Bebisar 2015

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Bebisar 2015

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej alla glada! :D

Nu är det väl ändå hög tid för en tråd med årets bebisar, eller hur?! :wink: \:D/

Här väntar vi en tvåa i juli och det känns väldigt spännande och roligt! Jag som längtat så mycket efter bebismys har dock mått såå illa nu i början att jag nästan kommit av mig i längtandet :shock:...men nu är det en aning bättre så jag ska nog hinna ikapp! :lol: Märkligt att man glömmer hur fasansfullt illa man kan må av att vara gravid...det är nog ett Guds under för annars skulle nog färre syskon fått se dagens ljus på denna jord! :)

Jag är i v. 14 nu om jag har räknat rätt men ortens enda barnmorska verkar inte jobba för tillfället så jag har inte varit på en enda kontroll än... :? Dock har jag just fått en liten mage så nog verkar det växa något därinne iaf! :D

Nåväl, jag hoppas på sällskap här i tråden för visst måste det vara fler som väntar, eller?! [-o<

Kram på er så länge!! :heart:

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Bebisar 2015

Inlägg av lgh140 »

Grattis Ylva!!

Mysigt med en liten till, särskilt när med vetskapen att inte behöva vara sömnlös ett okänt antal år framåt 8) Här blir det förhoppningsvis inte fler barn, så jag får hoppas på syskonbebisar att gosa med istället ;)

Kram och lycka till!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Bebisar 2015

Inlägg av Jennie1993 »

Här kommer lillebror/lillasyster i September någon gång! Hoppas på ett datum men vi får väl se hur det går med de... Blir glad bara skitunge nummer två stannar längre än 30 veckor :D
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Bebisar 2015

Inlägg av Ylvispylvis »

Haha! :shock: :oops: :lol: :lol: :lol: Jennie, vilken himla rolig klant jag är, NU tittar jag här och ser att jag ju fått sällskap av dig redan! #-o :lol:

Kram på dig och hurra igen för lillskräpet! :D =D>

:heart:

Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Bebisar 2015

Inlägg av Ylvispylvis »

Och tack Frida! :heart:

Jag börjar må bättre nu, är väl typ v. 17 och har snart kommit upp i samma vikt som jag hade när jag började :roll:. Magen är dock väl synlig. Något säger mig att jag inte kommer gå upp 30 kg den här gången, skööönt. Är nu dessutom återställd från mina illamående-matvanor och tillbaka till mitt kära (något mer liberala men ändå) LCHF. Har varit hos bm, har UL bokat om två v. och BF 12/7 enligt barnmorskans sätt att räkna. Får se när det blir, jag hoppas sååå mycket på en vanlig vaginal förlossning den här ggn, ungen får ha vett att ligga med huvudet neråt!! [-o< [-o< [-o< (Samuel satt i säte och det fanns inte tillräckligt med marginal i mitt bäcken för att få föda så).

Kram, jag kom på att jag kan ju skylla på gravidhjärnan Jennie! :wink:

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Bebisar 2015

Inlägg av Jennie1993 »

Ylvispylvis skrev:Haha! :shock: :oops: :lol: :lol: :lol: Jennie, vilken himla rolig klant jag är, NU tittar jag här och ser att jag ju fått sällskap av dig redan! #-o :lol:

Kram på dig och hurra igen för lillskräpet! :D =D>

:heart:

Ylva

Haha jaa gravidhjärnan är bra till mycket :lol:
Åhh jag vill också ha ultraljud snart, här är vi bara i vecka 7... Har fått lergigan comp utskrivet, fattar inte hur stor skillnad det har varit på illamående. Jag har ju varit i princip helt handikappad om jag inte haft en toalett i närheten. Fy farao!

