Höstbarn 09

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Sofiapia
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 03 nov 2009, 21:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Sofiapia »

TinasDag: 12h natt!! \:D/ Det är en rolig milstolpe. Grattis!

Här har vi haft lite vändningscirkus några dagar. Lillkillen vänder över på rygg och klarar inte av att vända tillbaka själv. Jag väntar tills han ber om hjälp, men har fått gå in och vända både en och två gånger. Nu verkar det dock ha lugnat ned sig igen. Vi har varit bortresta några nätter, sovit i samma rum och stört varandra. Lärde mig att uppskatta att han sover i eget rum hemma.

Jag har börjat ta tag i mörkläggningen. Kardborrband och mörkläggningstyg är inköpta. Jag funderade på hur jag ska få det att fästa ordentligt. Tack för tipset med häftpistol! Än så länge hänger tyget bara över gardinstången.

Har ni några roliga tips för ensamleken? 15 min är max för Lillkillen. Ibland blir det mycket gnälligt redan efter 5-10 min. Jag hänger ett snöre över spjälsängen med lite varierande saker, men det är uppenbarligen inte tillräckligt skoj. Känns som att det kan gå lättare när han kan sitta upp själv.
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Halloj!

Tack hege för tipset och förlåt att jag inte svarat.:oops: Såg det men glömde liksom bort det. Jag tycker solfjädring av benen var en alldeles utmärkt beskrivning.

Lillsnäckan växer. Nu är hon fyra månader. Äter gröt på kvällen, ibland en hel deciliter. Till lunch äter hon grönsaker och frukt efteråt. Idag åt hon en halv burk med potatis och majs och en halv banan. Hon har sen några dagar tillbaka börjat få fastare bajs som luktar just bajs.
Dåå är man stor. 8)

När kan man börja ge 6 månaders burkar med en hel rätt med kött och allt? Det borde väl gå bra när man gett grönsaker ett tag.
Känns lite trist med 4 månaders maten. Inte någon direkt variation där precis. Jag vet att man kan göra barnmat själv och mosa andra grönsaker men det kommer inte hända. :oops:

Förra veckan var vi och hälsade på mormor och morfar i blekinge. Lillgodingen åkte tåg och sov så gott i vagnen under 2 timmar med lite vagning vid några tillfällen när tåget stannade. :wink: Hon flörtade hej vilt med sina medresenärer när hon var vaken.

Nu äter hon bara en gång på natten. Vaknar hon innan 03 så är köket stängt. Oftast vaknar hon efter 04. Jag hoppas att hon ska sova över det själv. En morgon vaknade hon inte förrän 6.15 så det finns ju potential.

Nu har vi ett schema som diffar på en timme. Morgon mellan 7-8. Natt mellan 19-20. Beror på när vi kliver upp. Funkar super. Känner mig lite mer laidback med andra ungen. 8)

Kram
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Sofiapia
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 03 nov 2009, 21:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Sofiapia »

Det har hänt så mycket på bara denna veckan! Lillkillen har blivit så mycket rörligare och pratar och skrattar mest hela tiden. Han tar sig fram vart som helst och har en egen vilja. I morse la jag honom på köksgolvet när jag gjorde frukost. Då bestämde han sig för att åla ut i hallen istället. Nu klarar han av att vända sig själv från rygg till mage också, så vändningscirkusen är över. Ibland kryper han dock upp på spjälorna i sängen och lyckas inte riktigt backa ner själv, så lite extra uppsikt behöver han fortfarande. Det känns som han har gått från en liten bebis till ett litet barn. :D Fast han äter som en större häst. Två portioner gröt och en hel banan gick i på eftermiddagen idag. Lunchen var inte dålig den heller.

Eftermiddagsluren på 20 min är svår. Den fungerar nästan bara om vi är ute och går. Då tar han sig den när det passar. Ibland vaknar han en halvtimma för tidigt på morgonen, men det är jag för trött för att orka bry mig om, och då somnar han om själv eller ligger och småmyser lite.

