Höstbarn 07

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Idag när jag var och tränade fick pappa M se lilleman SPRINGA. Han jagade hunden i säkert 3-4 m innan han stannade, såg sig omkring och damp ned på baken :D Jag som börjat tro att jag hallucinerat :roll:

Vi har lite strul med dagslurarna igen... Han smågnölade/grät om vart annat i 35 min i fm innan han somnade. Nu har han legat vaken i 30 min och smålåtit (fast inte ledsen :shock: ). Jag antar att det är ok? Hur gör ni andra när detta inträffar? Sömncykeln blir ju inte bra, jag menar man väcker ju dom i djupsömnen? :? Ja, ja...det löser väl sig!

Igår hos min gamla barnflicka fick jag höra nåt som jag tyckte verkade lite mysko. Hon hade berättat om vår kur av Diggis och hur bra vi tycker AW är på sin arbetsplats. Själv var hon ganska skeptiskt till AW efter att på 90-talet nån gång sett henne på TV där hon hjälpt ett par med nattvandrare, men tyckte dock att SHN och BB-filosofin lät väldigt sunt när vi körde igång. Hennes arbetskompis varnade henne dock för att vi skulle bli VÄLDIGT svåra att umgås med, typ helt oflexibla och egoistiska som stenhårt höll schematider och inte kunde tänka på andras barn som hade andra tider... Ett kompispar till dom hade tydligen kurat och dom kunde tydligen aldrig rucka på tider/sovplatser så dom hade slutat umgås helt och som jag förstod det tappat hela sin vänskapskrets efter kuren. Visst har vi tagit det lugnt och JAG varit lite tveksam inför att låta Dag sova någon annan stans men jag försöker resonera som så här nu att om han inte får all sömn den dagen så har han ju i alla fall en reserv att ta av nu och så får han sova "normalt" nästa dag. Har jag missuppfattat det hela? Hur gör ni?
Kram :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Va sprang han! Vad häftigt!!! :D

På kortlurarna är det viktigt med tiden, på långluren kan man använda marginalkvart och ändå väcka upp dem i djupsömn. :wink: Om vi får problem med någon lur och det varar i ca en vecka så brukar det vara tecken på att hon behöver mindre sömn.

Klart att det är en del planerande och så när man ska iväg och jag vill gärna hålla på tiderna så gott det går. Men någon gång kan det ju bli lite annorlunda. Och nog har jag fått en del kommentarer att det verkar krångligt osv men å andra sidan kan jag räkna med att hon nästan alltid är glad när vi har med henne någonstans. Jag tror visst att man kan ha kvar sina kontakter, de måste ju kunna respektera att man har bestämda tider också tycker jag. Vad är det som är så fel i det liksom? :shock: Ja om det är så, så kanske man får börja umgås med mer likasinnade då... :wink:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jag menar, man måste ju kunna kompromissa. Om den äter då och den sover då så kan kanske min sova lite senare och din äta lite tidigare. Det går väl alltid att lösa om man vill tänker jag. 8)
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Dessutom! (Nu går jag igång och försvarar kuren som alltid :wink: ) Så skriver ju Anna att man kan resa jorden runt bara man håller tiderna. Hur svårt är det att ha en sovplats (tex resesäng eller vagn eller bilstol) och maten med sig???
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
LaQ
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 23 dec 2007, 08:47

Inlägg av LaQ »

Måste bara visa, Juniors nya pyjamas!
http://gekko-attsyengecko.blogspot.com/ ... ova-i.html
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

LaQ: Vad MYSIG och FIN! Ser ju helt proffsigt ut! :D
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

LaQ: Men nu läste jag lite mer på sidan, du ÄR ju ett proffs! Gud så fina saker du gör!!!! :shock: 8)
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
LaQ
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 23 dec 2007, 08:47

Inlägg av LaQ »