Håller tummarna att er busunge inte ligger i säte den här gången! Jag hade inga problem med något alls på förra förlossningen trots att den blev så tidig (29+1), han låg rätt och allt gick smidigt, slapp till och med spricka och sy (Såå skönt!).
Vi har tre delmål, först v12, sen ultraljud och sen vecka 30... Ultimata är att knipa hela vägen till september för då är nya förlossningen här i bruk så jag hoppas få föda i nya fräscha lokaler. Var så beroende av badet förra gången att jag bara måste få ha det igen!
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Bebisar 2015

Inlägg av Jennie1993 »

Ventilerar lite, är så trött på att vara trött, trött på illamåendet och trött på att jag känner mig så tråkig mot H... Lite mer energi snart tack!

KUB? Att göra eller inte göra? Hur har ni tänkt?
Hur går det annars? Jag börjar bli otålig på att få mer tydlig mage och berätta, men det är ju bara v9 imorgon så det är ju fortfarande tidigt :)
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Bebisar 2015

Inlägg av Ylvispylvis »

Stackare :( , men det BLIR bättre! Skickar en cyberkram, det är verkligen vidrigt när det är som värst men du får förlåta dig själv, du kan inte hjälpa att du inte orkar!! Det är inte någons fel, det gäller bara att försöka härda ut och vila så mycket du kan och släppa allt som inte är absolut akut.

En rolig sak är iaf minen man har när man träffar folk som man inte vill berätta för och ser ut exakt så här när de frågar hur man mår: Jodå, det är bra! :mrgreen:
:lol:

Min personliga åsikt i frågan du ställer:
Jag skulle ALDRIG i livet göra KUB!! Det ökar risken för missfall och dessutom skulle jag aldrig göra abort så för mig är det ett väldigt enkelt val. Jag tycker alla barn är värda att födas, det är helt enkelt min människosyn. (Menar förstås inte att det skulle vara "enkelt" att få barn med särskilda behov etc. men jag skulle ändå inte kunna göra abort). Dessutom kan alla barn invalidiseras, få dödliga sjukdomar eller andra problem under livets gång så man kan liksom inte försäkra sig mot något genom KUB, tänker jag.

Varför undrar du, förresten? Är du erbjuden att göra ett pga ålder eller funderar du ändå på att göra ett? (Jag trodde ju du var född 93 pga din signatur! :shock: :D )

Kram på dig och hoppas energin snart kommer! (Du äter väl D-vitamin?! Jag äter 2000 IE från PurePharma per dag, alla i Sverige behöver tillskott under vintern).

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Bebisar 2015

Inlägg av Jennie1993 »

Ylvispylvis skrev:Stackare :( , men det BLIR bättre! Skickar en cyberkram, det är verkligen vidrigt när det är som värst men du får förlåta dig själv, du kan inte hjälpa att du inte orkar!! Det är inte någons fel, det gäller bara att försöka härda ut och vila så mycket du kan och släppa allt som inte är absolut akut.

En rolig sak är iaf minen man har när man träffar folk som man inte vill berätta för och ser ut exakt så här när de frågar hur man mår: Jodå, det är bra! :mrgreen:
:lol:

Min personliga åsikt i frågan du ställer:
Jag skulle ALDRIG i livet göra KUB!! Det ökar risken för missfall och dessutom skulle jag aldrig göra abort så för mig är det ett väldigt enkelt val. Jag tycker alla barn är värda att födas, det är helt enkelt min människosyn. (Menar förstås inte att det skulle vara "enkelt" att få barn med särskilda behov etc. men jag skulle ändå inte kunna göra abort). Dessutom kan alla barn invalidiseras, få dödliga sjukdomar eller andra problem under livets gång så man kan liksom inte försäkra sig mot något genom KUB, tänker jag.

Varför undrar du, förresten? Är du erbjuden att göra ett pga ålder eller funderar du ändå på att göra ett? (Jag trodde ju du var född 93 pga din signatur! :shock: :D )

Kram på dig och hoppas energin snart kommer! (Du äter väl D-vitamin?! Jag äter 2000 IE från PurePharma per dag, alla i Sverige behöver tillskott under vintern).

