Hemlis...........

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Hemlis...........

Inlägg av Tetz »

:cry: Kraaaaaaaam! :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Hemlis...........

Inlägg av Manfred10 »

Blödningarna tilltog rejält under förmiddagen och så kom smärtan till slut.... :shock:

Det var en omskakande upplevelse som jag hoppas att jag slipper igen. Det var som en liten miniförlossning. Jag fick värkar och allt. :( Målet var ju dock inte lika upplyftande. :( Jag känner mig rätt ok ändå, i och med att överdjävulen (en mycket trevlig sådan) fick ut de sista resterna av min lilla ärta med sin hemska tång så släppte smärtan och kroppen kunde slappna av helt. Tänk vad kroppen är mirakulös ändå! Till slut insåg den att allt inte stod rätt till med ärtan och livmodern började jobba för att göra sig av med den.

Läkaren berättade att missfallet kan ha inträffat tidigare men så länge det är mitt blod som direkt står för näringstillförseln till ärtan så kan min kropp oxå producera hormoner som gör så att ärtan får finnas kvar i livmodern trots eventuella fel. Kroppen VILL BEHÅLLA SIN ÄRTA, VILL VARA GRAVID! Men när så moderkakan ska ta över det hela upptäcks bluffen. Nej det här går inte, den här ärtan håller inte måttet, ut med den så vi kan förbereda oss på en bra bostad åt en ny. Ja tänk ändå hur det är.

Jag har gråtit en och annan tår i dag men är glad att min kloka kropp ändå insåg vad som var bäst för mig och ärtan. Jag hoppas att jag snart får starta en ny tråd här inne.

Och så var det ju en liten sak till...... för att stoppa blödningen i livmodern, få den att dra ihop sig och därmed oxå göra sig av med eventuella rester av ärtan som blev kvar erbjöds jag detta läkemedel:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4983425
Som jag vänligt men betsämt tackade nej till. Jag fick då i stället ett annat enligt läkaren (fortfarande trevlig) inte lika effektivt preparat utan ifrågasättande. Men efteråt fick jag faktiskt höra andra sidan av historien med detta läkemedel om hur forskningspengar, intressen i andra länder, rädsla för all form av aborthjälp i vissa arabländer och diverse andra anledningar kan bidra till en vinklad bild av något (i detta fall en magsårsmedicin) i media. Och vinklade bilder i media känner vi ju väl till eller hur? Det finns ju alltid (minst) två sidor av en sak..... :wink: Sköterskan som duttade med mig efteråt berättade att inget annat läkemedel än just detta (som jag tackade nej till) har räddat så många liv, tack vare sina blodstoppande effekter. Men att det givetvis ska användas på rätt sätt. Så var det med det. Det var en annan sida av sanningen.

Tack för all er omtanke! :heart: :heart: :heart:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Fauve
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 17:23
Ort: Linköping

Re: Hemlis...........

Inlägg av Fauve »

Nej, vad tråkigt! :cry: Ta hand om dig
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Hemlis...........

Inlägg av Sarisparis »

Sâ trâkigt, Jenny :( :heart:

Ibland är det nog bäst att kroppen och naturen fâr sköta saker och ting, och att kroppens prioritering är att "förbereda en bra bostad till en ny liten ärta".
Jag hoppas att din kloka kropp fortsätter att ta väl hand om dig, att ni läker i takt bâda tvâ.

Ta hand om dig nu.

:heart:
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Re: Hemlis...........

Inlägg av Nimrah »

Vad tråkigt :( . Jag tycker också att det har hjälpt att tänka som så att kroppen insåg att det inte stod rätt till. Och hellre nu än senare kan jag tycka. Man har helt klart börjat se fram emot lilla ärtan redan nu men mkt kan hända på vägen. Hoppas du mår bra mitt i detta.

Stor kram! :heart: :heart: :heart:
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Hemlis...........

Inlägg av SusanD »

Jenny jag kramar omdig riktigt ordentligt för även om kroppen är fantastisk och sorterar bort ärtor som inte håller måttet så är det ändå en förlust. Tänker på dig.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Hemlis...........

Inlägg av annawahlgren »

Jenny, kära, kära Jenny :heart: :cry: :heart: :cry: :heart: :cry:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Re: Hemlis...........

Inlägg av eefwah »

Tack för att du delar med dig av din smärtsamma upplevelse. Du verkar så klok, så nära livet, sånt som betyder nåt. Det är fint att få läsa din berättelse. Tack.

Hoppas skicka lite tröst och kraft, mitt i eländet.

:heart:
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Hemlis...........

Inlägg av videunge »

Stor KRAM :heart: :cry: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Hemlis...........

Inlägg av LilloppansMamma »

:heart: :heart: :heart:

Kramar!
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Hemlis...........

Inlägg av Manfred10 »

I morse tyckte jag att det fladdrade nåt alldeles förfärligt i min mage och började genast noja över att det fanns en stackars tvilling där inne som jag snart kramat livet ur tack vare tabletterna jag ska ta i 3 dagar...... :shock: :? :cry:

Ringde till slut sjukhuset och hade turen att få tala med systern som i lördags duttade med mig efteråt, och hon kunde lugna mig och försäkrade mig om att överdjävulen skulle ha upptäckt en eventuell tvilling med ultraljudet..... :|

Sen tittar jag på mina 2 stiliga prinsar och skattar mig otroligt lycklig över dem. Har en sån fin bild på dem i soffan nybadade och kammade i sina pyjamasar med varsitt leende på läpparna som jagar tankarna på allt som kan vara svårt långt, långt bort.
SusanD skrev:även om kroppen är fantastisk och sorterar bort ärtor som inte håller måttet så är det ändå en förlust.
Jo visst är det så. :( I tanken hade jag redan planerat för hur roligt vi skulle ha den dagen lilltjejen (om det nu var en sån ärta :wink: ) skulle få flytta in till sina storebröder i deras gemensamma sovrum. Hur skulle sängarna stå? Dags att köpa våningssäng? Och på jul hos mina föräldrar så roligt alla kusinerna skulle ha tillsammans..... tanker skenar i väg snabbt på lyckliga vingar. Och lika snabbt lossnar vingarna ibland.... :cry:

Ändå ser jag fram emot att låta lyckliga tankar flyga snart igen och hoppas att vingarna sitter bättre nästa gång.

:heart: :heart: O:) :heart: :heart:

Tack igen allihop! Det är så skönt med ert stöd och värmande ord. :heart: :heart: :heart:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"