En tvåa påväg - hur påverkar sömn och vardag?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
arncih101
Inlägg: 49
Blev medlem: fre 20 apr 2012, 14:37

En tvåa påväg - hur påverkar sömn och vardag?

Inlägg av arncih101 »

Hej alla fina och kloka! :)

Jag är gravid med nr 2 (beräknad månadsskiftet sept/okt -13) och min etta kommer vid tvåans födsel vara omkring 22 månader gammal.
Jag har den senaste tiden gått runt och tänkt på hur ettans sömn kommer påverkas med en ny bebis här hemma. Vilka erfarenheter har ni? Jag vet att hon kan störas av för mycket ljud, framförallt på morgontimmarna då sömnen är mer ytlig. Det händer t.ex. ofta att hon väcks 30 min-1 timme tidigare för att mannen för lite oljud hemma medan han förbereder sig för jobbet på morgonen. Och med en nyfödd som gråter lite titt som tätt av diverse anledningar, så gissar jag på att hon lär störas en del. Att jag får höra kommentarer från familj o vänner runtomkring som påstår att jag får nog ställa mig in på att min dotters sov- och matschema lär rubbas med en ny spädis hemma gör mig mer osäker.

Jag har även tänkt börja lite sakta med dagis efter sommaren, kanske 3-4 timmar per dag, främst för att hon ska kunna umgås med andra barn men också för att jag har sökt en högskoleutbildning på distans till hösten och kommer behöva lite tid för studier mellan varven. Vi får dock se hur studiebiten kommer att gå, hehe. Kanske orealistiskt med två barn varav en nyfödd, men jag ger det ett ärligt försök. Jag kommer få en del hjälp av mannen också, han lär nog gå ner lite i arbetstid och kanske ta ledigt dem dagar jag har mer att plugga på så att jag kan få lite studiero.

Det jag vill komma fram till med det här inlägget det är att, hur har er vardag förändrats när den nya bebisen kommit? Hur påverkades första barnets schema? Vilka lösningar/knep finns om "problem" uppstår? Några andra tankar och inputs? Det känns som att ettans goda sömn blir viktigare än någonsin när en ny bebis kommer och vaknar i tid och otid i början.

Kram / Nella
Flicka född nov -11.
Kurstart 14/5 -12

Pojke född sep -13
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"