/Ylva

:heart:
Jodå det håller redan på att bli bättre! Fick lergigan utskrivet, alltså hej vad glad jag är över det. Och Japp, både d-vitamin och folsyra och lite annat smått och gott.

Ja jag blev erbjuden att göra kub, vet egentligen inte varför... yes jag är född 93 så det är inte pga åldern :P

Jag överväger det bara för att dom frågade egentligen, sen behöver man ju inte gå vidare om man inte får usla siffror vid blodprov och ultraljud... Är nojig över en till prematur och eftersom vi inte heller vet hur mycket skada H kan ha fått av sin hjärnblödning ( förmodligen inte mycket alls ) men det känns som det vore snällt att kunna förbereda sig för om det blir mer speciella behov... Samtidigt som jag egentligen lika gärna kan utgå från att det inte är några fel alls! Hjärnspöken egentligen... Skulle vilja se lillskiten och veta att allt är bra bara!
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Bebisar 2015

Inlägg av Ylvispylvis »

Ah, ok! :idea:

Jag kanske förresten blandar ihop KUB (har inte stor koll på hur de gör det) med fostervattensprov (som garanterat ökar risken för missfall) Men jag tycker fortfarande INTE att du ska göra det för jag tror bara att du kommer att bli mer orolig av testet. Det är inte alls 100%-igt utan kan visa alla möjliga konstiga "småfel" och skrämmande saker som i många fall skulle gå till sig under graviditetens gång utan att du ens märkte det. Så gör det inte, tycker jag. ALLT kan ju dessutom (som du vet) hända när det är barn på gång, vi kan inte förbereda oss men det bästa är nog att försöka stressa ner så mycket det går och inte måla olyckan på väggen. Mina föräldrars första flicka var fullt frisk, men föddes ändå död några dagar efter BF :cry: . Ingen vet vad som hände, ingen hittade något fel på henne och ingen hade kunnat se det på ett KUB-test. Inte heller hade de kunnat förhindra det med all oro i världen!

Detta skriver jag inte för att skrämma upp dig men bara för det ÄR så att vi alla som väntar barn någonstans vet att barn är en gåva som vi inte har full kontroll över. Oavsett hur många tester som finns!

Så tänker jag. Men gör som du känner, det du tror du skulle bli lugnast av.

Jag hoppas och tror att allt ska vara bra med barnet i din mage!!

Kram på dig!!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Bebisar 2015

Inlägg av Jennie1993 »

Ylvispylvis skrev:Ah, ok! :idea:

Jag kanske förresten blandar ihop KUB (har inte stor koll på hur de gör det) med fostervattensprov (som garanterat ökar risken för missfall) Men jag tycker fortfarande INTE att du ska göra det för jag tror bara att du kommer att bli mer orolig av testet. Det är inte alls 100%-igt utan kan visa alla möjliga konstiga "småfel" och skrämmande saker som i många fall skulle gå till sig under graviditetens gång utan att du ens märkte det. Så gör det inte, tycker jag. ALLT kan ju dessutom (som du vet) hända när det är barn på gång, vi kan inte förbereda oss men det bästa är nog att försöka stressa ner så mycket det går och inte måla olyckan på väggen. Mina föräldrars första flicka var fullt frisk, men föddes ändå död några dagar efter BF :cry: . Ingen vet vad som hände, ingen hittade något fel på henne och ingen hade kunnat se det på ett KUB-test. Inte heller hade de kunnat förhindra det med all oro i världen!

Detta skriver jag inte för att skrämma upp dig men bara för det ÄR så att vi alla som väntar barn någonstans vet att barn är en gåva som vi inte har full kontroll över. Oavsett hur många tester som finns!

Så tänker jag. Men gör som du känner, det du tror du skulle bli lugnast av.

Jag hoppas och tror att allt ska vara bra med barnet i din mage!!

Kram på dig!!

