Bra att kombinera Vellay med Anna Wilsbys profylxkurs?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Idun
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 03:02

Bra att kombinera Vellay med Anna Wilsbys profylxkurs?

Inlägg av Idun »

Hej på er!

Jag har läst Pierre Vellays bok flera gånger och övar dagligen enligt schema (är i vecka 23, väntar mitt andra barn, det första var planerat snitt). Men jag undrar om jag har nytta av att också gå profylaxkurs, eller om det blir begreppsförvirring då? Framför allt vill jag inte gå en kurs där de pratar om hur ont det kommer att göra etc, för jag vill inte bli negativt påverkad.

Ni som har gått profylaxkurs, kan ni dela med er av era erfarenheter? Framför allt vill jag gå därför att min man har en väldigt negativ inställning och tror att "jag aldrig kommer att klara av smärtan" med hjälp av en bok från 50-talet "som förmodligen är utdaterad" :evil: . Frågan är om han kan bli omvänd eller om jag ska porta honom från processen? Sedan kan ju det vara bra att öva tillsammans också, och han kanske tar det hela mer på allvar om kursen är bra?

Så, skall jag ta kursen eller inte? Tacksam för råd och stöd :D !

/Idun
Flicka -05, kurad vid 13 månaders ålder
Lillflicka 111125, SM från början, problem pga amningsstrejk och astma. Säker sovare sedan 9 mån ca
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Bra att kombinera Vellay med Anna Wilsbys profylxkurs?

Inlägg av SusanD »

Gå kursen säger jag bums. Den är ingen kurs som fokuserar på hur ont saker och ting gör utan hur man hanterar smärta och oro. Du och din man får bra verktyg som gör att ni tillsammans kan jobba igenom en förlossning. Att sitta vid sidan av någon som föder måste vara otroligt svårt men vet man vad man kan och ska göra så blir ju situationen helt annorlunda. Man föder barn tillsammans, blir ett team och får en belöning att dela på så att säga.

Har bara positivt att säga om profylaxkursen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Idun
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 03:02

Re: Bra att kombinera Vellay med Anna Wilsbys profylxkurs?

Inlägg av Idun »

Det låter betryggande! Tack snälla för svaret :D !
Flicka -05, kurad vid 13 månaders ålder
Lillflicka 111125, SM från början, problem pga amningsstrejk och astma. Säker sovare sedan 9 mån ca
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"