Bebisar 2011

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Sarisparis »

Hur mâr du nu, Tetz? Magsjuka lâter ju riktigt vidrigt, och sâ grymt opraktiskt att hänga över en toalett med mate och allt! :lol:

Vad duktig du är helamig som redan kommit igâng med "dig själv" eller hur man nu ska uttrycka det! =D> Just nu har jag grym lust att träna, men det kanske är för att jag helt enkelt inte KAN? :lol: Stretcha är ju skönt däremot, hoppas pâ att min träningslust inte sviker helt när magen väl är borta. Det är nämligen Väldigt Länge Sen jag tränade överhuvudtaget. :roll: :oops:

Välkommen Jenny :D Sâ härligt med en liten tvâa :heart: :heart:
Vad mânga sommarbebisar det börjar bli! 8)

Listan:
helamig - Fick Siri 18 januari
Pricken 745 - 27 januari
Sofies mor - 28 januari
MamMalin - 24 februari
Tilda75 - början på mars
Lilla Vargen - slutet på mars
Bluna - 5 maj
mammaT- mitten av maj
Sarisparis - 10 juni
emu - 17 juni
Manfred10 - 23 juni
Tetz - 30 juni
namera - 27 juli
Tove79- slutet av augusti
Blivandemamma- 24 september

Här hos oss gâr allt sin gilla gâng, det sparkas för fullt och ibland känns det som att unge herrn knackar pâ dörren och vill ut - men inte än [-X .
Lillebror har börjat använda min mage som kudde i diverse lägen, otroligt mysigt :heart: Och storebror pussar pâ den sâ fort han gâr förbi, vilket litet gäng det här kommer att bli! :heart: :heart: :heart:
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Tetz »

Ja, välkommen hit! Härligt med fler bebbar! :D

Magsjukan är över, men jag var yr och trött i flera dagar sedan. I måndags började jag må bättre, bara för att på tisdagen vakna upp dunderförkyld :? Så jag blir hemma hela den här veckan, för det märks att kroppen inte vill att jag ska försöka jobba. Och för en gångs skull ska jag lyssna på kroppen :shock: 8) Det enda positiva med att vara hemma sjuk är att jag har NOLL foglossning, för jag rör mig ju inte direkt mycket. Skönt att vara smärtfri! :D
Sarisparis skrev:Lillebror har börjat använda min mage som kudde i diverse lägen, otroligt mysigt Och storebror pussar pâ den sâ fort han gâr förbi, vilket litet gäng det här kommer att bli!
Underbar läsning! Vilket mottagande miniprinsen kommer att få :thumbsup:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Bebisar 2011

Inlägg av helamig »

Tack Sarisparis :D Det tar inte många minuter men känns så gott! Storan har ensamlek och lillan sover, oftast :wink: Lyxigt med A.W-liv Sen är det full rulle resten av dagen...

KRAM på er alla :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Sarisparis »

Hur mâr du nu, Tetz? Skönt att vara hemma och vila iallafall. 8)
helamig skrev:Sen är det full rulle resten av dagen...
Ja, jag har hört talas om det! :lol:

Jag har just insett att jag gâtt upp mycket mindre i vikt den här gângen än de förra graviditeterna, vilket jag skyller pâ att jag verkligen inte vilar sâ mycket som jag borde (utom pâ kvällarna dâ jag gärna däckar vid nio).Vardagen med en 16mânaders och en 3.5-âring är ju inte lika stillasittande som kontorsjobbet jag hade när jag väntade storebrorsorna, men stressnivân är sâ mycket lägre, sâ jag känner mig väldigt priviligierad som är hemma hos mig pâ mina villkor.

Nu gâr det vâgor pâ magen, by the way! Min underbare gynekolog informerade mig att en bebisn°3 kan vända pâ sig in i det sista (det hade jag ingen aning om :shock: ) och det verkar som att den här lille killen gör tappra försök. Men han lâg som han skulle (huvudet nerât, ryggen till vänster) när vi var pâ ultraljud förra veckan sâ jag hoppas att han inser att han redan hittat den ultimata positionen och väljer att ta sig ut pâ det sättet ocksâ. 8)

Har sâ smâtt börjat plocka ner saker i BB-väskan och häromveckan var jag in till stan och shoppade smâ nyfödingskläder (otroligt sâ PYTTESMÂ de är :shock: :lol: ), nânting nytt mâste ju lillelillebror fâ. :wink:

:heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Bebisar 2011

Inlägg av SusanD »

Åh så härlig denna tråd är att läsa, helt underbart med alla stora magar med små bebisar i. Jag är, konstigt nog, otroligt avundsjuk. Tror aldrig jag kommer bli mätt på att vara gravid och få föda en ny småtting till världen.
Men sen måste man ju också inse att de små ska tas hand om och att man ska ha plats och tid för dem.

