Bebisar 2017

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
olgis
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 jun 2011, 16:16
Ort: Uppsala

Bebisar 2017

Inlägg av olgis »

Hej och hallå!

Jag hittar ingen "Bebisar 2017" så jag startar en sådan tråd här och kollar om det blir rätt.

Vi väntar nummer fyra (4), en sladdis med BF 2017-03-03.

Jag är i vecka 12. Jag mår oförskämt bra hittills. Jag har mått rätt så illa genom hela mina två senaste graviditeter. Då 2007 och 2009. Nu mår jag bara lite småilla. Hanterbart.

Vi har inte kläckt nyheten för storasyskonen än. Vi väntar tills efter NIPT-test som ska göras här så snart som möjligt.
Mamma till:

B. f 01
E. f 07
S. f 09

Ärta i magen. BF 20170303
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Bebisar 2017

Inlägg av Ylvispylvis »

Bra trådstart och Grattis till lilla ärtan!!

Skönt att du mår bättre denna gång, gravidillamående är sååå vidrigt. Men värt det till slut, såklart. Har du kört SM med tidigare barn?

Hoppas tråden blir utökad snart, och att både du och ärtan får må fint! :D

KRAM!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
olgis
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 jun 2011, 16:16
Ort: Uppsala

Re: Bebisar 2017

Inlägg av olgis »

Hej,

Tack! :) Jo jag har använt mig av standardmodellen. :)

NIPT-testet visade på ett "friskt" barn (en flicka) så långt man nu kan se det. Illamåendet har tilltagit så nu är jag ungefär lika illamående som förra graviditeten. Men inte lika sjuk som i grav 2.

Jag hoppas också på en utökad tråd. :)

Kram
Mamma till:

B. f 01
E. f 07
S. f 09

Ärta i magen. BF 20170303
olgis
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 jun 2011, 16:16
Ort: Uppsala

Re: Bebisar 2017

Inlägg av olgis »

Hallå!

Det har inte hänt så mycket i den här tråden märker jag. Så jag tar och skriver lite om hur det går för oss. Idag är jag i vecka 34+5. Korrigerat BF vid RUL blev den 5/3-2017. Redan vid tidigt VUL i vecka elva noterade min gynekolog att jag hade en total placenta previa. Moderkakan låg då som ett lock rätt över modermunnen. Vid VUL var jag därför noga med att höra mig för om moderkakan fortfarande låg över, vilket den gjorde. I vecka 32 kallades jag in för ytterligare ett UL med samma resultat. Av den anledningen kommer jag att förlösas med ett planerat kejsarsnitt den 20/2.

Placenta Previa är en allvarlig men relativt ovanlig graviditetskomplikation (1 på 200). Allvarlig eftersom att blödningsrisken är väldigt hög. Moderkakan kan spricka pga belastning av cervix och pga att livmodern växer. Det finns också en risk för moderkakeavlossning, vilket kan vara direkt livsfarligt för både mor och barn.

Under de senaste två veckorna har jag varit inlagd på sjukhus tre gånger pga av blödning. Dock ingen allvarlig blödning. Jag är hemma nu och jag är ordinerad vila.

Helt klart medför den här komplikationen att jag oroar mig en hel del och att glädjen över graviditeten lite grann förtas. I vanliga fall har jag släppt den värsta graviditetsnojjan efter v 12 när missfallsrisken minskat. Nu känner jag mig lite som en bomb som när som helst kan explodera. Men jag försöker att mota bort det värsta grubblandet och är igång med att "flytta" in den nya familjemedlemmen. Ni vet bebiskläder, bebismöbler och andra attiraljer.

Nu är det hursomhelst inte så många dagar kvar! Jag ser fram emot att få träffa lill-tösen.
Mamma till:

B. f 01
E. f 07
S. f 09

Ärta i magen. BF 20170303
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Bebisar 2017

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och tack för att du delar med dig!

Hu, det låter jobbigt med dessa komplikationer och jag förstår att det är en oro. Men snart är liten här!!! Spännande!!

Kram och allt gott inför nedkomsten!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"