TCM Traditionell Kinesisk Medicin

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

TCM Traditionell Kinesisk Medicin

Inlägg av Krisse »

Hej alla ni kloka!

Jag hoppas att denna tråd snart kan bli en vänta barn tråd...

Situationen är den att jag har 2 ljuvliga och önskar mig innerligt ett barn till men kroppen vill inte riktigt.

Jag har ägnat mycket tid till att läsa in mig lite på TCM och för mig är det nog den ända vägen. Jag vill inte äta traditionell västerländs medicin för att få gång ägglossningen utan vill hellre få min kropp i balans naturlig väg.

Jag har läst boken The infertelity cure och gjort en egen diagnos på mig själv vilket blev "kidney yang deficeincy". Efter det så har jag levt enl. dom rekommendationerna (vilket jag inte skall tråka ut er med för det är en lång lista på piller, örter, mat, dryck, akupunktur pressar etc etc :roll: :lol: ).
Men helst så skall man ju få akupunktur också, men det är dyrt och ligger lite långt bort från mig, när man snålar med föräldrardagar och pengar för att ha sina barn hemma.

Så jag undrar innan jag tar det beslutet om det är någon annan här på forumet som har fått hjälp av akupunktur eller läst boken och blivit gravid?

Kram
Emmy 080212
Rasmus 091223
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TCM Traditionell Kinesisk Medicin

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Nej, men jag vet flera som ökat sina chanser med folsyra, D-vitamin och andra kosttillskott. Någon med akupunktur också.

Så ta extra folsyra och se till att du faktiskt solar dig och får lite sol på kroppen den tid som är kvar. Då får du en D-vitamin boost. Ingen solskyddsfaktor utan var hellre ute en kortare tid. inte bränna dig bara lite färg. Hellre ofta och lite än en gång länge. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: TCM Traditionell Kinesisk Medicin

Inlägg av Krisse »

tack Torsmamma!

D-vitamin var något nytt :-k Då följer jag ditt råd, jag har inte solat på hela sommaren, är inget större fan av solen :roll:

Folsyra har jag knaprat länge :lol:
Emmy 080212
Rasmus 091223
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: TCM Traditionell Kinesisk Medicin

Inlägg av miniz »

Hej Krisse!

Jag studerar lite TCM nu eftersom jag ska bli shiatsupraktiker när jag blir stor! Och det är sà spännande.

Det första du kan göra är att sluta med komjölk.

Jag vill jättegärna höra mer om din diagnos. Om du inte vill skriva i tràden kan du gärna skriva ett pm. Om jag vet mer kanske jag kan ge dig lite hjälp pà vägen, för du kan ge dig själv akupressur. Om det är svàra punkter som ska tryckas pà, ryggen t.ex, kan den kommande pappan trycka pà dem.

Det finns ocksà spesifika meridian-stretchövningar du kan göra. Din diagnos var njurar, sà dà kan du stretcha njurarna. Om du googlar pà Do-in sà hittar du stretching övningar, iallafall pà franska. :roll:

Spännande!
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: TCM Traditionell Kinesisk Medicin

Inlägg av Krisse »

Hej miniz :D

Tack för ditt svar.
Jag studerar lite TCM nu eftersom jag ska bli shiatsupraktiker när jag blir stor!
oj vad spännande.

Mina symptomer är utebliven ägglossing och då jättelång menscykel. Om ägglossningen kommer så kommer den sent på cykeln och mensen kort därefter.

Det som pekar på att det är mest sitter hos njurarna är att jag har dålig blodcirkulation, kall om händer och fötter samt ont i svanken.
Sedan tror jag själv att stress är en del av orsaken också då jag har lätt att stressa över saker och oroa mig vilket även stämde in på "yang defiencey".

Så jag funderar på om jag skall börja med lite Qi gong här hemma. Jag skall ju snart på semester så då kanske man kan slappna av lite :wink:
Jag googlade även Do-in och fick fram en hel del stretchövningar, kanske inte specifikt till njurarna så skall testa lite sånt också.

Rekommendationerna i boken påtalade att man skulle undvika kaffe, alkohol, socker, snabba kolhydrater och även en lång lista på vad som var bra. Men även att inte äta kylskåpskall mat och glass, kall öl etc utan varm mat.
Så nu har man gått en hel sommar utan glass och bad i sjön för att hålla mig varm haha :lol:
Komjölk nämndes under en annan diagnos "spleen qi deficiency" som jag delvis också föll under.
Vad är det i komjölken som inte är bra? Hmmm nu måste jag nog planera lite för vi har säkert alldeles för mycket komjölk produkter till varje mål.

Tack snälla miniz för din hjälp! :heart:
Emmy 080212
Rasmus 091223
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: TCM Traditionell Kinesisk Medicin

Inlägg av miniz »

Jag ska googla pà din diagnos när jag kommer hem fràn min lilla fjällresa som börjar i morgon.

Qi gong är jättebra. Men. Det är egentligen inget men, men, do-in är specifika meridian sträckningar som hjälper mot blockage i alla meridianer. Vi har 12 huvudmeridianer som uppträder i par. Dà blir det 6 strectchövningar som jobbar i hela systemet. Stretchövningarna heter makko ho. Googlade och hittade detta pà engelska. Har dock inte läst allt, men det finns fina illustrationer.
http://www.pro-holistic.co.uk/Definitio ... ko-ho.aspx
Stomach/spleen kan du ocksà gora en fot i taget. Jag fixar inte det som illustrationen visar. Om du stàr sà hàll upp armen du inte använder för foten. Du kan ocksà ligga pà mage och ta foten eller fötterna upp mot rumpan med handen. Lite svàrt att förklara, men om du googlar pà makko ho pictures hittar du nog.