Susanne G: Nestlé har några burkar för 5-6mån som jag började med tidigt. Köttfärssås, biff stroganof och kyckling med rotsaker. Jag tyckte ändå att variationen blev för dålig och Lillkillen gillar verkligen mat, så jag lagar eget även om jag inte är ambitiös i köket. I början köpte jag en stor (för att slippa skala så många små och pilliga) sötpotatis, skivade smått och kokade i 5-10 min. Tillsammans med olja eller smör är det supersmaskigt tycker Lillkillen. Jordärtskockor, fisk med morötter och gröna ärtor eller palsternacka och broccoli var också höjdare i början. Annars tror jag att det bara är att köra på och testa med 6mån burkar när grönsakerna känns uttjatade.
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Nu får vi ta och skärpa oss i denna tråd. 8)

Tiden går snabbt och godingen växer. 5.5 månad och världens ljuvligaste lilla tjej. Hon jollrar en del. Mycket dadada blir det.
Skrattar mycket och älskar sin storasyster överallt annat och gillar att bli pussad på magen.

Nu sover hon hela nätter sedan tre veckor tillbaka. \:D/
Vi väntade på att hon skulle sova över nattmålet själv men det kom aldrig. När hon under två veckors tid nästan varje morgon ratade frukosten kände vi att nu var det dags. Hon vaknade de två första nätterna vid 5 .5.30 tiden. Vi vagnade och tredje natten sov hon till sju. :D

Ikväll var det fyra kvällar sedan spjälsängen tog över från liggvagnen. Hon vände sig i vagnen en morgon och låg på rygg. Kändes lite obehagligt. Nästan som att hon kunde trilla ut. Kände också att det var dags med större sovplats. Första kvällen fick jag buffa henne för första gången. Hon var lite skeptisk först men sen tyckte hon nog det var rätt skönt. 8) Nu fjärde kvällen räckte det med ramsan ut. Ingen påminnelse behövdes.

När Betty var tre månader så fick hon ett eksem ner på kinden/hakan som aldrig gav med sig. Det kom ett till och jag misstänkte hela tiden mjölkproteinallergi. Har läst här på forumet att barn inte alls behöver ha magproblem eller kräkas utan att hudproblem kan vara nog. Sen blev hon supertorr på armar och underben. Hon har även hostat nästan hela sitt liv. För 5 veckor sedan tog jag bort all mjölk från hennes och från min egen kost. Eksemet i ansiktet försvann på en vecka. Det torra på kroppen har börjat ge med sig. Ska på sexmånaders kontroll snart och ska då tala med läkaren om att testa lite mjölkprodukter på mig till att börja med. Det brukar tydligen växa bort. Vi hoppas på det.

Det är härligt med vår och sitta upp i vagnen och kika på allt i världen.
Nu har Desperet Housewifes börjat. Got to go. :D

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Sofiapia
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 03 nov 2009, 21:31
Ort: Göteborg

Inlägg av Sofiapia »

SusanneG: Håller tummarna att det växer bort! Grattis till hel natt! Visst går det snabbt? Det är en rolig milstolpe.

Här hemma ska man helst stå upp hela tiden, mot vad som helst. Hunden är måttligt road av att bli dragen i pälsen för att lillkillen vill resa sig upp. Soffbordet har fått flytta bort från soffan och mattan för att reducera risken att slå i huvudet. Ofta testas gränserna lite över den egna förmågan, så vi försöker vara till hands och fånga upp. Lite små törnar då och då varje dag har varit oundvikliga. Krypandet har också kommit igång.

