Snabblagade familjematrätter till sommarsemestern

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Antonias mamma
Inlägg: 846
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 11:29
Ort: Österbotten, Finland

Snabblagade familjematrätter till sommarsemestern

Inlägg av Antonias mamma »

Hej!:D

I sommar får vi äntligen besök av Kantarella m.fam :heart: igen och jag har redan lätt ångest :oops: över hur vi på bästa möjliga sätt ska fixa allt kring maten. Vi blir ju ändå fyra vuxna och fyra barn, och jag räknar med sol och värme och därmed föga lust att stå några längre stunder vid spisen.

Jag skulle därför vilja ha tips och bra maträtter som man typ bara kan slänga ihop och som sedan sköter sig själva i ugnen. Självklart blir det en hel del grillat och så kräftskiva för de vuxna också däremellan, men just enkla rätter som också barnen accepterar har jag föga inspirationen för.

Jag ska ge ett exempel på vad jag söker: Laxfrestelse. Man kan köpa färdiga råvaror, men RENA sådana, dvs fria från tillsatser och endast bestående av själva livsmedlet (frysta laxtärningar + potatis-lökstrimlor + grädde) och röra ihop och sätta i ugnen. I like :thumbsup:

Sådant som är baserat på halvfabrikat fulla med tillsatser går bort - sånt kommer INTE innanför min dörr =; Dvs färdig lasagne, pulversås, färdiga köttbullar etc. BLÄ! Nej, RIKTIG mat ska det vara men enkelt och snabblagat.

Så fram med era bästa tips! Jag behöver inga recept - en kort förklaring räcker!. Tack på förhand! :D
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

Pastagratäng är ju lätt att göra, speciellt till många :)

Pasta i botten på en form, köttfärssås på den och överst vit- eller ostsås.

Jag har säkert fler tips på rätter, men just nu är hjärnan trööög, ber att få återkomma!
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
cillus
Inlägg: 178
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:26
Ort: Vaxholm

Inlägg av cillus »

Fläskfilegryta

Fräs skivor av fläskfile
Fräs strimlor av purjolök
Koka sedan i kastrull med 2dl buljong 20min

Tillsätt, morots- samt palsternacksslantar samt redd grädde(2dl+1msk vetemjöl) koka med i 5 minuter.
Krydda med lite vitpeppar.
Koka potatis till.

Enkelt och snabblagat inom 40 minuter.(Beroende på hur fort man hackar.. :D )
Mamma till Flicka februari 2007, Pojke född augusti 2012
Bonusmamma till flicka född 2011
Gravid, beräknad födsel oktober 2013
cillus
Inlägg: 178
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:26
Ort: Vaxholm

Inlägg av cillus »

Mangokyckling

Stek kycklingbitar
Fräst purjolök
Några msk mango chutney(tillsatser :roll: ) Kanske bara hackad mango då?
1 burk creme fraiche
Mums!
Servera med ris, bulgur eller annat.

Vill man spica till det så i med en knivsudd sambal.. :twisted:
Mamma till Flicka februari 2007, Pojke född augusti 2012
Bonusmamma till flicka född 2011
Gravid, beräknad födsel oktober 2013
cillus
Inlägg: 178
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:26
Ort: Vaxholm

Inlägg av cillus »

Enklaste rätten :D

Quornfärs
citronpeppar
grädde
wokgrönsaker
Mamma till Flicka februari 2007, Pojke född augusti 2012
Bonusmamma till flicka född 2011
Gravid, beräknad födsel oktober 2013
Antonias mamma
Inlägg: 846
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 11:29
Ort: Österbotten, Finland

Inlägg av Antonias mamma »

Tack snälla ni!
Såser och grytor som serveras med ris, bulgur, pasta eller potatis är jag rätt duktig på men det är just sånt som också innebär att man ska passa vid spisen hela tiden. Därför är jag främst på jakt efter just UGNSRÄTTER.
cillus skrev:Enklaste rätten :D

Quornfärs
citronpeppar
grädde
wokgrönsaker
Ja, om i ändå hade QUORN i det här landet... :(
Man borde väl bli importör själv för att få hit produkten :x
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Ugnsbakade grönsaker/rotfrukter med tex lax eller kyckling :wink:
Allt i ett.
Gott,enkellt och sköter sig så gott som själv.
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Inlägg av Tetz »

