Bebisar 2012

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Bebisar 2012

Inlägg av eefwah »

Jag blir väl inte ensam i den här tråden hoppas jag :).

Här väntas en nyföding, en påg, 16 mars.
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Bebisar 2012

Inlägg av SusanD »

Åh vilka härliga nyheter. Stort grattis. Mår du bra.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Re: Bebisar 2012

Inlägg av eefwah »

Tack snälla, rara!

Hittills har detta varit min bästa graviditet, av tre då. Men när det gör ont så gör det verkligen ont. Foglossningen vissa dar skojar man inte bort. Har fått ett par provpåsar av förvärkar också, och det var heller inget kul. Men jag är inte deprimerad och låg utan ser så mycket fram emot och längtar enormt efter denna min sista :( bebis. Delad glädje är verkligen mångdubbel glädje för vi längtar allihop efter den nya lilla människan.

Du själv då? Är det inte snart dags för en till?
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Bebisar 2012

Inlägg av Luvisen »

Vår kommer 27 feb. :D
eefwah skrev:Foglossningen vissa dar skojar man inte bort.
Köp balansbräda och kör 10 min varje kväll i en vecka! Min foglossning försvann HELT! :thumbsup: Jag har kört det vid minsta lilla känning även längre fram i graviditeten. Första grav hade jag ingen aning om detta "trick" och då var det hemskt. Blev ju bara värre och värre tills tårarna trilla. :evil:

Värme! :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Re: Bebisar 2012

Inlägg av eefwah »

Hej Luvisen! Skönt med sällskap i tråden. Och grattis till bebis förstås! Jag har läst din andra tråd och vet att du mår sisådär.

Balansbräda säger du. Jag tycker det blir bättre när jag äter mindre socker/kolhydrater. :shock: Undrar varför balansbräda fungerar. Trodde att foglossning hade med hormoner att göra, nämligen. Därav mina försök att minska på sockret. Nåväl, jag ska absolut införskaffa en balansbräda om det tenderar att bli värre. Tack för tipset!

Nu hoppas jag att det är fler som bekänner färg här i tråden! Vilka fler stora magar har vi därute? Ge er till känna! :lol:

:heart:
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Bebisar 2012

Inlägg av Luvisen »

eefwah skrev:Undrar varför balansbräda fungerar.
Det vet jag inte så noga :oops: , det var Torsmamma som tipsade andra om det så jag tänkte att jag måste prova. Och vips var det onda borta, så det räcker som motivering för mig. :mrgreen:
eefwah skrev: Därav mina försök att minska på sockret.
Socker är ju inge snällt på växande bebbar eller stora människor så det är väl alltid klokt att undvika oavsett! :thumbsup:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Re: Bebisar 2012

Inlägg av eefwah »

Hej igen Luvisen och andra!

Nu har jag börjat få riktigt ont och är sjukskriven de närmsta veckorna. Pappan är hemma och tar hand om oss allihop och det är så skönt. Men jag hade ju gärna haft mindre ont förstås, så nu jagar jag halmstrån.

Balansbräda ska jag försöka komma iväg och inhandla. Blir nog imorn för idag har jag redan för ont trots att jag inte gjort mycket. Pratade med sjukgymnasten som aldrig hade hört talas om att bb skulle kunna hjälpa mot foglossning, men var på inget sätt negativ. Men så undrar jag nu: hur gör man? Man står väl åtminstone med bägge fötterna på den, eller?

Fick låna en Tens-apparat idag, men tycker inte den hjälper öht. Har klisterlapparna i ljumskarna, men ska nog flytta två av dem till ryggen och testa om det funkar. Annars är jag inte jätteimpad av tensen, måste jag säga.

Nu ska jag läsa Nancys tråd.

Hoppas du mår ok Luvisen.
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Bebisar 2012

Inlägg av SaraMilana »

eefwah skrev:Jag tycker det blir bättre när jag äter mindre socker/kolhydrater.
Vad intressant! Har funderat en del på det där med kost och foglossning, då jag hade så ont så jag knappt kunde röra mig på slutet av graviditeten. Inget jag är sugen på igen (inte dags än dock, inte därför jag skriver i den här tråden ;)). Jag mådde konstant illa och moffade i mig det jag tyckte var gott, vilket innebar allt med kolhydrater i ungefär.

Foglossning är, om jag förstått rätt, en relativt "ny" företeelse. Och vår kosthållning har väl ändrat sig rätt radikalt på senare år. Pasta, ris, frukt, godis och annat kolhydratrikt tror jag inte stod på min mormors meny när hon var liten.

Lite länkar:
http://johannaskost.blogspot.com/2009/0 ... esvar.html
http://www.kostdoktorn.se/vantans-tider/

:heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Bebisar 2012

Inlägg av Sarisparis »

SaraMilana skrev:(inte dags än dock, inte därför jag skriver i den här tråden :wink: )
:shock: Gissa om jag hoppade högt när jag sâg att du skrivit i den här trâden :lol: Fast det är ju inte för sent än. :roll: 8)

Grattis eefwah, vad roligt med en till! :D Hoppas att du fâr ordning pâ fogarna sâ att du kan njuta av magen lite ocksâ.

