Bebisar 2015

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
PappaD
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 25 dec 2013, 22:02

Re: Bebisar 2015

Inlägg av PappaD »

Såg att jag loggade in och skrev med min mans inloggningsnamn. Det var alltså Turfen som skrev tidigare inlägg:)
Dotter född 2010-04-17, BB barn från början
Dotter född 2015-08-18
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Bebisar 2015

Inlägg av Jennie1993 »

Hej Turfen!
Du får gärna kolla upp vilka magnesium som är bra, har ju något sånt där multivitamin tablett för gravid just nu (med allt möjligt i), borde inte det räcka annars?
Om du vill i övrigt får du gärna kolla upp vilka sorters tillskott man kan äta överhuvudtaget som gravid/ammande, vill gärna komma igång med träning i höst och då bygga muskler igen bland annat... Vet att mycket går att göra med bara mat men det hjälper ju lite om man tycker att det är roligt med en shake också :D
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Bebisar 2015

Inlägg av Jennie1993 »

Måste bara få skriva av mig, idag är en sån där dag då irritationen går över alla gränser. En som lägger upp bild på instagram om x antal år de varit tillsammans och hur man minns första tiden och allt är så rosenrött osv osv... Jag vill bara spy galla på det för att det är så himla, himla falskt!
Nej, nu tagga upp på att klippa håret imorgon istället, något jag inte gjort sen i vintras typ :shock: :shock: :shock:
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Bebisar 2015

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :heart:

Ja, suck för FB och insta om man inte är på det humöret... :roll: Fasad är det enda det är. Och inga hormoner har de heller! :lol:

Här rullar det snabbt på och jag är redan i 35+3!! INGENTING är klart känns det som men nu är jag iaf hemma och har sommarlov så jag ska försöka få lite ordning. Räknar kallt med att bebisen håller sig i magen minst till tiden ut, gärna lite längre! :wink: Hoppas att även din lilla plutt har vett att stanna inuti ett bra tag till, Jennie!! [-o<

Tillskott jag äter: Eskimo Pure Omega 3 (har dock slutat nu för att inte blöda för mycket på förlossningen då blodet blir lite mer lättflytande men ätit tills för någon vecka sedan), D-vitamin och Magnesium (då och då för att slippa kramp) från Innate (mycket hög kvalitet vad jag har förstått? Och dyrt såklart! :wink: ). Prima järnvärde har jag trots att jag glömmer tabletterna jätteofta så de är att rekommendera iaf! Köpt på greatlife.se.

Det verkar som att vi har fått bönesvar här för bm tror att HUVUDET ÄR NERÅT!!! Halleluja! :D Ska få det bekräftat (förhoppningsvis, och gärna utan att andra komplikationer visar sig! :shock: ) på ett ultraljud på måndag för min bm vill inte lova något bara genom att känna. Men det känns inte alls som förra gången (säte och blev planerat snitt) och jag känner ju ingen huvud uppåt så jag hoppas och tror att ungen ska kunna födas den vanliga vägen den här gången! Är verkligen lättad och glad även om jag kanske inte ska ropa hej för starkt innan UL...

Jag mår fint och är inte så stor (tycker folk), har bara gått upp 10 kg ungefär och det känns vääldigt mycket lättare än senast (då jag gick upp 25). Men senaste veckan har jag känt att jag måste vila mer och får hemskt ont i svanskotan av att sitta ner. Något ni känner igen?

Hoppas att ni andra mår bra och att det inte känns för tungt.

KRAM på er tappra mödrar!!!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Bebisar 2015

Inlägg av Jennie1993 »

Halloj!
Ja det rullar på här med, har dock fått konstaterat förvärkar (utan påverkan än så länge)... Men order, vila, vila, vila! Illamåendet verkar ha kommit tillbaka för idag var jag tvungen att springa och spy - inget jag har saknat. 27+4 här nu, har slutat räkna med att gå hela vägen till september men önskar ju det. Samtidigt som jag på något konstigt sätt saknar förvärkarna när de lägger av vissa stunder (hur knäppt är inte det eller? :shock: )

Har fått börja med järnet igen, den här gången dock en gång per dag istället för en gång varannan dag som sist :(

Åh vad jag hoppas att din bm har rätt! Håller tummar och tår att huvudet är ner, vi var inne på grund av förvärkarna i veckan (huvud ner redan men fick inte veta om det var fixerat eller inte)... Så förhoppningsvis går det vägen även denna gång!