Hej! Vi brukar köpa en hel kyckling och lägga den i en stekpåse (så får den färg och man slipper ösa den i ugnen) och lägger rotfrukter, rödlök, paprika runt omkring i ganska stora bitar. Till det kan man röra ihop en enkel tzatziki. Gott! :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Sen på sommaren fina dagar så brukar vi grilla.
Ibland både till lunch och middag.... :wink: .Man kan umgås samtidigt och grillat är aldrig fel och det går nästan att grilla allt.
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

:arrow: Lövbiff-/kycklingtortilla med mumsig sallad.
:arrow: Pajer av olika slag.
:arrow: Fylld köttfärslimpa med rotfrukter.
:arrow: Kycklingfilé med keso och skinka (Duggans recept från Gastjön)

Det var vad jag kom på just nu :D
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

:thumbsup: Fläskpannkaka!
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Lergryta!
Bara att ploppa i vad man nu tycker om, kyckling, kött, fisk, bönor, linser, rotfrukter, kryddor..., ställa i ugnen och en timme senare ta ut en färdig rätt! Kokbok brukar följa med när man köper!
Som att ha en egen köksa!
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Koka tortellini, häll bort vatten, tillsätt grädde + pesto eller basilika, salt och peppar. Toppa med riven parmesan!
Gazpacho = helt perfekt varma dagar.

/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Fiskgratäng:
Vit fisk (torsk, sej), créme fraiche, fiskfond, fransk senap, gräslök, skivade tomater. Lägg fisken i en ugnsform. Salta och peppra. Lägg över skivade tomater. Blanda cr fraiche eller grädde, fransk senap, gräslök, fiskfond eller smulad fiskbuljongtärning. Bred smeten över fisken. I ugnen 200 grader, 20 minuter.

Fisken och tomaterna kan läggas i ugnsformen redan på förmiddagen, förvara i kylen. Smeten kan blandas ihop kvällen innan och bara bredas över fisken innan ugnsgratinering.

/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
jennymaria
Inlägg: 164
Blev medlem: tor 07 sep 2006, 09:42
Ort: Stockholm

Inlägg av jennymaria »

:arrow: Olivoljebakad sej med medelhavsgrönsaker. Blanda bitar av kokt potatis, zucchini, tomater, paprika med krossade tomater, salt peppar, olivolja och massor av färsk timjan. In i ugnen 10 minuter. Lägg på bitar av vit fiskfilé, på med vitpeppar, salt och mycket olivolja. In i ugnen igen tills det är klart, ca 10 minuter.

:arrow: Gör potatisbullar, lägg på plåt med en bit laxfilé ovanpå. Blanda fetaost och färsk basilika, som läggs ovanpå laxen. Dela tomater, på med honung, salt, peppar. In i ugnen tills det är klart.

:arrow: Ugnsrisotto med torkad svamp. Stek lök och vitlök i en ugnsfast stekpanna. I med torkad, uppblött svamp och risottoris. Häll på vitt matlagningsvin, blötläggningsvattnet från svampen, grönsaksbuljong. Låt koka upp, sätt på ett lock och ställ in i ugn (180 grader). Efter 20 minuter är det klart och då rör du i riven parmesanost. Servera med tomatsallad och kokt broccoli.

Sen kan man såklart göra olika varianter på kyckling och fisk i ugnen och servera med ris/potatis/bulgur/qinoa. Men det kanske inte var precis det du efterfrågade. Lite inspiration i alla fall:
- Lax med cremefraiche, svartpeppar och dill
- Kycklingfilé med svartpeppar och massor av oregano
- Lax med soja, ingefära, vitlök, honung
- Kycklingfilé fylld med mozzarella. Parmaskinka, olivolja och soja ovanpå
Jag brukar ofta lägga lite grönsaker i formen också, för att det ska bli enklare (te x haricot verts, broccoli, tomater, zucchini, oliver, rotsaker, paprika)

Grytor funkar också bra att göra i ugnen:
- Kycklinglårfilé, oliver, lök, grön paprika, färsk timjan, vitt vin, svartpeppar, salt
- Kycklingfilé i bitar som bryns innan, marinerade vitlöksklyftor i chililag, zucchini, paprika, grädde och vatten blandat med lite mjöl

Lycka till med receptjakten!
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"