Hyperemesis Gravidarum

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Hyperemesis Gravidarum

Inlägg av Luvisen »

Tassar in här också.

Jag vet inte riktigt vart jag skulle lista det här men jag provar här, för här hänger ju gravida :lol: .

Är det ngn här på forumet som haft Hyperemesis Gravidarum?

Jag skulle vilja bolla ett par saker. Jag vill jättegärna ha ett till litet mirakel men jag vågar inte. Är faktiskt ganska skraj efter att ha mått så fruktansvärt illa med min lilleman. Undrar om det är ngn med samma erfarenhet och hur ni tänker kring detta.

Värme/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

:shock: Hade jag aldrig hört talas om! Och uppenbarligen ingen på MVC där jag gick under mina båda graviditeter heller.

Jag mådde extremt illa under båda mina graviditeter, hela 9 månaderna tills de ploppade ut. Ingen lättnad vid 13:-14:e veckan, snarare tvärtom. Det var andra wowet. Efter "wow, jag har ett nytt litet liv bredvid mig", kom "wow, jag mår inte illa längre :shock: \:D/ " Jag levde på flytande föda och minsta motståndets lag vad gällde matintag, för aptiten var lika med noll. Och näringsintaget var väl därmed inte så alldeles lysande heller.

Hormonförklaringarna fick jag ju, att man har väldigt högt hormonpåslag om man mår så illa, men ingen som namngav eländet. Hade det inte varit för det hade jag haft 4 ungar nu. Men jag pallade inte mer än 2 graviditeter dessvärre. Jannika hade någon väninna som lyckades ha så pass selektivt minne att hon glömde bort illamåendet inför nya graviditeter. Dessvärre funkade inte den taktiken för mig.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Åhå! Ja, då fick du namn på det nu då, fast det gör ju ingen skillnad förstås... Resultaten är ju fin fina iaf. Ja, två kanske man kan palla...Hmm :-k

En gg är ju ngt man tar sig igenom liksom. Jag hade ju ingen aning så då gick jag ju där i 8 mån och levde på hoppet att det skulle ge sig :roll: Även om jag fick diagnosen tidigt så var det ju just bara elände hela vägen fram till förlossning....och fast de sa till mig att jag bara får ta mig igenom det på någevis så trodde jag ändå att det skulle ge med sig. Strutsmentaliteten liksom.

Men nu vet jag ju verkligen vad jag har att ta mig igenom, om jag nu bestämmer mig för att göra slag i saken...Det känns jobbigare på ngt sätt. Jag hade också otroligt mkt smärta i lilla maggen så bara den fick mig att tänka " no more! "

Och nu minns jag och hittade tillbaka till en amerikansk hemsida om eländet:

http://forums.helpher.org/index.php

Inte för att den gett mig ngt mer att gå efter... :roll: Jag, vet e tusan vad jag önskar mig här. :lol: Jag vet ju att det kommer golva mig totalt...

En sak dock Ewa. Säg mig, hur funkade det med din första älskling i släptåg? Hade du extra hjälp eller gick det på någevis att ta hand om älsklingen ändå? Och verkade älsklingen ok med att mamma mådde pest så länge?

Jag fick ngt skit för några dagar sen och kräktes som en gris och var jätteyr så då fick jag ju flashbacks och bara tänkte "nej, det är ju vansinne. jag har ju ingen koll på lillen!" . Den lilla människan blev också väldigt orolig när han såg mig hänga över toan så jag var tvungen att klämma fram ett smile då och då för att hans darrande läpp skulle ge sig...

Whoa...vilket svåååårt beslut. Blä!

/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Jag visste ju inte heller att det skulle hålla i sig. Tänkte hela tiden att "snaaaaaart så ger det sig". Och inför ny graviditet tänkte jag att det säkert bara var första gången 8) :lol: Men det kom ju som ett paket på posten även den gången. Och höll i sig. Men hade jag vetat vad jag vet idag hade jag sett till att få rejäla påslag med B-Complex t.ex. Fylla på vitamin- och mineraldepåerna, helt enkelt.

Med lilla älsklingen gick det bra. Vi hade ju våra långa vilor och långa nattsömn, så jag sov mycket. Och vi höll oss ute mest hela förmiddagarna. Jag ska inte säga att det var någon plättlätt historia, det var det inte. Men det GICK. Och maken kom alltid hem vid 16.30 då jag kunde stupa i soffan igen.

Liten anekdot aropå kräkningar:
När min mamma väntade min lillebror kräktes hon mycket i början. Som alla små så gjorde jag ju som förebilden i livet gjorde. Och mormor kommer en dag på besök och hör ett förfärligt ulkandes inne på toaletten. När hon kommer in står 2,5-årig:a jag böjd över toastolen och ulkar. Mormor frågar om jag är sjuk? "Nej, då det är ingen fara förstår du. Jag har bara en bebis i magen", svarade jag som självklaraste sak i världen. 8)
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

"Det gick."- den vill jag ju höra förstås :lol: :oops: :lol: - tack! :P

Men när ni var ute på förmiddagen- kräktes du bara i närmsta papperskorg eller?

Måste ju fråga om de läbbiga detaljerna- jag är kontrollfreak- så jag vill gärna göra mig en bild så jag inte står där och får panik för att jag inte har en aning om hur man får till det.

Och hur gjorde du med maten? Tålde ju inte ngn som helst lukt... :-&

Jag kräktes ungefär var 15 min dygnet runt...så jag gick ingenstans :shock: . Men man kanske får ngn superkraft när man har en liten att ta hand om?