Jag har gått upp minst lika mycket som dig (redan?)... Men är inte stor, magen syns ju inte bakifrån konstigt nog heller så det är väl bra antar jag, bm sa att det verkligen inte var något att oroa sig för eftersom jag gick ner allt förra gången på ett halvår, men vi får väl se vad slutnotan hamnar på =D>

Inget ont i svanskotan men mycket vila, både på grund av förvärkarna och för att jag inte orkar... Kommer bli en intressant sommar!
KRAM!
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Bebisar 2015

Inlägg av Jennie1993 »

Nu är vi över vecka 30, (29+1) är Hjalmar född, 29+1 nu när klockan har gått över tolvslaget! Så ja, det är ju rätt säkert att den här bebisen stannar längre :D
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Bebisar 2015

Inlägg av Jennie1993 »

Ylvis - har det kommit någon bebis eller är jag tidigt ute och frågar? :D

För alla - kom er trötthet tillbaka i slutet? Jag gick in i v31 nu för någon dag sen och jag är helt urlakad... Eller är det bara värmen och vädret som håller på och jäklas?
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
PappaD
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 25 dec 2013, 22:02

Re: Bebisar 2015

Inlägg av PappaD »

Hej Igen:)

Har semester vilket betyder semester från internet därav det extremt sena svaret på din fråga Jennie. Om du vill köpa lite produkter för att boosta energin i kroppen rekommenderar jag dig Friway produkterna Glow (super för blodbildningen) samt Basic som balanserar kroppens ph värde viker brukar sätta fart på de flestas energi då kroppen börjar fungera bättre när den inte är försurad, dessa kan bland annat köpas på http://friway.se. Jag hade en dipp i energin runt vecka 30 pga dåligt järnvärde. Började äta ferritin från alpha plus vilket hjälpte enormt mycket och tröttheten försvann på någon vecka. Om du vill köpa ett magnesium som är bra ( de allra flesta är tyvärr inte bra och stör istället kroppen) så rekommenderar jag allvia magnesium som går att köpa genom naturprodukter.se på nätet. Hett tips för alla som vill ha ett bra magnesium:).
Hur har det gått för er?? Inga bebisar ännu????? Jag är i vecka 35 nu och kämpar på med profylaxen. Känns så overkligt fortfarande så det är svårt att ta tag i allt som behöver fixas inför ankomsten av bebisen. Har varit rätt svullen i fötterna i värmen men det känns ok för varmt vill man ju ha på sommaren trots allt annars orkar man inte med vintern och kylan. Längar enormt mycket nu och de sista fem veckorna känns som en evighet... Ska försöka lusläsa kapitlet om standarmodellen och kapitlet om syskon nu när jag har tid för att försöka förbereda mig så gott jag kan.
Hoppas ni har det bra. stor kram från mig
Sara
Dotter född 2010-04-17, BB barn från början
Dotter född 2015-08-18
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Bebisar 2015

Inlägg av Jennie1993 »

Ingen bebis här än och förhoppningsvis heller inte någon bebis på i alla fall 4 veckor till, Augusti är helt okej att kika ut för då är det bara ytte-pytte lite prematur! :)
Jag som var så taggad på en förlossning har nu istället helt ändrat mig efter en dröm, är helt skräckslagen... Hur fasiken klarade man av den smärtan sist? HUR ska jag klara den, den här gången? Nej min hjärna är inte redo alls...
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Bebisar 2015

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och ursäkta min dåliga aktivitet på sistone!

Ingen bebis ännu här (lääängtar nu!) och BF+3 idag så den är mer än välkommen!! Huvudet ÄR verkligen neråt sedan länge och vi är peppade på förlossning. Jag mår oförskämt bra och glömmer bort att vila...Men min man är hemma nu så jag har alla möjligheter och behöver iaf inte lyfta Samuel osv.

Härligt att din bebbe har vett att hålla sig i magen ett tag till, Jennie!

Jag återkommer såklart när något hänt, har förvärkar då och då men inte regelbundet ännu. Men hoppas jag slipper vänta så mycket längre, förstår verkligen vad folk menar nu med att datumet är magiskt och så fort man är efter bf blir man less!! :D

Jag är säker på att du klarar fl Jennie, försök att förbereda dig mentalt och tänka positivt! Din kropp vet redan hur det går till och andra fl sägs ju också ofta gå lättare! Lycka till även om jag verkligen hoppas att jag hinner föda före dig!!! :shock: :D

Kram på er alla!


Ylva på mobilen
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Bebisar 2015

Inlägg av Ylvispylvis »

Värme, förresten? Här är det max 16 grader på dagarna... :(
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Bebisar 2015

Inlägg av Jennie1993 »

Ylvispylvis skrev:Hej och ursäkta min dåliga aktivitet på sistone!

Ingen bebis ännu här (lääängtar nu!) och BF+3 idag så den är mer än välkommen!! Huvudet ÄR verkligen neråt sedan länge och vi är peppade på förlossning. Jag mår oförskämt bra och glömmer bort att vila...Men min man är hemma nu så jag har alla möjligheter och behöver iaf inte lyfta Samuel osv.

Härligt att din bebbe har vett att hålla sig i magen ett tag till, Jennie!

