Ploppen

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Ploppen

Inlägg av Bluna »

Känner att jag vill ha en tråd. För att skriva av mig, ventilera, dela med mig.

Jag är gravid. Vecka 12 nu så det är rätt tidigt, men idag när jag var hos läkaren så fick jag se det lilla livet. Ett litet huvud, en späd kropp och ett tickande hjärta. :heart: Då kände jag att det verkligen ÄR på riktigt. Vi ska bli fyra i vår familj! :D

Lite historia:

Vi har inte haft det speciellt svårt för att få till ett litet liv, två, tre försök så har det funkat. Däremot har vi inte haft de lättaste med graviditeterna. Den första trodde jag att jag var gravid när jag i v 13 började blöda. En koll visade att jag inte alls var gravid längre, det fanns inget foster där eftersom det dött tidigt. Bara en tom säck...som nu ville ut förstås. Med alla smärtor och allt vad det innebär. Som tur var slapp jag skrapas i varje fall. :roll:

Andra graviditeten visade efter mer än halva tiden att magen inte växte som den skulle. Jag mådde inte så bra psykiskt, stressade mycket på jobbet, blev oroad av graviditeten. En massa prover och ultraljud blev det, dåligt flöde i navelsträngen också, så tillslut fick de plocka ut henne. Lilla Elsa, 1 800 gram i v 38. :shock: Annars frisk och fin och alldeles underbar förstås. Mår jättebra idag, är lite mindre än sina kompisar men växer fint ikapp så smått.

Så nu är lilla Ploppen här. Lite oroad är jag men försöker att ta det lugnt. Har bytt jobb till ett lugnare så jag borde inte stressa så mycket. Om allt går som det ska kommer Ploppen i början av maj. :heart:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Oj, vilken resa ni har bakom er!

Önskar er ALL lycka med det nya lilla livet. Än en gång, jättegrattis

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

Stort Grattis och lycka till!! :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

Stort grattis!!
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
MamMalin
Inlägg: 240
Blev medlem: tor 17 dec 2009, 22:19
Ort: Söderköping

Inlägg av MamMalin »

Grattis grattis vad härligt!
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ploppen :heart:

Håller tummarna för att allt går bra!

Kram och grattis!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack för alla grattis! :D

Har börjat fundera lite på när man ska berätta för Elsa att vi ska få en bebis. Hon pratar mycket om kompisarnas småsyskon och bebisar. Jag sa igår att "någon gång kanske vi får en bebis till vår familj". Hon sa att "Ja vi kan köpa en" och jag förklarade lite enkelt att den växer i mammas mage och sedan kommer den ut.

När är det lämpligt att en snart treåring får veta tro? Funderar på att vänta två veckor till ungefär, längtar. 8) Jag vill att hon ska uppfatta det som att vi tillsammans får en bebis och att vi alla får hjälpas åt att sköta och se till att den har det bra.

Folk har ju mycket tankar och i böcker står det ju också mycket om syskonsvartsjuka. :roll:

Det är rätt stor skillnad på att vara gravid den här gången. Nu lyssnar jag med ett halvt öra när andra har kommentarer om ditt och datt. Jag vet liksom redan hur jag vill göra, och vad jag ska sträva mot. Förra gången så visste jag inget och sög åt mig allt och blev ännu mer orolig. :roll:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Nu har jag berättat för Elsa. Hon sa väl ungefär "Jaaa", tror hon förstår mer när magen börjar växa. :wink:

Tyckte att jag kände en liten svag buff nyss! Det är ju tidigt men jag vet ju nu hur det ska kännas och det var inget från tarmen, nästan säker på det. :D
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

GRATTIS Bluna och hela familjen!
KRAM
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack Nya mamman! :D

Tyckte tröttheten började försvinna men är trött igen. :roll: Känner mig lite sur och irriterad fast jag har det bra egentligen. Vill bara vara ifred och vila. :? Vet att jag kände så förra gången den här tiden också. Vill få lite mer mage och känna riktiga sparkar. Just nu känns det ibland som att jag hittat på allt. :roll: :lol:

Idag nämnde jag för Elsa igen att jag har en bebis i magen. "Har du det nu?" frågade hon och jag förklarade att den skulle vara där ända tills vintern är över. Nu till maten åt hon en macka med messör och sa att det på mackan föreställde "Mamma, pappa, Elsa och min lillebror". Jag tror hon börjar förstå. :) Hon är väldigt intressád av bebisar just nu. Spännande!

Om bara tiden kunde gå lite fortare... :wink:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Stort GRATTIS! All lycka till er!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Klart att Elsa förstår, hon är en klok liten tjej. Men det kommer bli tydligare och tydligare ju större magen blir. Sigge är helt förälskad i bebisen i magen och han har totalt snöat in på att sköta sin bebis, dockan Hejhej, som ska ha nya kläder varje dag, som bajsar i blöjan och måste bytas på, som måste ha välling, som inte kan gå för det är en bebis, som inte kan prata för han är en bebis, som måste ha pyjamas och ramsas för varje kväll och även vid lunchluren. Han har ett himla sjå med att ta hand om sin bebis. :heart:

Emil som är stor nu, fem år fyllda, och har en lite mer hanterbar inställning till bebisen i magen. Det handlar om stor kärlek och han vet ju vad som väntas, han har ju varit med förut. :wink: Nu önskar han att bebisen ska födas så att den inte missar julafton.

Mika, som är 1,5 år snart, älskar att klappa på magen. Hon trycker fint med sina små händer och sen sprattlar bebisen tillbaka och då trycker hon lite igen. Någon slags dialog har de även om hon helt säkert inte begriper vad det hela handlar om.

Hoppas nu att du tar det lugnt och sköter om dig ordentligt, vila om du behöver det. Snart är du piggare igen och ju mer det syns ju verkligare blir det.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack Emma80! :D

Tack SusanD, nu har Elsa pratat med bebisen också och knackat lite på magen. :D

Det har blivit en liten kula nu, större än förra gången för då kunde jag ha vanliga kläder till halva tiden. :shock: Men det kanske var för att magen var för liten då. :? Nu har jag plockat fram mammabyxorna och njuter av att jag har ett jobb där man kan mysa runt i mysbyxor hur mycket man vill. 8)

Tröttheten har väl gett sig liiiite... är väl kanske årstiden också, det är ju inte direkt ljust så länge nu om dagarna.

Jag försöker ta det lugnt och äter en massa gott. Och onyttigt... :roll: Men ja ja... gillar ju frukt också, sura äpplen och klementiner mmmmm! =P~
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Inlägg av _lill »

Åh grattis Bluna :D :heart:
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack _lill! :D
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"