Det är jätteviktigt att göra alla 6. För om du har för lite energi nàgonstans har du för mycket nàgon annanstans. Om du gör alla 6 övningar balanserar du energin i meridianerna. När du gör övningarna, andas med magen. Det ska vara behagligt att vara i positionen, om du inte kan andas med magen sà backar du lite och stannar där. Nästa gàng klarar du lite mer. Andas làngsamt och koncentrera dig pà utandning och slappna av, dà kan du nà lite längre, vid varje utandning. Varje övning kan du göra sà länge du (eller kroppen) vill. Om du har dàrlig tid kan du göra 6 andningar pà varje stretching, om den är tudelad sà gör du 3 och 3.

När jag började med makko-ho blev jag helt hooked, fick stiga upp mitt i natten och göra dem... Kroppen var nog inte helt i balans. Nu har det dock lugnat sig, som tur är. :D

Lycka till!
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: TCM Traditionell Kinesisk Medicin

Inlägg av Krisse »

Hej miniz!

Hoppas fjällsemestern var skön :D

Tack för länken.
Jag har nu gjort övningarna i 2 dagar. Efter första dagen fick jag träningsvärk :shock: speciellt i låren och rumpan. Den enda tiden jag har som det är lugnt hemma är på kvällen så jag har gjort det straxt innan läggning vilket funkar bra.

Även komjölk har jag nu skippat men oj vad svårt det var att snabbt hitta alternativ när man har använt komjölk till allt och i allt.

Min plan är nog att själv försöka få igång kroppen till jul och om det inte har lyckats så får jag nog skrapa ihop pengar på något sätt och även köra akupunktur.

Tack snälla för din hjälp :heart:
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: TCM Traditionell Kinesisk Medicin

Inlägg av Luvisen »

Rara Krisse, hoppas din önskan går i uppfyllelse! :heart: Din kropp kan ju iaf bevisligen skapa liv så det får du inte glömma! :wink:
Även komjölk har jag nu skippat men oj vad svårt det var att snabbt hitta alternativ när man har använt komjölk till allt och i allt.
Du har väl Råsmart familj-boken? Då kommer ni glömma mjölken på nolltid. Vi käkar råsmart och lillen diggar det big time så det var inge svårt att byta. Fast nu äter jag ibland fil eftersom jag mår pyton och det är ibland det enda som går ned. Ett undantag alltså.

Lycka till, jag håller tummarna!
/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Re: TCM Traditionell Kinesisk Medicin

Inlägg av Stilla »

:D Det här är så spännande!

Jag har blivit hjälpt av akupunktur (TCM), inte när det gäller att få barn (fast det kanske spelade in där också, för jag hade liknande problem som du innan vi äntligen fick våra älsklingar) Däremot har jag blivit av med (i stort sett) min pollenallergi. Förr tog jag medicin långa tider varje sommar, och att gå en promenad på en strand med vass eller sitta i gräset och fika var inte att tänka på. För drygt tio år sen fick jag akupunktur mot detta, under tre perioder á ca 10 behandlingar. Numera är allergin inget problem mer än om det är väldigt torrt och blåsigt just när björkarna slår ut, ett par dagar i början på maj typ.

I de perioder då pollenhalterna är som värst, eller om jag håller på att bli förkyld, känner jag hur det börjar pirra eller värka på ett speciellt sätt i lederna och i vissa punkter i ryggen. Det är så häftigt! Då brukar jag stretcha lite eller be nån massera ryggen. Det är som att bara det lilla hjälper mot snuva och kliande ögon. Nu ska jag kolla in den där länken med "makko ho"!

Detta var lite off-topic kanske, men jag ville bara heja på lite och hoppas du blir hjälpt av dina övningar, för att käka hormoner är inget kul.

Lycka till!
:heart: kram!
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: TCM Traditionell Kinesisk Medicin

Inlägg av Krisse »

Gulliga ni :D

Luvisen - att du ens orkar skriva i andras trådar och ge hjälp när du mår som du gör tack :heart:
Du har väl Råsmart familj-boken? Då kommer ni glömma mjölken på nolltid.
japp, har lånat den från biblioteket, superbra. Mannen min har nästan blivit helt laktosintolerant också så nu måste vi lägga om våra kostvanor.
Detta var lite off-topic kanske,
Stilla - inte alls, det är superhäftigt tycker jag att man kan hjälpa sin kropp på ett naturligt sätt.

Jag gjorde övningarna en 3dje dag och kände mig superstel överallt och nästa dag blev jag sjuk, dock hade mina barn lite feber så det var nog det men jag fick så väldigt ont i hela kroppen vilket jag inte brukar ha när jag har feber. Jag tänkte att det kanske är slaggprodukterna i kroppen som vill ut :-k

kramar
Emmy 080212
Rasmus 091223
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: TCM Traditionell Kinesisk Medicin

Inlägg av miniz »

=D> =D> =D>

Bravo!

Som du skrev sà rensas kroppen nu.
Därför kan du bli lite sjuk eller fà ont här och där. Gamla skador kan dyka upp innan de försvinner. I början blev jag vansinningt trött, sedan fick jag diaré, men efter det tipptoppform. Nu gjorde inte jag "bara" makko ho, men fick shiatsumassage samtidigt sà kroppen fick en redig omgàng.

Sà fortsätt göra övningarna. Det är kul när man börjar kunna känna efter var det arbetas. När man börjar med makko ho är allt nytt och ovant, sà man bara gör och försöker, men lite efter hand känner man var det drar och var det finns knutar. Wow, liksom. Jag kände i veckan hur det knöt över knät i den sista övningen, sà jag satt lite extra och andades lugnt och koncentrarade mig pà den delen av kroppen. Och det är sà skönt. Om det gör ont och magen drar sig, backa och relaxa. Det ska vara skönt och avlsappnat.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"