Jag återkommer såklart när något hänt, har förvärkar då och då men inte regelbundet ännu. Men hoppas jag slipper vänta så mycket längre, förstår verkligen vad folk menar nu med att datumet är magiskt och så fort man är efter bf blir man less!! :D

Jag är säker på att du klarar fl Jennie, försök att förbereda dig mentalt och tänka positivt! Din kropp vet redan hur det går till och andra fl sägs ju också ofta gå lättare! Lycka till även om jag verkligen hoppas att jag hinner föda före dig!!! :shock: :D

Kram på er alla!


Ylva på mobilen
Håller tummarna att du föder innan mig! :wink:

Ja nu har värmen helt försvunnit härifrån också, vilket är rätt skönt. Jag klagar inte med andra ord!
Däremot har jag fortfarande kvar den förbannade rent utsagt j*vla molvärken i ryggslutet, gillar det inte. Den kommer och går samtidigt som förvärkarna gör det, men inget regelbundet och inget påverkat så det är ju bara att stå ut (härliga tider!). 8)
Har fullt upp med företaget, vill ju hinna med massor också men får inse mina begränsningar, mentalt har jag nog dock jobbat i ett halvår mer än vad jag egentligen gjort =D>
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Bebisar 2015

Inlägg av Ylvispylvis »

Nu är vår älskade lilla plutt här!!! :heart: :heart: :heart:

Det blev en son till, :heart: Johannes :heart: heter han och är bedååårande vacker (förstås!) :mrgreen: :heart: :D \:D/ :-({|= :heart:

Han fyller en vecka precis nu typ, föddes den 23/7 kl. 19.44, 49 cm (men var rätt ihoptryckt så det kan nog diffa någon cm minst) och vägde 3485 g. Jag orkar inte beskriva förlossningen i detalj just nu men eftersom jag faktiskt födde enbart med hjälp av min man, bm, profylax och dusch så platsar den ju ypperligt under profylaxberättelserna! Känner att det nog blir ett långt inlägg där framöver. Kan ju skriva en snabbversion här att det var en latensfas på typ 1,5-2 dygn och väääldigt drygt och långsamt de första 9 timmarna vi var på sjukhuset (då jag öppnade mig från 3 till 4 cm... :roll: ). Sedan tog de hål på hinnorna vid 15.30, vid 16.30 fick jag krystvärkar :shock: (öppen 5 cm då, flåsaflåsaflåsa :shock: ) som jag sedan tok-andades mig igenom ända tills jag till slut fick börja krysta vid 19. Då var det plötsligt svårt att tillåta sig att krysta! :roll: Men 19.44 föddes han alltså i ett euforiskt ögonblick, jag fick själv se att det var en pojke, min man klippte navelsträngen (seent, så bebisen fick sitt dyrbara blod) och jag fick mitt barn på magen. Han mådde toppen hela förlossningen och ammade klunkvis med råmjölk så fort han fick tag i bröstet! Vilken revansch mot snittet sist!! Jag är sååå stolt, nöjd och tacksam!! :D :mrgreen: [-o< \:D/ :heart:

Det visade sig dock att jag brustit jättemycket (jag blev väldigt förvånad, hade inte särskilt ont) så jag fick åka på operation efter någon timme. Som tur är hade Johannes redan ammat då och sov tydligen gott hos pappa under hela operationen så jag behöver inte ha ångest över att hans start i livet blev traumatisk på något sätt. Tredje gradens bristning, inte så kul men hoppas de gjort ett bra jobb och att det läker bra.

Hittills verkar Johannes vara en riktig SM-bebis (typ "vaken" 1,5 och sova 2) men vi vet ju alla hur svajigt det kan vara i början så jag njuter så mycket jag kan och bara flyter med. Pappa är lyckligtvis hemma och håller ställningarna med Samuel och hemmet i övrigt så jag kan sova rätt mycket och i natt tog Johannes dessutom bara ett enda nattmål (på 1,5 h iofs) så jag klagar inte (möjligen mina bröst, och förstås mitt arma underliv)! :D

Hur är det med er andra?

KRAAM!!!

/Extremt stolt och lycklig Ylva :D
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Bebisar 2015

Inlägg av Jennie1993 »

Åh men grattis, grattis! :D Vad skönt att det gick så bra ändå!

Jag går bara och väntar på att något ska dra igång, är så trött på det här nu. Allting gör ont, det går inte att anstränga sig, det går inte att lyfta, kan inte dra på mig byxor utan massa ont i ljumskar och pust och stön det går fasiken inte heller att vända sig i sängen utan att man blir klarvaken...
"Bara" vecka 34 men jag börjar tycka det är helt okej tid också att komma nu. :shock:
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bebisar 2015

Inlägg av TorsMamma »

Hurra!!!! Grattis!!!!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"