....Vet ni vad?....

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: ....Vet ni vad?....

Inlägg av Sarisparis »

Âh vad roligt, GRATTIS!! :D :D
blivandemamma skrev:En lillebror måste det ju bli! Annars vet jag ju inte hur man gör alls
Klart att det blir en grabb! (det fâr i allafall vi, ouf! :wink: )
blivandemamma skrev:Vi har flyttat sen förra gången. Så idag ringde jag å pratade med mvc. Vilken UNDERBAR barnmorska. Herregud vilket ställe jag hamnat på! Hon avslutade samtalet med "Ja, men då ses vi nästa fredag! Åh, så roligt det skall bli" Vart får man ett sånt bemötande?! Deras mottagning är så liten så det är lite upp till mig hur ofta jag vill gå! Hon rådde mig också att titta in på sjukhusets hemsida, inte fött där innan. Ja, det var ju helt fantastiskt också med bla helt nybyggt SPA till förlossningen!
Lâter helt underbart, vad härligt!
blivandemamma skrev:Vem har bra tips mot illamående? Det här ständiga i-landsproblemen med att vara nygravid! Illamående, hungrig, trött och lite vresig. Å underbart glad däremellan alltså! Precis lagom personlighetsklyvning alltså
Jag knaprade smâ kex hela förmiddagarna under förra graviditetens första mânader, det höll mitt illamâende i schack. Och som Tetz säger, vila sâ mycket du kan!

Njut nu av lilla (stora :lol: ) magen hela vägen fram.

:heart:
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: ....Vet ni vad?....

Inlägg av miniz »

Sea bands funkade (nàgra gànger) pà 5 àringens àksjuka.
Det ska ocksà funka mot illamàaende. Det skadar ju inte att testa.
Inga medisiner, därimot akupressur. Man màste träffa punkten precis, men med lite träning gàr det bra. Om man trycker lite hàrt där man tror det är och det blir "aj" har man träffat rätt. :wink:

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: ....Vet ni vad?....

Inlägg av miniz »

Glömde denna. :roll:
http://www.morningsicknesshelp.com/seabands.html

Obs, jag känner inte hemsidan, det var bara för att visa vad jag menar.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: ....Vet ni vad?....

Inlägg av AMAMA »

:D :D GRATTIS !!

En trea! Så fint! Blir avis jeg også, men for meg blir det helt overveldende med tre barn :heart: :heart: Kanskje en gang.

Sea-bands hjelpte meg litt, tror jeg... Verdt å prøve uansett.
- Hva med ingefærdrikke - rå rot mikset med vann, silt. Godt mot mye (NyaMammans tips) og bla kvalme (illamående). Gjør det ikke verre. Jeg hadde garantert prøvd det hadde jeg kommet på det :lol: noe jeg selvsagt ikke gjorde...

:heart: :heart:
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: ....Vet ni vad?....

Inlägg av blivandemamma »

Hej och tack för tipsen! :D

Salta kex köpte jag i går och det gör ju lite skillnad faktiskt. Men jag har insett vad som gör mig mest illamående. För lite sömn! Socker har nog lite sin del också :roll: så Tetz, det ligger nog nåt i det du säger! Dessa preparat mot illamående, brukar inte de ha som nackdel just trötthet? Idag har det här illamåendet varit fruktansvärt. Kräks inte men känner att det verkligen söker mig.... :evil: Känns som det snart måste bli bättre :D

Men ärligt, hur tjock mage får man ha?! Jag kan inte knäppa jeansen! Tur att jag har så mycket leggins :wink: Man kan undra hur det här skall sluta! :D

Sarisparis: Så härligt med en lillebror i magen! :D Grattis! :heart:

Miniz: :D seaband har jag ju hört om men akupressur?! Det där förstod jag inte riktigt!
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: ....Vet ni vad?....

Inlägg av blivandemamma »

Förresten...

AMAMA: du menar alltså mixa ingefära med vatten, sila och dricka? Känns som jag ska spy bara av tanken på det :lol: men kanske värt ett försök. Ingefära skall ju dessutom vara bra mot yrsel....
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: ....Vet ni vad?....

Inlägg av AMAMA »

Jeg føler med deg. Minnene kommer fra den tiden med lillesøster. Det varte dessverre lenge for meg.

- Sea-bandsene er akupressur. Kula presser" mot dette punktet ca 2-3 cm fra håndleddet. Når jeg tenkte meg om kom jeg på at jeg brukte dem hele tiden, og det ble verre dersom jeg hadde glemt dem. Vi har samme erfaring som Miniz når det gjelder barn og illamående i bil. Vi vet virkelig ikke om seabandsene gjorde forskjell på storebror i bilen. Av og til spydde han uansett om han hadde dem på, av og til ikke.