Aptiten är fortfarande god för det mesta, men det är inte alltid ok att bli matad. Vi försöker avleda med något att plocka med, som en gurkbit, skorpa eller lite ärtor. Handledsrörelsen för att hålla skeden upprätt och få in maten i munnen är inte på plats ännu. Ofta vänder han skeden i luften fram till munnen, så maten rinner av på bordet eller i knät. Trägen vinner får vi hoppas!
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Halloj!
Ja, det var inte igår...
Här har vi precis klarat av tredagarsfebern. Allmäntillståndet var ändå rätt ok även om hon hade 39,5 hela tiden. Fast sömnen var det inte mycket med... :sleep: :sleep: Nu jobbar vi oss tillbaka. Kan medge att vi inte fått ordning på vargtimmarna ännu :oops: Här vaknar hon fortfarande vid 05 och blir mäkta vrång om ingen kommer in och hjälper henne att somna om :evil: Ja, ja, det blir väl folk av henne med.

Ingrid började krypa ordentligt för en månad sen och har ett otroligt balanssinne :shock: Storebror ramlade baklänges både en och tusen ggr innan han kunde sitta själv men I har inte ramlat bakåt en enda gång! Förutom när storebror puttar då... :evil:
Det är för övrigt ett problem här hemma, våldsamma storebror menar jag. Visar hur man klappar fint osv., markerar att "NEJ, så gör man inte, man tar fint" och mer därtill men det är som att vada i tjära. Det går helt enkelt inte in. Han har en sådan hatkärlek till lillasyster att han inte vet vad han skall ta sig till. Jag ser ju att han vill krama och pussa som han gjorde första halvåret (var underbar med henne då) men det övergår snabbt i att trycka ned henne i golvet eller hålla fast henne runt halsen ](*,) Svårt att hålla lugnet då... Tips nån?

Annars så vill lillan oxå stå/klättra på allt vilket ju inte alltid går vägen trots fina balanssinnet :roll: Men det är väl nyttigt att leva farligt antar jag 8) Läser BB för fullt, har glömt mycket tänkvärt som man lärde sig när Dag var mindre.

Hur äter era små? I har hitils vägrat annan puré än Hipps helt släta 6-månadersburkar. Att mixa eget har inte varit aktuellt eftersom jag inte kan uppnå samma släthet utan dras med viss grynighet som damen inte uppskattar :roll: Nu går dock inte puréerna ned heller utan nu skall man äta helt själv. Ja, det mesta kommer utanför, men ve den mamma som kommer i närheten av munnen med en sked :twisted: Vilja av stål säger jag bara.

Nu skall jag bänka mig framför Gray´s :D
Stora kramar
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Här fanns ju lite att läsa vad trevligt.:D Det hade jag helt missat.

Lillan kryper nu sen ca en vecka. Hon har hållt på med konstiga balansövningar innan det bar iväg. Hon har haft en hand i luften samtidigt som hon har lyft på ett motsatt ben. :? rolig har hon sett ut men trillat har hon inte.

Just idag är hon väldig snuvig och hade feber inatt och går eftermiddag. Vaknade väldigt ofta men vi gjorde inte så mycket mer än att stoppa om henne.

Trist för Ingrid med tredagarsfeber men det är väl oundvikligt med barnsjukdomarna.
Angående våldsam storebror så vet jag att Päivvy som hängde här inne mycket förr försökte vända närmandena till något positivt. När storebror närmade sig med en traktor som skulle dängas i huvudet så sa hon till honom.-Nämen vad bra att du ska ge lillasyster din traktor. Vilken bra brorsa du är.
Sådär höll hon på ett tag. Fångade honom INNAN det blev något dåligt gjort.Jag tycker själv att det är super. Har använt mig av det själv fast inte just i syskonfrågan.

Här hemma äts det både 6- och 8 månaders mat. Bitar går ner utan större besvär. Jag har också märkt att hon gärna vill hålla skeden själv men det går ju inte ner ngn mat direkt. Ibland har jag två skedar som vi skiftas med.

Nu har jag ätit mjölkprodukter i 3 veckor. Än så länge har det inte kommit ngt reaktion i hennes hud. Nu har vi börjat ge henne vanligt smör på mackan och i maten. Hoppas att det inte kommer tillbaka. För tillfället är hon precis sådär mjuk och go som en bebis ska vara. :D
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Förra söndagen den 31 fyllde Betty 1 år. :heart:Hon hade stora ögon när alla sjöng för henne. :D Kan inte fatta att hon redan är 1 år. Tiden har flugit iväg och nästa vecka går stafettpinnen över till hennes pappa då jag börjar jobba igen.

