Gravid och sur. Hjälp!

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Gravid och sur. Hjälp!

Inlägg av lilla mia »

Hej!

Har passerat halvtid och magen börjar allt vara lite i vägen nu. Tungt är det inte men liksom besvärligt.

Det värsta är att jag är en sån usel mamma åt mina tre älsklingar. Jag gapar och skriker HELA tiden. Tål inte minsta lilla skrik. Är dem på varann och låter ryter jag ifrån framförallt till Selma att låta Elias vara så det blir lugnt och tyst. Det är mest dem två som tjimar och tjoar. Så klart. Dem är 4 och 2 år och älskar att leka tillsammans.

Men jag orkar inte. Så fort dem dragit fram några leksaker så börjar jag tjata om att dem ska städa igen. Jag hotar med att slänga sakerna som de inte plockar undan. Får panik av allt som ligger framme och stökar. Gnat och tjat hela tiden från min sida. Jag kan inte slappna av det minsta.

Till och med idag (efter att ha jobbat hela helgen) när jag har dem hemma för Selma har feber så skäller jag på henne. Hon råkade spilla vatten i sängen när hon skulle sova en stund nu. Då blir jag skogstokig och säger att sa jag inte att du ska sätta dig upp om du ska ha vatten. Nu får du inget vatten för du spillde. Om du hade hållt ordning på din egen mugg (som är droppfri) hade det här inte hänt.... ja ni fattar. Stackars lilla Selma börjar nästan gråta och säger att hon inte vill ha vatten. Jag går därifrån och känner mig urdum. Jag vet ju att jag beter mig helt fel och det här är inte jag. Jag hade inte hanterat situationen så här om jag inte varit gravid men jag kan inte hejda mig. Speciellt när hon är sjuk ska jag ju vara mjuk och gosig och trösta. Nu sover hon iaf. Och jag sitter här med jätte dåligt samvete.

Vardagen går i ett. Jag jobbar 85% som ssk. Både dag och kvällspass. Ofta 13.30-22 och dagen efter 07.00-15.00. När jag har lediga dagar i veckan får barnen inte vara på dagis. När jag börjar 13.30 är dem hemma med mig till 10.30. Det finns inget andningshål för mig att bara vara.

För en månad sedan var livet annorlunda. Då var jag en glad mamma som tyckte att livet lekte! Vi hade det så bra. Maken och jag tar lika mycket ansvar med hämtningar och lämningar och allt som ska skötas i hemmet men nu känner jag mig begränsad. Har ingen energi över för familjen. Känner ni igen er? Hur hanterar jag det här?

Kramar lilla Mia.
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Gravid och sur. Hjälp!

Inlägg av Acnaib »

Hej!
Jag vet inte om jag kan vara till så stor hjälp, men älskade du, du bränner inte ut dig va? Det är påfrestande att vara gravid och du har fullt upp, verkligen fullt upp. Då blir man trött, stressad, gnällig, irriterad. Och ja, det går lätt ut över barnen.
Sen har du alla hormoner på det.

Försök att bara göra saker du verkligen måste göra och ta hjälp av andra, om du kan, till de sakerna du inte orkar med.

På hälsokost finns ett preparat, Efamol, vilken består av nattljusolja, vilket hjälper kroppen att stabiliserar hormonbalansen något. Det hjälper mig en del. Kunde vara värt att testa kanske.

Ta hand om dig/er nu!

Kram
:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Gravid och sur. Hjälp!

Inlägg av lilla mia »

Hej!

Tack för svar!

Jag ska till barnmorskan på torsdag. Kanske är det så lätt att blodvärdet är för lågt?!

Tycker det är drygt att jag är fysiskt begränsad också. Får redan nu sammandragningar och det drar ner över blygden och mellan benen. Foglossning antar jag. Vissa gånger släpper inte det onda i magen på över 20 minuter. Såväl på dagen som natten. Måste fråga BM om det också. Tycker inte det känns riktigt bra.

Ska kanske ta mig en sväng till hälsokosten så smoningom då;-)

/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"