Japp! Ta en håndflatestor ingefærrot, skala og del i passelige store biter. Hell i ca 1 liter vann og kjør på i maskinen. Sil deretter drinken og oppbevar i kjøleskap i en flaske eller noe. Ta en liten skvett i en kopp og hell på kokende vann. Det er godt. Til og med mannen min synest det ;) Tidligere har jeg kokt ingefærrot og vann. Det gjorde jeg ikke ofte for det smakte ikke godt i det hele tatt. Du kan jo prøve deg frem anng styrke og smak og evt virkning og slikt ? Kanskje prøve med honning i eller noe? Av og til tar jeg en klunk slik den er også, jeg, men det er litt sterkt. Tar også på begynnende influensa!

:heart: :heart:
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: ....Vet ni vad?....

Inlägg av miniz »

Ja som amama säger är det akupressur, för det pressar pà ett punkt mot illamàende (jag tror det är ett leverpunkt, jag hàller pà att utbilda mig till shiatsu-praktiker och vi ska börja med punkterna i vàr, spännande).

Vàr bilsjuka tjej spydde med banden nàgra gànger, kanske för att vi inte prickade rätt. Andra gànger màdde hon finfint.

Hoppas du fàr mà bättre snart.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: ....Vet ni vad?....

Inlägg av blivandemamma »

Hej! :D

Jag har inte provat sea-band än. Har en kompis som ska skicka sina till mig, men inte fått dem än. Istället har jag provat (i morse) att äta en knäckemacka precis innan jag gick upp. Vet inte om det är slumpen (en bra dag) eller just det här med att äta nåt som gjorde det men jag har peppar peppar inte mått speciellt illa alls i dag på förmiddagen! Eftersom jag inte mådde illa vid frukosten, kunde jag äta en bra frukost och sen har jag ätit mellanmål å lunch nu precis, utan problem! Känns toppen. Hoppas att det är det lilla som gjorde det. Förstår inte hur jag kan vara så dum att jag inte provat det innan. Vet att det var precis det som höll mitt illamående i schack när jag väntade Ebbe (även om jag inte hade så kraftigt illamående som den här gången). I dag har jag tom kunnat hosta utan att kräka :lol: :wink:

Skall lägga Ebbe och sen själv ta mig en lur på soffan, i förebyggande syfte. Jobbar kvällen i kväll :D På fredag är det dags för första besöket hos barnmorskan. Känns lite konstigt, men roligt också såklart!

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: ....Vet ni vad?....

Inlägg av blivandemamma »

....Och barnmorskan var precis så underbar som jag trodde! Uppföljande i mina tidigare graviditeter, noga med provtagning, läkarbesök, ja rubbet! Jag behövde inte berätta vad jag behövde, det styrde hon. Jag kan bara följa med på resan så att säga :shock: Hur gött är inte det!?

:D

Tröttheten är ganska jobbig fortfarande (speciellt just nu eftersom jag sover så himla dåligt av någon anledning) och illamåendet är väl inge vidare, iaf inte just på morgonen. Men knäckemacka på sängen, på morgonen, gör susen! Jag jobbar mest kvällar vilket gör att jag och barnen kan såsa precis hur mycket vi vill de flesta förmiddagar. Fick sea-banden för några dagar sedan och jag tycker faktiskt att de hjälper!

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: ....Vet ni vad?....

Inlägg av miniz »

Vad skönt att barnmorskan är bra.
Och att knäckebröd och sea-bands hjälper.

Hoppas du fàr mà bra och sova bättre.
Det finns punkter som du kan trycka pà mot insomnia, men vet inte om de är bra för gravida, jag ska fràga min lärare som jag träffar pà fredag.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: ....Vet ni vad?....

Inlägg av blivandemamma »

Tack, miniz. Snäll du är! :heart: Jag tror dock det har att göra med min sköldkörtel. Den skenar under mina graviditeter. Brukar bli betydligt senare, men det är ju trots allt tredje graviditeten. Den har blivit normal igen ett par månader efter förlossningen, men eftersom jag har det väldigt frekvent i släkten (mamma, mormor, farmor mm.) så är det förmodligen mest en tidsfråga innan jag också får mer bestående problem. Men de har noga koll genom provtagning så det känns bra iaf! :D I natt sov jag lite bätttre.

Tack för omtanken! :heart:
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: ....Vet ni vad?....

Inlägg av inger »

Stort grattis :heart: :heart:

kram
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Lingontuva
Inlägg: 682
Blev medlem: ons 21 mar 2007, 10:33

Re: ....Vet ni vad?....

Inlägg av Lingontuva »

Men så roligt! GRATTIS!!!!! Blev lite misstänksam och smög in på barnaväntan och si så var det ju =) Helt underbart för er!
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: ....Vet ni vad?....

Inlägg av blivandemamma »

Tack Inger! :heart: Kram tillbaka!

Lingontuva: Jasså, du förstod att det var jag?! :lol: 8) TACK! :heart:
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"