Bluna skrev:LaQ: Men nu läste jag lite mer på sidan, du ÄR ju ett proffs! Gud så fina saker du gör!!!! :shock: 8)
Sakta i backarna! Det är inte jag som sytt den!! Har bara gjort en beställning av en tjej som syr upp jättefina barnkläder! Bara förtydliga lite... :)
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Jättefin pyjamas :thumbsup: Men du, har han strumpor på sig också? Jag stängde faktiskt fönstret till Dags rum inatt för det var så sabla kallt :?
Vilken suverän sida med sytips LaQ! Nu skall det sys byxor vill jag lova :D

Bluna! Jag håller med dig, så här i efterhand har jag lite svårt att se vari problemet låg för dessa människor...men det kanske mest var så att "klurföräldrarna" inte ville att barnen skulle sova nån annan stanns än hemma? Jag umgås själv helst med likasinnade :wink: Har så svårt att hålla tyst och inte "tipsa" nu när man själv sett ljuset :mrgreen: Då är det lättare att umgås med vänner som gör/känner likadant 8)
Kram :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
LaQ
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 23 dec 2007, 08:47

Inlägg av LaQ »

TinasDag skrev:Jättefin pyjamas :thumbsup: Men du, har han strumpor på sig också? Jag stängde faktiskt fönstret till Dags rum inatt för det var så sabla kallt :?
Vilken suverän sida med sytips LaQ! Nu skall det sys byxor vill jag lova :D
Nope inga strumpor! Har tänkt sätta på det sen när det blir kallare... Kör fortfarande med vädringsläget öppet på fönstret. Vet dock inte hur mkt frisk luft som kommer in, bakom alla gardiner och mörkläggning. 8)
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

LaQ skrev:
Bluna skrev:LaQ: Men nu läste jag lite mer på sidan, du ÄR ju ett proffs! Gud så fina saker du gör!!!! :shock: 8)
Sakta i backarna! Det är inte jag som sytt den!! Har bara gjort en beställning av en tjej som syr upp jättefina barnkläder! Bara förtydliga lite... :)
Ok jag förstår. :wink:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tina: Jag har också svårt att hålla tyst. :oops: Men ibland måste jag nog backa lite har jag märkt. :roll:

Elsa har sovit hos mina föräldrar, hos sambons släkt, hos min syster, utan att vakna på hela natten! Så det har verkligen inte varit något problem att ha henne med oss. Bara man har mörkläggning med. 8)

Men som igår tex. Sambons syster ville träffas och det är över hela stan så det tar ett tag att åka. Vi föreslog eftermiddagen så att Elsa fick sova middag först. Skulle hon absolut vilja träffas innan så skulle Elsa fått sova middag i vagnen. Nu var det för henne helt ok så då behövde vi bara packa med mat. Sedan gick vi en skön höstpromenad och sedan åkte vi hem så att vi kunde stanna på vägen och mata henne. När vi kom hem var det dags för nattslurk och sedan somnade hon som en stock. :D Lite planering men absolut inget jobbigt med det. 8) Jag tycker själv att schemat underlättar för oss, vi vet när hon ska äta och sova, behöver aldrig fundera på det.
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Nillan
Inlägg: 459
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 10:18

Inlägg av Nillan »

TinasDag skrev:Hennes arbetskompis varnade henne dock för att vi skulle bli VÄLDIGT svåra att umgås med, typ helt oflexibla och egoistiska som stenhårt höll schematider och inte kunde tänka på andras barn som hade andra tider... Ett kompispar till dom hade tydligen kurat och dom kunde tydligen aldrig rucka på tider/sovplatser så dom hade slutat umgås helt och som jag förstod det tappat hela sin vänskapskrets efter kuren.
Det har nog inget med kuren att göra, snarare föräldrarnas inställning i så fall, men jag har hört liknande argument mot rutiner tidigare.

Min erfarenhet är att det är precis tvärtom. Verkligen. Och alla parter slipper umgås med ledsna övertrötta barn. Endast vår yngsta är standardmodellad från början. Min mellantjej kurade vi vid sju månaders ålder och i samband med det fick äldsta storasyster lite nya vanor, dvs middagssömnen styrdes upp och hon fick börja somna själv (utan att någon låg brevid) då vid två års ålder. Tycker mig ha upplevt båda varianterna alltså.

