Bebisar 2012

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bebisar 2012

Inlägg av TorsMamma »

Grattis Sagalinda!!! Hoppas få se dig på SoS och dela med dig av all din erfarenhet. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Bebisar 2012

Inlägg av Tutan »

Här händer det grejer i tråden! :D
Grattis ni tjejer som tillkommit på listan och ni som redan fått era guldklimpar :heart: .

Vi har varit på inskrivning inför vårat tredje kejsarsnitt och fått datumet 10 april, v. 39+1. Hade räknat med i v 38+, så lite besviken blev jag allt. Barnläkarna vill behålla barnen på tillväxt så länge det går vid planerade snitt och så kommer påsken och förskjuter allt ytterligare några dagar... Men vi tar datumet med en klackspark - om de andra två inte hållit sig till sina givna tider, varför skulle nr 3 göra det? :wink:

Måste bara dela med mig av en härlig sak hos oss: Pojkarna går då och då fram till magen och säger "Jag älskar dig bebis". Då blir jag varm i :heart: och jag svarar att bebisen älskar dem med. :D

Uppdaterar:
Strömming 24 feb - född 29 januari 2012
Sagalinda- född 20 februari 2012
luvisen 27 feb
eefwah 16 mars
Tutan 10 april
evelina 15 juni
Nimrah 9 september
Manfred10 älgjakten
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Re: Bebisar 2012

Inlägg av eefwah »

Jahapp, jag har den stora äran att meddela att här föddes en liten fin påg den 22 mars, prick på moderns uträknade datum, men sex dagar sent enligt ul. Å vad det är underbart att få ha en liten nyfödd krabat vid sitt bröst igen. Varje dag sörjer jag en dag som aldrig mer kommer igen. Kramar och lycka till ni andra som följer.
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Evelina
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 25 apr 2011, 19:16

Re: Bebisar 2012

Inlägg av Evelina »

Grattis eefwah! Underbart. Skriv gärna om förlossningen om du vill dela med dig.

Grattis ni andra som fått också <3

Själv är jag i vecka 28+5 och mår sisådär. Ständiga urinvägsinfektioner, sover dåligt, trött och känner inte igen mig själv, blir lite nedstämd när jag är gravid. Det blev jag under min förra grav också. Längtar tillbaka till mitt effektiva jag. Känner mig som en 90-åring just nu. Inte som den där roliga morsan som klättrar i klätterställningar, springer, hoppar och skrattar. Som tur är så går det ju över... :-)
Liten, född december 2010
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Bebisar 2012

Inlägg av Luvisen »

Grattis eefwah!! :D :D :D :D
Kram!

Lycka till Evelina och kämpa på! Snart är du ditt vanliga unga själv! :wink: käner igen känslan av att vara urgammal och osmidig...
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Evelina
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 25 apr 2011, 19:16

Re: Bebisar 2012

Inlägg av Evelina »

Tack Luvisen! Jämfört med din HG har jag ju "inget" att klaga på, egentligen. Men ändå, jag gillar inte att vara gravid - knappt man vågar säga det. Jag blir så ledsen och trött och inte mig själv. Men tack för peppen, jag håller ändå modet uppe och gör det jag ska, på något märkligt sätt. Och när bebis är här, glömmer man så fort så fort (och längtar efter en till haha). Nu hoppas vi det blir sommar snart va!? Kram
Liten, född december 2010
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Re: Bebisar 2012

Inlägg av eefwah »

Tack för grattis!

Evelina, håll ut, jag vet precis hur du har det för jag har haft det likadant i mina graviditeter. Man känner sig verkligen inget kul, men som tur är går det över. Kram!

Förlossningen var helt ok tycker jag. Mina förlossningar tenderar visst att bli längre och längre; 4, 6 och nu 8 timmar. Lillknatt hade visserligen ett rätt stort huvud också, modiga 39,5 cm vid första mätningen hos BVC, 10 dar gammal. Ingen smärtlindring behövdes den här gången heller, inget k-vitamin gavs och moderkakan halverades i storlek efter en mycket sen avnavling. Jag gissar att lillknatt fick det blodet.

Jag tycker sammanfattningsvis att allt gick rätt bra, graviditeten inräknad. Vill ni veta nåt specifikt är det bara att fråga :).

Kram på er alla!
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Re: Bebisar 2012

Inlägg av Nimrah »

Åh grattis eefwah! Vad glad jag blir att allt gått så bra. Var de svåra på det här med avnavlingen och k-vitaminet? Födde du i Malmö? Jag har fött på Ackis i Uppsala de tidigare gångerna men den här planeras födas i Malmö. Så det är lite okänd mark för mig...

