Gravid med lillebror

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Gravid med lillebror

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Är gravid med lillebror och precis som sist har jag fått väldans foglossning. Det gör ont eller ömmar mest hela tiden, men har iallafall turen att vara smärtfri på nätterna. Kvällar och eftermiddagar är helt klart värst.

Tränade en del innan graviditet dock mest konditionsträning. Gym och jag går inte så värst bra ihop :shock:

När jag var gravid sist träffade jag en sjukgymnast och jag har börjat samma träningsprogram som då men tycker inte att det hjälper. Får jag mer smärta kommer jag att låna hem en TENS vilket jag tycker lindrar men det botar definitivt inte. Akupunktur tycker jag oxå lindrar fint.

Jag försöker röra på mig så gott det går och undviker tunga lyft. Jag varierar mellan sitta, stå och ligga så mycket det är möjligt med heltidsjobb och liten 3-åring hemma. Stå stilla är det som gör absolut ondast, får ont bara efter cirka 20 sekunder. :x

Smärtan sitter i blygdbenet, ländrygg, rumpa och ut i ena benet. Falsk ishias kallade sjukgymnasten det om jag minns rätt.

Det jag egentligen är ute efter är kanske om det finns något annat man kan tänka på som förebygger, botar, lindrar etc som jag har missat?

har ni några tips?

//Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Gravid med lillebror

Inlägg av SaraMilana »

Grattis till lillebror!! :heart:

Foglossning är ingen rolig historia... Här på forumet har jag hittat dessa tips varav jag använt mig av det första:

* Magnesium, ganska stora mängder. Fungerar muskelavslappnande och gör att man även slipper krypningar i benen och sendrag. Jag tycker att jag haft lite mindre ont än förra gången, trots två ganska täta graviditeter. Jag har ätit typ 500 mg per dag.

* Balansbräda

* Cranio sacreal terapi

Gör en sökning på de två sista, där är jag inte så insatt.

:heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Gravid med lillebror

Inlägg av TorsMamma »

Jag håller med ovanstående på alla punkter ovanför. Sjukgymnasten har balansplatta du kan stå på som skall fungera bra.

Annars kan du typ köpa en sån här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=50361

Inte kuddvarianten. Säg till om du vill ha program. Men tanken är att du står med båda fötterna på och balanserar säg i reklamen på ett tv program för att vila när programmet är, sen stå i reklamen igen. Hellre många korta gånger än en lång.

Sen vet jag att Susan D gick till en Naprapat som tejpade bäckenet, skall också ha varit effektivt.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Gravid med lillebror

Inlägg av Irmasmamma »

Bäckenbälte och ABSOLUT inte gå i trappor, fick jag som råd av min sjukgymnast förra graviditeten... Och överhuvudtaget ransonera antalet steg/dag, typ. :roll:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Gravid med lillebror

Inlägg av Nat »

tack tjejer

Ok inga trappor, inköp av balansbräda och en massa knaprande av magnesium, hoppas det hjälper för usch så trist det är att ha ont och inte kunna röra sig ordentligt
Annars kan du typ köpa en sån här:
viewtopic.php?f=7&t=50361
Quotade du tokigt Torsmamma?
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Gravid med lillebror

Inlägg av TorsMamma »

Nejdå, klicka bara på länken så får du upp en bild av en balansplatta som jag rekommenderar. Magnesium är också jättebra. Försök se till att det är magnesium citrat och inte -oxid. Är mycket!

Lycka till med graviditeten.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Gravid med lillebror

Inlägg av Nat »

detta är väldigt skumt men när jag klickar på länken kommer jag till tråden: "Förstagångskurare av sjumånaderstvillingar önskar hjälp!"
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"