Höstbarn 07

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Här var det lugnt :-s ...

:?: Skulle vilja veta lite hur ni gör med ensamleken. Hur många olika lådor har ni och vilka saker? Hur lång tid har ni?

Jag började med "hemliga påsen" men den har hon bara öppnat en gång. Hon är i och för sig nöjd i sina 30 min så jag kanske inte ska anstränga mig så mycket. :roll:

Skulle ju vara himla roligt att få till längre tid där hon kan ta en tupplur också men vet inte om hon skulle klara så lång tid.

Använder ni leksaker annars eller bara vid ensamlek?
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej hej :D
Vi har inte börjat med ensamleken än :oops: Nu är Martin dessutom i Moskva under veckan så jag måste ut med hundarna 3 gånger dagligen :| så tid för ensamlek (vill gärna ha på morgonen) finns inte för tillfället. Men SNART skall vi komma igång!
Jag tycker att du kan prova att öka 5-10 min nångra dagar och se hur hon tar det. Mitt mål (när jag väl börjar :wink: ) är 60 min. Kan jag lägga den mellan mogonamningen (07) och gröten (8.30)? Är det för tätt inpå natten? ....Nu satt jag och "tyckte synd om" Dag som skulle "bli lämnad ensam" i spjälsäng medan jag åt frukost till jag kom att tänka på Annas ord: "Det är inte du som vuxen som slipper något (barnet) utan barnet som FÅR något (leken)"... :oops: Snacka om att släppa in varghen... :roll:
Vi börjar på lördag! Så var det bestämt :D
Kram :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Nillan
Inlägg: 459
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 10:18

Inlägg av Nillan »

Hej alla :D !

Jag hänger också gärna på. Kul initiativ!

Vår lilla Klara är född den 2:a oktober 2007.

I helgen kommer släkten för att fira vår snart ettåring, så idag har hon och jag bakat smaskiga chokladtårtor medans storasystrarna är i skolan och på dagis. Det gick förvånasvärt bra. Hon står stadigt på stol vid bänken nu. Fast kladdigt blev det förstås och hon var inte enormt hungrig till lunchen sedan efter allt provsmakande :lol: .
Bluna skrev: :?: Skulle vilja veta lite hur ni gör med ensamleken. Hur många olika lådor har ni och vilka saker? Hur lång tid har ni?
Jag gillar ensamleken skarpt! Klara leker mellan 45 min och en timma i spjälsängen varje morgon direkt efter morgonvällingen. Musik till gjorde stor skillnad för oss. Vi har inga lådor utan förvarar alla ensamleksaker i ett högt skåp nära sängen. Så jag byter ut allteftersom lite sporadiskt. Just nu är träklossar att stoppa i låda med hål, torn med plastskålar (köpt på IKEA), vanligt knopppussel och en leksakstelefon mest poppis.
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Nillan
Inlägg: 459
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 10:18

Inlägg av Nillan »

Nillan skrev: Jag gillar ensamleken skarpt!
:oops: Kan tillägga att Klara också verkar väldigt nöjd med arrangemanget. :wink:
Har inte ens tänkt tanken att det är synd om henne. Hon kvittrar mestadels.

Efter ensamleken brukar hon få komma ner också sitta med vid frukostbordet en stund med dem som ev. sitter kvar vid åtta (dvs på vardagarna oftast bara mamma och mellansyster).
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack för kloka svar :wink:

60 min låter ju bra :) . Jag har äggklocka så hon vet när jag kommer, innan kunde hon gnälla lite ibland. Jag tänkte också lite sådär i början "undrar hur hon kommer att tycka om att bli lämnad ensam?" men jag tror hon tycker det är skönt att sitta med sakerna utan att jag lägger mig i. :wink: Att jag sedan kan äta min frukost i lugn och ro är ju bara bomus. 8)

Tina du kan säkert lägga ensamleken där om du vill. Jag brukar ge henne frukost och sedan gör jag i ordning min och hennes säng. Sen går vi in i hennes rum och ser sådär överförtjusta ut "TITTA DINA SAAAKER!!!" :shock: :D Jag brukar dra upp en speldosa och så har jag musik på så hon hör, fast mer popmusik, har inte provat något klassiskt för barn.

Nillan: Vi har liknande saker. Har inte heller allt i lådor, men sorterat i träkorgar och en förvaringsdrake. 5 stycken har jag lyckats få ihop nu, två dagar för varje "låda".

