amning eller inte.

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: amning eller inte.

Inlägg av Sarisparis »

:lol: Denna väntan... #-o

Men snaaaart! :D

:heart:
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: amning eller inte.

Inlägg av miniz »

Spännande!
Hoppas du landar lugnt med ammningen, hobbyamma tycker jag làter som en bra grej. Dà blir det inget tryck pà att liten ska bli mätt och allt ska funka. Och samtidigt kan ni fà lite mys, bàda tvà.

Lyllo dig som snart snusar bebis. :heart:
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: amning eller inte.

Inlägg av videunge »

Hej på er.

har ju hört att flergångsföderskor kan ha mer förvärkar men det här är ju löjligt :shock: får ju regelbundna smärtsamma sammandr i flera timmar i sträck och sen lägger det av :^o jag lovar jag kommer att missa när det är dags för alla dessa falsklarm så det blir väl hemmafödsel... :roll: :lol:

kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: amning eller inte.

Inlägg av blivandemamma »

Åh, på upploppet redan minsann! :D

Jag hade förvärkar som va helt jävla otroliga :shock: ursäkta franskan. Jag vet jag satt (när jag väntade trean) på middag med jobbet och trodde jag skulle föda när som helst. Försökte hålla ihop mig själv men tänkte hur tar jag mig hem egentligen. Men det avtog så klart. Men jag hade även värkar när jag låg ner å tittade på tv på kvällen.

Men när det väl satte igång visste jag faktiskt. Vaknade av första värken strax innan 05. Ringde min mamma DIREKT. Hon var här jättesnabbt och vi körde in. En timme efter första värken var jag fullt öppen. Sen av tar det alltid för mig då vattnet inte går förrän barnet kommer. Så det tog ytterligare en halvtimme innan han föddes. En perfekt förlossning :D Men ja, det går undan med trean och speciellt om man har mycket förvärkar. Hoppas väskan är packad och du har snitslad bana in :D

Lycka till :heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: amning eller inte.

Inlägg av videunge »

Åh tack!
Men när det väl satte igång visste jag faktiskt.
det där var skönt att höra :lol: för det känns lite som att ja ja jag skall inte ha barn idag heller haha.

jo då snitslad bana har vi men drygt 10 mil till förlossningen...så det är det där med avgörandet när det väl satt igång. vi får väl se. Hoppas krabaten tittar ut snart i alla fall.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: amning eller inte.

Inlägg av videunge »

Hej på er :D

I tisdags kom han! en riktig dunderklump. 4765g! och 54 cm lång. dom andra har vägt 3,7 och 3,6 så jag fick nästan en chock när jag såg liten :lol:

men vilken resa det var dit. det var det där med att kännna igen riktiga värkar... först tänkte jag att ja ja när de kommer regelbundet så är det på riktigt för det har det varit de andra två gångerna.

Fel! hade regelbundna värkar i 7h en kväll som la av.... :^o

då tänkte jag att när de är mer smärtsamma. nix! smärtsamma värkar lääänge. ingen bebis.... :^o

tänkte att om jag VAKNAR av värkarna så är det nog dags. vaknade med värkar och sen på morgonen så försvann de... :^o

tänkte att om värkarna drar igång på morgonen. DÅ! näe...testade det med.

till slut efter sammanhållet två dygns förvärkar så åkte vi till bb i tisdags morse. vi har långt att åka så vi ville åka i tid och jag kännde att även om det inte satt igång så behöver jag smätlindring så jag får sova. öppet tre cm då och jag kröp ner i ett härligt bad. sedan knallade det hela på med lustgasen som kompis till 5-6 cm. strax innan de skulle lägga eda så lade allt av. vilket i ofs var bra för det var lätt att lägga edan :roll: :lol:

sedan drog det igång!" :shock: som vanligt kan inte mina förlossningar hålla samma tempo rätt igenom. andra halvan gick snabbt som bara den och därmed jätteintensivt! förvarnade personalen om att förra gången han de inte få på sig handskarna så den har gången var de beredda. :lol: helt underbar personal och de skojade om att de slutade vid 14 så de ville att bebis skulle komma ut innan. det var vid 13... 13 40 kom krystvärkar och 13 42 är liten ute! varför byta ut bra personal liksom :wink:

sen efteråt är det jättetufft. liten har varit jätehungrig och blir trött och slut när han inte orkar äta ordentligt. just nu ger vi tillägg för att han skall orka amma så får vi se hur det går.

Kram på er så kommer mer rapport senare. :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: amning eller inte.

Inlägg av TorsMamma »

ÅH! Videunge grattis, vilken lycka. Denna är du väl värd! :heart:

Att ge tillägg i början är inte fel, kanske med kopp om man inte vill störa amningen kan vara att överväga. Jag handpumpade hängandes framåt i liten kopp och gav utöver amningen de första 3 veckorna. Allt går.

Snusa bebis och ha en underbar bebis tid nu! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: amning eller inte.

Inlägg av Tetz »

STOOOOORT GRATTIS =D> :D :heart:

Att en lillebror kan vara så stor! :lol: Riktigt bra jobbat!

KRAM :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: amning eller inte.

Inlägg av Irmasmamma »

Grattis!!! :D :heart:
Vilket maratonlopp ni genomfört, fantastiskt!! \:D/ =D>

Ha en härlig tid nu!! Stor kram :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: amning eller inte.

Inlägg av miar70 »

:heart: Grattis till lilla, stora killen :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: amning eller inte.

Inlägg av Sarisparis »

:heart: Grattis till lille stora dunderklumpen :heart:
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: amning eller inte.

Inlägg av Tutan »

Åh, vad härligt att läsa! :D
Stort GRATTIS till killen! :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Re: amning eller inte.

Inlägg av ilindstrom »

Grattis! :-({|= :heart: \:D/

//Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: amning eller inte.

Inlägg av SusanD »

Grattis till en härlig lillebror, en sån stor pojk! Både Sigge och Linus som var ganska stora när de föddes behövde extra mat och de fick de redan på avdelningen, matade med tesked så mycket de ville ha och så ammade jag lite därimellan. Funkade jättebra, sen tog bägge bröstet och sen fyllde jag på med ersättning på flaska. Huvudsaken är ju att dessa gigantiska småbröder blir mätta och att du får lugn och ro.

Vilket insats av dig, bra jobbat. Sköt nu om er allihopa.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: amning eller inte.

Inlägg av blivandemamma »

JÄTTEGRATTIS!

Så bra jobbat! :heart:

Kram,

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"