Om att bli gravid igen trots amning

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
MammaNea
Inlägg: 28
Blev medlem: fre 28 okt 2011, 20:58

Om att bli gravid igen trots amning

Inlägg av MammaNea »

Vet inte om detta är rätt forum men eftersom det är så många kloka människor här så slänger jag ut en fråga. Jag undrar när mensen ska komma tillbaka efter förlossning? Har en 1-åring som jag fortfarande ammar. Skulle vilja bli gravid igen så småningom (det tog 2 år innan ettan kom till, så vill inte vänta för länge med nr 2) men vet inte om jag måste sluta amma för att få igång mensen? Vill egentligen amma honom så länge det går...men vill samtidigt gärna ha en till bebis.

Någon klok som har synpunkter?

/Linnéa
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Om att bli gravid igen trots amning

Inlägg av Tetz »

Hej :D

Det verkar vara väldigt individuellt när mensen kommer tillbaka. För en del kommer den tillbaka trots helamning, och för en del tar det mycket längre tid. Trots att jag inte ammade alls så tog det nästan tre månader innan min mens kom tillbaka.

Du skulle kunna boka en tid hos en gynekolog, och kolla så allt är OK med hormonnivåer etc. Eller prata med en kunnig barnmorska.

Du skriver att det tog lång tid att bli gravid första gången, och så var det för mig också. Så när det var dags för syskonjakt gick jag direkt och kollade.

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
MammaNea
Inlägg: 28
Blev medlem: fre 28 okt 2011, 20:58

Re: Om att bli gravid igen trots amning

Inlägg av MammaNea »

Hej och tack för svar!

Jag tror att jag ska göra som du skriver - boka tid för gynkoll. Lika bra att veta så att allt är ok!

:idea:

Hälsning

Linnéa!
Mamma till Oskar 110208. Kurstart 111027
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Om att bli gravid igen trots amning

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D
Jag håller med Videunge och tror det är väldigt individuellt. Efter storebror kom min mens efter 2 månader och jag blev snabbt gravid igen fast jag ammade.....

Med lillebror dröjde det nästan 6 månader innan mensen kom torts att jag slutade amma honom tidigare....

jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"