Men visst är det mysigt att gå i väntans tider.

Nu ser jag fram emot nästa bebis som möter världen i denna tråden.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Tetz »

Sarisparis skrev:Hur mâr du nu, Tetz? Skönt att vara hemma och vila iallafall.
Hehe, lite för skönt trots att jag fortfarande är snorig. Arbetslusten är inte på topp precis :wink: Men SNART får jag gå hem. Fem veckor kvar tills jag får ta hem min lilla skruttunge från förskolan och flytta in i vårt nya hus. Sedan väntar en månads ledighet med att boa in oss och hänga med mina två bästa kompisar som bor i samma område och dessutom är föräldralediga. Sweeeeet.
Sarisparis skrev:Nu gâr det vâgor pâ magen, by the way! Min underbare gynekolog informerade mig att en bebisn°3 kan vända pâ sig in i det sista (det hade jag ingen aning om ) och det verkar som att den här lille killen gör tappra försök.
Oj! Är det för att det är mer plats därinne tredje gången? Jag kan tänka mig känslan... Förra gången fixerade sig bebis i v 35, men jag minns de sista vändningarna och tänkte då att ungen skulle ta sig ut genom naveln snart. :roll:
SusanD skrev:Åh så härlig denna tråd är att läsa, helt underbart med alla stora magar med små bebisar i. Jag är, konstigt nog, otroligt avundsjuk. Tror aldrig jag kommer bli mätt på att vara gravid och få föda en ny småtting till världen.
Förlåt att vi suktas :D :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
LillaVargen
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 22:18

Re: Bebisar 2011

Inlägg av LillaVargen »

Hej ni alla,
nu har vår lillebror kommit. Han skyndade sig väldigt mycket och kom 10 dagar tidigare än väntat, den 17.mars. :)

Natten till 17.mars hade jag drömt att han var på väg för jag hade sammandragningsvärkar när det närmade sig morgonen. Jag träffade min barnmorska före 12 och hon bekräftade att jag var öppen 2 cm. Det skulle kunna hända idag eller om 10 dagar, sa hon. Ja, då var det bara att fortsätta dagen då. Efter lunch började värkarna bli regelbundna, men jag väntade ändå alltid på att de skulle sluta. Han skulle ju inte komma förrän om 10 dagar ungefär :lol: så fel jag hade...

Vid 17-tiden var det ca. 7-10 minuter emellan, "men när hör värkarna upp egentligen" tänkte jag.... ja ja.... vid kvällsmaten var det nu 5 minuter emellan och maken gjorde sig redo att köra storebror till min väninna och mig till "födelsehemmet". Han behövde faktiskt övertyga mig att följa med, för jag tyckte att "kör du honom först och hämta mig sen". Vi åkte allihopa och lika bra det, för efter att vi lämnat storebror började vattnet gå och verkarna kom med 2-3 min mellanrum.

Jag hade tänkt mig en vattenfödelse, men nej... det fanns det ingen tid till sa barnmorskan "du är öppen 5 cm och det verkar som om det här ska gå fort. Ungen kommer att vara här innan vi fyllt badkaret." Hon hade så rätt. Först stod jag böjd över sängen och sen lutad över en stooooor kudde. Maken masserade tills jag inte tålde det mera :oops: och jag fick acupunctur mot värkarna. Vid nästa undersökning var det fritt fram för bebin att komma ut. Så att 23 minuter efter att vi kom dit hörde vi hans skrik. En pojke var det alltså!! :D

Fort gick det, men väldigt bra. [-o<
Lilla Vargen född 22.juni 2008
Lilla Lejonungen född 17.mars 2011
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Bebisar 2011

Inlägg av SusanD »

Så underbart, en LILLEBROR :heart:

Varma grattiskramar till hela stora familjen, ta väl hand om er och njut av er nykomling.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Sarisparis »

