En femma!

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: En femma!

Inlägg av Sarisparis »

Hâller tummar och târ :D

Snaaart!

:heart:
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: En femma!

Inlägg av miniz »

\:D/ Hon kom! Lilla lilla Sophie! :heart:

Hon är sà liten och söt. Hon kom pà tisdag kväll i vecka 38 och vägde 2840gr.
Vi är inte vana med smà bebisar, syskonen har som sagt legat mellan 4 och 4,9 kg, sà vi tycker det är spännande med en liten lillasyster.

Jag berättar mer om födseln senare. Det gick väldigt fint och fort.
Nöjd är jag, med födseln, mannen, mig och personalen!

:D
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: En femma!

Inlägg av TorsMamma »

Men tokgrattis. Samma dag som videunge om jag inte misstar mig. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: En femma!

Inlägg av Tetz »

GRATTIS! :heart: :-({|= Snyggt jobbat!
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: En femma!

Inlägg av miar70 »

:heart: Grattis till lillan, vilket fint namn ni gett henne :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: En femma!

Inlägg av Sarisparis »

:heart: Stort grattis till lilla Sophie! :heart:
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: En femma!

Inlägg av Tutan »

Grattis till lilla lilltjejen! :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Re: En femma!

Inlägg av ilindstrom »

Grattis! =D> :heart: :-({|=

//Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: En femma!

Inlägg av SusanD »

Stort grattis till hela stora familjen, vilken lycka att få en liten lillasyster och en sånt litet hjärta sen då. Njut av varandra nu och när du känner för det så vill vi ju gärna veta lite mer.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: En femma!

Inlägg av Acnaib »

Åh va roligt!! Grattis till lilla dottern!
All lycka till er! :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: En femma!

Inlägg av miniz »

Tack för alla gratulationer!

Lilla Sophie uppför sig exemplariskt. Hon sover och äter. Tittar runt lite i bland, sover lite till och är som regel nöjd, sà länge det inte ligger en rap pà tvären. Hon är en trögrapad liten sak.

Men det hör hemma i en annan tràd, nu till födseln.

Hon är sà duktig min lilla flicka. Syskonen och pappan var pà semester hos farföräldrarna till söndag den 4, sà jag var ensam hemma med katten och vàr nya vedspis. Mys var det, film och färdigpizza.

Màndag den 5 var allt lugnt till kvällen, dà sa det splosh av fostervattenläkning. Inga enorma mängder, men det var klart att det var fostervatten. Det var sà spännande att vi inte kunde somna och màste googla saken. Eftersom det inte hade satt igàng la vi oss för natten.

Dagen efter, den 6, for vi in till sjukhuset pà eftermiddagen med lätta sammandragningar. Eftersom jag var streptockpositiv med den första bebisen och hon blev sjuk under födseln, ville de sätta igàng mig direkt. De gav mig antibiotika där och dà och jag testade negativt tvà veckor innan födseln, men det spelar ingen roll, bebisen skal ut i en voldsam fart, för man vet aldrig om jag har bakterien eller inte... Och eftersom jag hade tappat vatten var bebisen inte skyddad mer. Läkaren kommer in och har en moralmonolog var han börjar babbla om att det är synd om det màste bli keisarsnitt pà en femtegàngsfödande... Bara för att skrämma upp mig och làta mig veta vem som bestämmer, verkade det som.

Vi bad om lite tid för att gà ute och fà igàng födseln själv. Vi fick en timme. Sà ut och gà, varva mellan att springa upp och ner trappor och trycka pà sättaigàng-akupressurpunkter. Sammandragningarna kom starkare och mer reglbundet. Efter en timme gick vi in för att fà domen. Kunde vi fortsätta själv eller? Och nej. Bebis ska ut, fort. Att sammandragningarna var starkare och jag var öppen 3 cm var inte nog.

Jag började gràta för jag ville inte bli igàngsatt för tredje gàngen. Det är inte kul med igàngsättning och jag ville göra detta själv, med pappan. Jag ville att de skulle ge mig ett rum och sedan glömma mig där, men icke.

Jag godtok hormonerna och bestämde mig för att genomföra födseln pà mitt sätt sà làngt det gick, med positiv inställing!
In pà födselssalen, in med hormoner och ut med bebis! Fràn tre cm till bebis gick det en halvtimme! De satte hormoner, jag gick ner pà alla fyra, red av fyra sinnesjuka sammandragningar och ville pressa efter tvà egentligen, men tänkte att det gàr ju inte. Men sa till efter fyra och jodà, det är klart. Jag la mig pà sidan (weheey, behövde inte pressa pà rygg, iallafall) och pressade tvà gànger sà var hon ute, min lilla lilla bebis.

Allt i allt är jag supernöjd. Jag ville stà pà alla fyra, ligga pà sidan, vänta lite med navelsträngen och slippa hormoner. Tre av fyra önskningar. Inte illa, plus att fick jag en frisk flicka, slapp keisarsnitt, sprack inte, var i relativt bra form efter födseln.
Och det är ju inte självklara saker heller.

:heart:
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: En femma!

Inlägg av Acnaib »

Åh va härligt att det gick så bra för er trots att en önskning inte riktigt blev som du ville! Men va härligt med frisk liten tös och och inga sprickor!!

Så hon är redan 20 dagar nu, det lilla livet? Tänk va fort tiden går!

Behöver väl inte påminna en så rutinerad mamma, men - NJUT

Kärlek till er!
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: En femma!

Inlägg av TorsMamma »

Underbar berättelse, nej 3 av 4 är ju faktiskt inte illa. Hoppas du kan vila i det och njuta lite av er underbara bebis nu.

kram! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: En femma!

Inlägg av Sarisparis »

Att du lyckades hitta rätt pâ din positiva inställning i det läget, jag är djupt imponerad. Sâ glad att du pâ det stora hela är nöjd med födseln och att allt gick bra.

Lycka till med rapningarna och annat, njut av din fina familj.

:heart:
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: En femma!

Inlägg av miniz »

Sarisparis skrev:Att du lyckades hitta rätt pâ din positiva inställning i det läget, jag är djupt imponerad.
Det var min man som bestämde mig. :lol: Han peppade mig och sa att det var inte kört, att vi inte behövde ge upp allt, bara för att de satt igàng mig. Han pàminde mig om att det var sist och slutligen min födsel, min födsel, vàr lilla bebis skulle komma och dà kan man inte ligga och gràta och vara bitter... i all evighet. Jag fick gràta av mig, skaka av mig lite skit och sedan var det back on track. Han var med hela tiden, verkligen med, med mig och för mig.

Och jag njuter sà av den lilla. Hon är sà söt.
Lite tràkig eftersom hon sover sà mycket, tycker syskonen, men det lär snart rätta pà sig. :D :heart:
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"