I de flesta familjer jag känner till har ju barnen dessutom någon form av fasta sovtider även om de fasta tiderna införs senare för en del än andra. :roll:

När man vet när och att de sover är det ju mycket lättare att planera. Vi tar med resesängen eller stora vagnen om vi är borta en kväll och lägger där mer eller mindre som vanligt. Även de stora barnen brukar få lägga sig om vi är borta en kväll. Numera väcker vi dem (de stora) när vi går hem. Förr körde vi hem dem sovandes i vagnar. Föredrar det framför barn som får vara uppe hela kvällarna när man umgås. Det brukar inte vara trevligt för någon.
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
NlNA
Inlägg: 280
Blev medlem: tis 22 apr 2008, 20:02
Ort: Halland

Inlägg av NlNA »

Hej igen :!:

Instämmer helt i er diskussion om hur umgänget har förändrats sen man började med schema på tösen :!: De flesta har faktiskt accepterat det men jag kan känna att man är "omständig" som inte kan komma då och då för det ska passa med tiderna för tösen m.m :roll: .
Sambon kan också kommentera ibland att det är tösen som ska leva i vårat liv och inte tvärtom och ibland så måste jag hålla med honom :wink: .

För det mesta när inte allt kan klaffa som man vill brukar jag ta till "en gång är ingen gång, två gånger är en vana" och det underlättar faktiskt en hel del :wink: .

Helst vill jag vara hemma till natten om vi har varit iväg, mest för att tösen vaknar alltid när vi lyfter över henne och kan bli så fruktansvärt arg för att hon vaknar :evil: . Det märks ibland på kvällarna när hon vaknar till och blivit störd (är tyvärr lite väl lättväckt, fastän vi försöker låta som vanligt) då kan hon bli "skitsur" :!:
Ett par kompisar till oss som precis kurat, berättar i lycka hur dom kan renovera i rummet intill och borra, slipa m.m utan att grabben vaknar :shock: .
Vår tös vaknar ibland av att telefonen ringer - på nedervåningen :roll: ...

Mest trött är jag på pratet från andra om att barn är så olika och vissa behöver inte lika mycket sömn som andra :!:
:arrow: Skrämmande ex:
8 månader, sov 8 timmar natt och väldigt lite på dagen, men enligt mamman nästan aldrig gnällig :!: Hur :twisted: går det ihop :?: Dessutom tyckte HON inte att det var jobbigt att amma på natten utan lät barnen ligga där i sängen och snutta bäst dom ville. HON kunde sova så hon tyckte att det fungerade jättebra :shock:
15 år sen dock så inte mycket man kan göra nu :roll:

Nej, jag pratar så gott det går om AW men vakta samtidigt min tunga. Har bara så svårt ibland att låta bli för när jag blir "eld-och-lågor" över något så finns det ingen stoppknapp på mig... :D .

Godnatt och sov gott :!:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Just det där med att barn är olika har jag hört många gånger som en förklaring varför kuren inte fungerar på alla barn. :shock: Klart att barn är olika, det är ju vuxna också! En del kvällströtta en del morgonpigga, en del äter gärna mycket, andra för att de måste... Men alla behöver ju sova ung lika mycket. Men det finns det också de som inte håller med om, att det finns ju vuxna som vill äta mitt i natten också :shock: , ja men hur bra mår man då? :roll: Och det finns vuxna som inte äter regelbundet, ja men hur bra mår man då? Blodsockret åker berg och dalbana...

Nja, jag tror snarare att det är så att föräldrar är olika och därför passar bara kuren de som verkligen vill tro på den. Och alla gör ju vad man tror är bäst antagligen, men jag förstår inte varför man först ska säga att det funkar sååå bra att följa barnet och det är så mysigt att ligga tillsammans, och att man vaknar lite gör inget. För att sedan beklaga sig och säga att man har haft en sån jobbig natt osv... :roll:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"