Evelina, vad jobbigt med en massa uvi. Jag hade det förut i långa perioder men ej under grav och de senaste 6 åren. Tranbärsjuice och citronvatten och helst inget socker känner du förstås redan till? Kan kanske hjälpa ngt.

Kram på er!
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Re: Bebisar 2012

Inlägg av eefwah »

Tack för grattis Nimrah!

Malmö var väl helt ok tycker jag. Gissar samma som Uppsala, utan att ha nån erfarenhet därifrån. Jag har fött mina två första i Ystad. Där finns bara 4 förlossningsrum och man är väldigt mycket människa där.

I Malmö upplevde jag att man blev sina värden, bm hade koll på mig via maskiner och statistik. Hon gillade det, men med min tidigare erfarenhet i ryggen blev jag lite besviken måste jag säga. Jag skrev i förlossningsbrevet att jag ville ha en erfaren bm. Det fick jag. Hon var bra på alla sätt och vis, men relationen till henne kändes lite tom och plastig.

Hursomhelst så tycker jag att min bm kändes väldigt professionell. Hade hon inte gått med på mina krav i förlossningsbrevet, hade jag bett att få byta ut henne. Men allt gick väldigt lätt att få igenom. Jätteskönt.

Så fick jag en säng på bb under några timmar innan vi begav oss hemåt. Där var det en kvinna, en sjuksköterska, som var rätt trist i attityden. Stort kontrollbehov liksom. När jag ville gå hem och inte alls hade lust att komma på läkarkontroll kl 8 på morgonen nästa dag, så tog hon till alla sjukor hon kunde komma på, som min bebis kunde ha, och försökte liksom att skrämma mig att komma dit iaf. Tyvärr blir jag bara trotsig av sånt, så jag stod på mig och fick till slut en tid kl 17 istället. Och så fick jag skriva på en massa papper som lyfte ansvaret från sjukhuset. Suck. Hon tog sin roll på stort allvar.

I det stora hela så kändes förlossningen proffsig, men bb ganska bakåtsträvande och fyrkantigt. Så sammanfattar jag det. Hoppas du tycker du fått svar, annars får du fråga igen. Kram och lycka till!
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Re: Bebisar 2012

Inlägg av Nimrah »

Det verkar ju ha gått bra med dina önskemål. Det skulle vara skönt att slippa ligga och tjafsa under och efter förlossningen. På Ackis skickas man som standard hem efter sex timmar, en läkare kommer bara förbi och kollar mamma och bebis lite snabbt och skriver ut de sedan. Kommer man tillbaks några dagar senare för såna där örontester, gulsotkoll och sånt här också?

Tack för dina svar, hoppas allt går bra för er där hemma!
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Bebisar 2012

Inlägg av Tutan »

Hej alla!

Nu har det fötts en SM-bebis till! :D Med planerat snitt föddes vår dotter Siri 10 april. Men kan ni tänka er! Hon ville tjuvstarta hon också, precis som sina bröder. Vattnet gick vid midnatt! Jag som hade hoppats på att få sova lite under natten den här gången. Men icke! In till förlossningen, fick Bricanyl som denna gången fungerade hyfsat så värkarna avtog. Vi "höll vår plats i operationskön" och fick ett lugn och positivt kejsarsnitt med en frisk flicka!

SM ligger i bakhuvudet men jag tar det lugnt och ska bli mig själv först utan smärtlindring m.m. Nu är det visst dags att mata!

Lycka till alla som väntar! :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Re: Bebisar 2012

Inlägg av eefwah »

Stort grattis Tutan! Lycka till med lilltösen och glöm inte att njuta :). Kram
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Bebisar 2012

Inlägg av Luvisen »

Ja grattis Tutan! =D> Och Siri, vilket fint namn! En av mina favvo namn. :heart: :-D
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Bebisar 2012

Inlägg av Tutan »

Tack eewfah och Luvisen! :D

Ja, njuter det gör jag hela tiden. :heart: :heart: :heart: Kärlek :heart: :heart: :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Evelina
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 25 apr 2011, 19:16

Re: Bebisar 2012

Inlägg av Evelina »

Nu har våran lilla flicka kommit. Hon föddes några dagar före beräknat, den 10/6. Jag lyckades föda utan smärtlindring och var närvarande och andades genom hela förlossningen jättefint, med undantag för de sista 45 minuterna då jag "tappade kontrollen" ganska totalt. Min första förlossning var en resa utom ALL självkontroll och svårt (upplevt) smärtsam, den här gången var jag jätteduktig i jämförelse.

En liten är nu här. Hon är så fin och jag glider runt i min bebisbubbla och är fortfarande lite bedarrad aav babybluesen (som jag upplever som rätt tuff- hej hormonmambojambo). Ska försöka njuta och inte stressa hela tiden.
Liten, född december 2010
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"