Ska jag ge mig in i det här tänker jag också B-vitaminer... Jag fick en spruta på sjukhuset som var såååå bra. Kan man få fler eller är det bara en boost? Vet du det? Jag fick bara en och jag frågade inte efter mer heller. Jag frågade ingenting iofs jag bara hängde med. Gör jag en ny vända så tänker jag vara apjobbig och kräva både det ena och det andra. :lol: :wink:

Kram!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Oj då, detaljer också :oops: :lol:

Jag KAN inte kräkas :shock: På sant. Inte ens när jag har vinterkräksjuka. Tror det sitter i sedan mina ständiga kräksejourer när jag var liten och inte kunde återhämta mig själv utan fick läggas in för dropp. Så jag kräks aldrig. Däremot behövde jag ha nära till toaletten för någon väg skulle det ju ta :roll: Så jag skulle säga att det är lättare att ge sig ut om man behöver kräkas lite än om man ska göra något lite annat... Det första går ju bra i medhavd kräkpåse, eller i någon buske, det andra är lite svårare. Till och med så här på landet :wink: Så vi höll oss inom hyfsad radie. Eller på bra utomhusplatser där jag visste att det fanns toalett att rusa in på.

Maten var ett kapitel för sig... Det blev mycket mat som fixade sig själv utan för mycket inblandning från min sida. Mer än hacka råvaror som ju inte luktade så mycket. Koka potatis och lägga fisk i folie som ångade med medan potatisen kokade, grytor och långkok (jag bryner sällan köttet utan låter det koka med i flera timmar, soppor som puttrar på under lock, sallader... Så mycket stekt mat, eller makrillfiléburkar blev det ju inte precis - av sina naturliga orsaker.

Vad gäller B-vitaminspruta - låter som en god idé att få med regelbundna intervaller. Så se till att skaffa dig en bra barnmorska :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Inte kräkas? Låter ju faktiskt riktigt bra just när det gäller detta. Jag menar, kräks man ofta ofta hela tiden blir ju stackars halsen sliten- o svider gör det ju oxå :(

Hmm... hade inte varit helt fel att bo på landet. Tycker det känns lite jobbigt här mitt i stan och stå och kaskadkräkas i buskar. Det är det- jag kräks jättemkt (fräscha detaljer eller hur :lol: :roll: ) även om jag äter som en fågel...


Uj uj- detta med maten alltså...Långkok..., det tålde jag inte...Min lilla mamma försökte. Hon matade mig ett tag med tesked varje timme. Det e sant. Helt sjukt faktiskt. Jag måste tänka ut någe bra och praktiskt för lillen. Själv levde jag på kronärtskockskräm (lilla mamma gjorde den hemma hos sig och tog över den till mig kall...) och lillen verkar ju prima frisk...!

MEN jag har iaf en bra grej!- En superduper barnmorska- jag vet inte om hon är bra egentligen utan bara att hon var väldigt förstående och det e ju verkligen inte fel 8) plus en läkare som skriver in mig så fort det beger sig för han tyckte verkligen att det jag hade var ngt i hästväg. Så då behöver jag iaf inte vänta på något andra vändan... :P
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

Hej Luvisen!

Förstår om du har en del att fundera över men 9 månader är ju ändå bara 9 månader och såklart att bebis ska ha ett syskon :D :heart: :heart: Tänk va stolt och glad du kommer vara efteråt, hela livet...

Jag håller tummarna för dig och er och tänker att det praktiska med lillen kan ni väl alltid lösa. Lite hjälp här och där och sen får ni vara tillsammans allihopa när lilla bebisen är ute.

KRAM
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
MamMalin
Inlägg: 240
Blev medlem: tor 17 dec 2009, 22:19
Ort: Söderköping

Inlägg av MamMalin »

Hej Luvisen!
Har inte fattat att det var SÅ du hade det under graviditeten...
Tyvärr är jag en riktigt kräkfobiker så jag kan inte riktigt bidra här i tråden annat med en stor KRAM!
Tänker på dig!
Malin
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Tack Helamig! :heart: Tack MamMalin! :heart:

Jag tänker att jag får känna mig för. Just nu är rädslan större än barnalängtan. När det tippar över åt andra hållet så får jag dyka ner i eländet. :lol: :cry: :lol:

Kram på er! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

Jo det är väl så, skönt att ha några år på sig för det antar jag att du har :wink:

:heart: :heart: :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Nja, några år...skulle väl säga ngt år sådär... Inte för att jag är lastgammal men min kropp säger mig att jag nog får skynda mig lite om jag nu ska ha ett eller två älsklingar till. Har ingen lust att bli en sådan tråkig mamma som aldrig orkar följa med i farten....eller ens kan haka på fast jag gärna vill. Det skulle kännas sorgligt. :cry:

Man blir ju inte direkt smidigare... :lol: :cry: :lol:

Kram!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

:D Nä man blir ju inte smidigare direkt. Jag är 31 men min man är tio år äldre och vi pratade lite idag. Hade varit skönt att vänta några år men samtidigt rädd att han kanske inte orkar eller vill om några år. Jag vill så gärna ha ett barn till som jag känner nu :D Men han sa att han skulle säga till när han började känna sig för gammal så jag får lita på det.

Du är modig du som t.o.m vågar tänka 2 till :wink:

KRAM
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

:heart: :D
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Inlägg av _lill »

Usch det låter som du hade en väldigt jobbig graviditet! Men om man kräks var 15:onde minut... visst måste man få bli sjukskriven då? Tänk om man jobbar i restaurang liksom :shock: Så pappan kan vara hemma kanske... eller är dagarna slut? :( Jobbigt läge....
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"