Ska testa att öka tiden lite, en timme känns som lagom tid.
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

två dagar för varje "låda".
Tyckte jag var en toppenidé, skall genast anama :thumbsup:

Dag stod utan stöd för första gången (ja, ett par sek så där har han väl fått till innan :wink: ) i måndags ca 1 minut och sen har det fortsatt!!! Stolt mamma :D Det är så roligt att se dom nu, bara glada, positiva och fulla av upptäckarlusta 8)
Vårt nya bus är att hoppa i sängen, snacka om att han skrattar :mrgreen:
Älskar att vara mamma till en snart 1-åring :heart: \:D/
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Å vad roligt! Elsa klarar att stå i ca en sekund än så länge. 8)

Hoppa i sängen, det måste jag testa! Hon var såååå svårflirtad idag... :roll:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Nillan
Inlägg: 459
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 10:18

Inlägg av Nillan »

Japp bus i sängen är svårslaget! :D

Mycket balansövningar på två ben är det här också. Fantastiska drivkrafter måste man säga. Ett och annat blåmärke har det dock blivit de senaste dagarna när vårt lilla hjärta prövat sin hyfsat nuvunna förmåga att stå utan stöd. :roll:

Är också väldigt glad över att få vara med om detta igen.

Det är helt fascinerande hur mycket man kan när man är så liten. Insåg t ex häromdagen hur bra lilla K hittar i en närmaste omgivningen. Hon kryper snabbt och målmedvetet mellan häckar, buskar och hus (ingen överblick direkt ur en vuxens perspektiv) mellan sina favorittillhåll nämligen, smultronplantorna som fortfarande ger smultron, närmaste lekplatsen och "all time high" favoriten hösthallonbusken =P~ .
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Det är helt fascinerande hur mycket man kan när man är så liten.
Visst är det! Elsa är som en dresserad hund nu :roll: :D

Kan du klappa händer? *Klappar*

Kan du vinka? *Vinkar*

Kan du peka? *Pekar*

Kan du klappa fint? *Klappar fint*

Kan du säga hejdå? *Vinkar*

"Fader Abraham, fader Abraham..." *Dunkar med handflatorna i bordet*

Kan du säga tack? *säger thatk*

Kan du säga äta? *säger eeeeeta*
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Heja Elsa =D>
Dag kan nog inte hälften... :oops: :D Vinka, klappa händer, spela på läppen (favis just nu, underhöll hela ICA när vi stod i kön :wink: ), pekar med några fingrar :D osv men inget på "komando" Just nu är frustrationen stor över att inte kunna förmedla vad han vill :evil: "ehhhh" och sen pekas det lite vagt :wink: med några fingrar. Men frustration är ju bra, det blir drivkraften frammåt :thumbsup:
Kram
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tina: Det är ju bra att han pekar och visar att han vill något. :D Elsa börjar bara gråta och blir sur ibland och jag har ingen aning vad det är hon blev arg på. Om hon inte kilat fast sig mellan någon möblel då, det ska ju krypas mellan allt. :roll:

Vi försov oss i morse :shock: har aldrig hänt! En timme senare än vanligt gick jag in och väckte yrvaken Elsa som antagligen somnat om för att jag aldrig kom och väckte någon gång :oops: (hon brukar vara rätt vaken vid väckning).

Oj oj, schemat bli ju lite förskjutet men det fixar vi nog. :wink:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
LaQ
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 23 dec 2007, 08:47

Inlägg av LaQ »

Min Junior är kanske inget höstbarn men vi kanske får vara med här ändå? Han är född 18 dec men hade BF 2:e dec.
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Välkommen, välkommen :heart:
Junior räknas definitivt som höstbarn i min kalender :D The more the merrier :mrgreen:
Kram :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
LaQ
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 23 dec 2007, 08:47

Inlägg av LaQ »

Ååh man tackar!

Får gå in och kackla mer här senare! Är på väg att klä på oss och gå ut med hundarna nu. Junior sitter i hallen och sorterar skor. Lägga i skoskåpet, ta ur, lägga i, ta ur...

Vi har haft en ledsen ensamlek idag, vilket inte brukar hända, och jag hittade Junior med armen fast i spjälskyddet när leken var över. Fick lite dåligt samvete. Stackarn har förmodligen suttit fast hela tiden. :(

För övrigt kämpar jag med attityden idag. Vi har haft några jobbiga dagar på sistone med några smärre katastrofer (eller vad som kunde ha blivit riktigt illa iaf) här hemma. Kolla min tråd på späda för att läsa mer om vårt tak som rasade ner och branden hos grannen. :shock:

På återhörande! Kram!
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Jösses :shock: Skall läsa!

Vad har du för hundar? Jag har två bassets, Holger (6 år) och Napoleon (2,5 år) :D Alltid kul att höra hur andra bollar barn, hundar och allmänt kaos :?
Kram :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"