:heart:
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Bebisar 2012

Inlägg av SaraMilana »

Sarisparis skrev:Gissa om jag hoppade högt när jag sâg att du skrivit i den här trâden :lol: Fast det är ju inte för sent än. :roll: 8)
:lol: :lol: :lol: Inte för sent, utan snarare för tidigt. ;) Sambon och jag har alltid tänkt att två små räcker. Men med en nöjd och glad Anna-bebis här hemma så blir åtminstone jag sugen på en hel hög. Sambon är inte lika övertygad. :D

Stort grattis till er som väntar smått! :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Bebisar 2012

Inlägg av Luvisen »

eefwah skrev:Balansbräda ska jag försöka komma iväg och inhandla. Blir nog imorn för idag har jag redan för ont trots att jag inte gjort mycket. Pratade med sjukgymnasten som aldrig hade hört talas om att bb skulle kunna hjälpa mot foglossning, men var på inget sätt negativ. Men så undrar jag nu: hur gör man? Man står väl åtminstone med bägge fötterna på den, eller?
Ja, bägge fötterna. När jag körde en ny vända för ngn månad sen var jag ganska tung så då tog jag hjälp av äkta hälft att komma upp på den lilla brädan och sedan så försökte jag hitta balansen och stå stilla i ca 10 min. Det räckte bra. Ingen akrobati. Puts väcks försvann det onda även om det gjorde sablarns ont just precis efteråt under natten. (Jag gjorde övningen på kvällen)

Kan man och tycker det känns bra så kan man stå stadigt med båda fossingarna på brädan och sedan lugnt och fint vicka fr sida till sida och vicka frammåt och bakåt. 10 min/dag i en vecka så borde det vara fixat! :D

Lycka till! :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Re: Bebisar 2012

Inlägg av eefwah »

Tack Saramilana och tack Sarisparis :heart:

Och tack Luvisen för balansbrädetekniken. Jag ska minsann införskaffa en sån. :heart:

MEN FÖRST, vill jag avvakta resultatet från dagens craniosacralbehandling. Inspirerad av Nancys tråd och av eländig smärta googlade jag fram en cs-terapeut i Lund, ringde och fick tid omedelbart.

Efter den mycket lugna och stillsamma behandlingen så kände jag mig direkt bättre och nu några timmar senare ännu bättre, om än inte helt bra. Men jag känner av någon slags aktivitet i min kropp. Det känns varmt och aktivt. Flummigt att prata om energier kanske, men jag känner energier över delar på min kropp som terapeuten behandlade, bl.a. svanskota och blygdben. Det känns bra och helt plötsligt kan jag stå på ett ben igen. Det klarade jag knappt igår, definitivt inte utan svår smärta. På onsdag ska jag dit igen. Jag återkommer då, om inte förr :).
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Re: Bebisar 2012

Inlägg av eefwah »

:D hoppsan, den här har jag missat att svara på :oops:
Vad intressant! Har funderat en del på det där med kost och foglossning, då jag hade så ont så jag knappt kunde röra mig på slutet av graviditeten. Inget jag är sugen på igen (inte dags än dock, inte därför jag skriver i den här tråden ). Jag mådde konstant illa och moffade i mig det jag tyckte var gott, vilket innebar allt med kolhydrater i ungefär.
jo, jag tror inte heller att socker är nåt värst nyttigt och heller inget vi egentligen behöver. jag provade lchf under tre månader, mest av nyfikenhet, men jag mådde inte bra av den kosten. jag behöver och vill ha mycket grönsaker, gröt på morgonen och en skiva bröd då och då.

det verkligt trista med mitt lchf-experiment är att det gjorde mig typ glutenintollerant; från att ha ätit allt utan problem kan jag nu inte äta siktat mjöl utan att få värk i kroppen. och det tycks inte gå över heller (ett år sen experimentet nu).

socker däremot, märker jag ingen tydlig biverkan av. jag slarvar lite och äter nån skiva surdegsbröd här och där. jag kan utan problem äta ris, bovete och annat kolhydratrikt. det tycks vara det siktade mjölet som blir som ett gift i kroppen för mig.

sammanfattningsvis har jag nog ätit mindre kolhydrater ändå den här graviditeten och jag har mått ganska bra, väldigt likt min första graviditet. med andra barnet mådde jag dock pyton, både fysiskt och psykiskt. men min teori i detta är att första och tredje barnet bär mer på mina gener än tvåan, som är en kopia av sin pappa, och det är därför som min kropp revolterade så.

bara min egen, hemmasnickrade teori alltså :D
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Evelina
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 25 apr 2011, 19:16

Re: Bebisar 2012

Inlägg av Evelina »

Jag är också med här, med en blivande SM-bebis. 15 juni är det dags. Grattis till er andra!
Surfar från mobilen, svårt att skriva. Återkommer :-)

/Evelina
Liten, född december 2010
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Re: Bebisar 2012

Inlägg av eefwah »

Å vad roligt! Grattis! Har du kommit förbi de första månaderna utan alltför mycket illamående? Välkommen i tråden!
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"