Vi har varit på röntgen av hennes höft pga luxationen hon hade vid födseln. Allt såg bra ut och hon blev friskförklarad. \:D/ :-({|= [-o< Känns underbart. Vi har ju inte trott något annat men tankarana kommer över en ibland att något kan vara galet.

Hon går inte än men kryper typ snabbast i stan. :mrgreen: Hon har börjat med att gå på knäna vilket jag förmodar är steget innan hon vågar sig upp på fötterna. Hon är glad mest hela tiden och älskar musik. Hon diggar till varje rytm hon hör. Världens bästa Betty. :heart:
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
LaQ
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 23 dec 2007, 08:47

Re: Höstbarn 09

Inlägg av LaQ »

Provar att skriva ett inlägg här för att se om det finns något liv kvar i den här tråden?

Hur går det med era små, eller inte så små längre, nollnior?

Lillebror här är en fantastisk liten kille. Jag är så kär i honom. :heart:

Som över en natt förändrades han för några veckor sedan. Förtrotsen gjorde entré. Spännande. 8) Det är nästan så att man fnissar lite gulligt i smyg åt det. Kanske för att det är andra barnet, man är lite luttrad.

Lillebror är fortfarande en matglad semla. Han älskar att sova, är tokig i sin snutte. Han pratar massor! :o Totala motsatsen till sin Storebror som varit väldigt sen med talet. Han har tydligt uttal och går under smeknamnet "Ekot" här hemma. Han härmar och upprepar allt han hör. Förstår allt man säger åt honom och gör oftast som man säger också. :o Bara det, vilken skillnad. Storebror är ju nåågot mer tvär i sin 3-årstrots. :roll:

Jag är fortfarande föräldraledig och ska vara så fram till 1 juni då pappan tar över. Vi räknar väl med att Lillebror får börja på förskolan i augusti.

Det vore jättekul att höra hur det går för er andra!
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
Sofiapia
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 03 nov 2009, 21:31
Ort: Göteborg

Re: Höstbarn 09

Inlägg av Sofiapia »

Hej LaQ och alla andra!

Skoj att höra hur det går för våra små älsklingar, eller inte så små längre.

Lillkillen är en riktig solstråle och fantastiskt rolig att vara med. Han är glad mest hela tiden, pratar mycket och skämtar hela tiden. Pratar med sina egna ord. Inte många som är väl artikulerade. Han förstår det mesta dock. Och har numera åsikter om det mesta. Blir irriterade när omgivningen inte förstår, men det går snabbt över. I går var han frustrerad på mormor som inte förstog när han pekade på köksskåpet. Han ville att hon skulle plocka ner en skål till honom för att sedan gå vidare till frysen och hämta frysta ärtor. Dessa vill han hälla upp i sin skål och sitta på en pall och mumsa på medan maten lagas. Hans lilla tradition som inte är helt lätt att förstå.

Han har ett så kärt gossedjur som är viktigt. Ibland kan jag tycka att det blir lite mycket, och försöker lägga undan det så ofta som det går. Inget går att dölja för honom. Han kommer på mig direkt. Bättre då att försöka hålla sysselsätta med annat. Helst vill han gå runt med 4-5 småbilar OCH gossedjuret i famnen. Lite frustrerande när han inte riktigt fixar det. Fast snabbt är han tillbaka till sitt allra soligaste jag. Så mysig att vara med! Jag njuter. Alla i omgivningen njuter och fascineras över hur glad han är. Och så bra han sover! (Inte så uppseendeväckande för oss här så klart....)

Hur går det för er med påklädning? Hjälper barnen till på något sätt? Vad är lättast att börja med? Några tips? Här är intresset noll för att vara med. Ta av mössan och vantarna på väg ut är det närmaste vi kommer..
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"