:heart:
Jag klurar fortfarande på kub... Har inte pratat med mvc än, men tror egentligen inte att jag vill göra just kub. Det är ultraljudet jag är ute efter... Men hur ska man få till ett ultraljud? :shock: Det går väl inte?

Hoppas och tror också att allt är bra med skiten i magen, slapp illamåendet i fyra dagar och sen kom det som ett brev på posten imorse igen så bara fram med lergiganet och småäta hela dagen! :(
Har också börjat nojja över att jag inte fixar tillräckligt med mat till hjalleman... Kanske är därför han vaknar på nätterna? Ska leta upp recepttråden och sen skriva ny handlingslista! :P
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Bebisar 2015

Inlägg av Ylvispylvis »

Ja, ultraljud är väl en väldigt mycket mer beprövad lösning tycker jag. :thumbsup: Säg bara att du är jätteorolig eftersom förra graviditeten var så traumatisk eller nåt (du har ju en prematur till och med!) så får du säkert göra ett extra! :wink:

Lycka till!

Kram Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Bebisar 2015

Inlägg av Nat »

Stort grattis till et båda, så underbart med småsyskon

UL kan du alltid göra för en liten kostnad på privata kliniker, ex mama mia. Man får tid snabbt och de är mycket proffsiga.

KUB ger ingen ökad missfallsrisk, det är bara ett blodprov som mäter moderns hormonnivåer samt ul där man mäter nackspalt näsbenslängd samt studerar de inre organen. Det tar ca en timme och kan kosta runt 1000 SEK. Det visar på sannolikhet och ger inga (ja/nej).

Fostervattenprov och moderkaksprov ger däremot säkra svar men ökar risken för missfall. Dessa prover kan man få erbjudandrt att ta om man har genetiskt överförbara sjukdomar, förhöjd risk på KUB etc.

Lycka till hur du än gör
Kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Bebisar 2015

Inlägg av Ylvispylvis »

Nat skrev:Stort grattis till et båda, så underbart med småsyskon

UL kan du alltid göra för en liten kostnad på privata kliniker, ex mama mia. Man får tid snabbt och de är mycket proffsiga.

KUB ger ingen ökad missfallsrisk, det är bara ett blodprov som mäter moderns hormonnivåer samt ul där man mäter nackspalt näsbenslängd samt studerar de inre organen. Det tar ca en timme och kan kosta runt 1000 SEK. Det visar på sannolikhet och ger inga (ja/nej).

Fostervattenprov och moderkaksprov ger däremot säkra svar men ökar risken för missfall. Dessa prover kan man få erbjudandrt att ta om man har genetiskt överförbara sjukdomar, förhöjd risk på KUB etc.

Lycka till hur du än gör
Kram
Exakt, jag har blandat ihop det eftersom KUB är så osäkert att det ofta leder till fostervattenprov vilket leder till många onödiga missfall varje år. Ett tidigt UL skulle jag välja om jag kände mig osäker och ville få lite goda nyheter. KUB är inställt på att hitta fel men är inte alls särskilt pålitligt. Läste om det idag.

Tack Nat för förtydligandet, och för gratulationen! :D


:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Jennie1993
Inlägg: 156
Blev medlem: fre 28 nov 2014, 09:16

Re: Bebisar 2015

Inlägg av Jennie1993 »

Vi struntar nog i KUB i slutändan ändå, känns som det bara kommer skapa en massa onödiga tankar och oro...
Har däremot fått se lillknodd, precis på pricken lagom stor för vecka och dag, hjärta som slog och allt! Nu inväntar vi bara inskrivning nästa vecka. Ska komma ihåg att gå dit i veckan och lämna prover med... Bäst att skriva upp det :oops:
Hjalmar född 2014-07-29 (29+1)
Vilhelm född 2015-08-14 (35+2)
Charles född 2017-01-28 (41+4)
Elisabeth född 2023-06-02 (38+0)
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"