Grattis LillaVargen till lillebror! :heart: Och vilken förlossning, effektiv minst sagt! :lol:
Tetz skrev:Hehe, lite för skönt trots att jag fortfarande är snorig. Arbetslusten är inte på topp precis Men SNART får jag gå hem. Fem veckor kvar tills jag får ta hem min lilla skruttunge från förskolan och flytta in i vårt nya hus. Sedan väntar en månads ledighet med att boa in oss och hänga med mina två bästa kompisar som bor i samma område och dessutom är föräldralediga. Sweeeeet.
Underbart! :-({|= :thumbsup: :-D
Tetz skrev:Oj! Är det för att det är mer plats därinne tredje gången? Jag kan tänka mig känslan... Förra gången fixerade sig bebis i v 35, men jag minns de sista vändningarna och tänkte då att ungen skulle ta sig ut genom naveln snart.
Ja, jag antar det. Och jag säger som du, naveln känns som en alternativ utväg om bebisen själv fâr bestämma. :roll: :lol:

En dryg mânad kvar för mig nu om lillelillebror gör som storebrorsorna och dyker upp lite i förtid. Jag LÄNGTAR.

:heart:
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Tetz »

Stort grattis LillaVargen! :D :heart: Vilken spurt!
LillaVargen skrev:Maken masserade tills jag inte tålde det mera
Man kan ju inte vara artig jämt och ständigt :lol:
Sarisparis skrev:En dryg mânad kvar för mig nu om lillelillebror gör som storebrorsorna och dyker upp lite i förtid. Jag LÄNGTAR.
En månad... Det är ju liksom greppbart :D Vecka 30 har jag precis klivit in i och det känns som en milstolpe, men jag kan liksom inte riktigt fatta hur mycket eller lite tid som är kvar. Jobbade kväll igår och det var toklugnt, så jag rensade bland alla papper och pärmar så det bara är att packa ner i flyttlåda sedan när jag går hem. Och då började jag fatta att de närmsta veckorna förmodligen kommer att galoppera förbi.

Trevligt tidsfördriv är i alla fall en weekend nästa helg med tjejgänget. Vi ska äta gott, SPA:a lite och babbla tills käkarna går ur led :wink:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Stinesmor
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 23 apr 2011, 21:54

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Stinesmor »

Äntligen en vettig forumsida för en väntande mamma :P
Jag väntar mitt första barn (en dotter) i juli, men eftersom naturen gör som den vill är jag inlagd redan nu med värkar och blödningar. Har tydligen en moderkaka som inte förstått att det inte ska ligga så nära öppningen där inne....
Slits mellan hopp och förtvivlan, och försöker förstå att jag kommer förlösas med snitt fast jag ville ha en naturlig förlossning utan massa smärtlindring alls. Det verkar även bli ett tidigt barn om det fortsätter så här.
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Tetz »

Välkommen hit, Stinesmor! :heart: :-D

Vilken vecka är du i? En kompis till mig hade liknande problem, och fick en liten bebis i v 30. Det är nu fem månader sedan och han är alldeles ljuvlig och frisk. De hade en lite tuff tid på neonatalavdelningen och sedan hemma med sjukvårdspersonal, men det glömmer man rätt fort sen när allt fungerar :) Prematurvården i Sverige är helt fantastisk.

Glad påsk! :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Stinesmor
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 23 apr 2011, 21:54

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Stinesmor »

Är i vecka 27 + 4 idag och räknar nästan timmar som sessan stannar inne :) men allt går.

Har ett par som fick tvillingar jättetidigt så jag försöker hålla modet uppe med deras historia, för där gick allt bra.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Sarisparis »

Välkommen hit Stinesmor! :D

Hur mâr du nu? Se det positiva, nu har du ju verkligen tid att läsa Barnaboken och kolla hela forumet (missa inte favorittrâdarna inne pâ Späda och Smâ) i lugn och ro! :thumbsup: Det vinner bâde du och bebisen pâ framöver. :wink:
Vilken tur att du redan nu fâr proffshjälp och att du har allt pâ er sida för att det ska gâ bra hela vägen, även om det kanske inte blir exakt som ni önskat. Vissa saker bestämmer man inte över alls, tyvärr. :?

Själv har jag helt klart gâtt in i "sista kurvan". Jag är helt frenetisk, rensar skâp och lâdor trots att jag egentligen är sâ trött att jag borde sova sâ fort jag fâr chansen. Känner mig stor och klumpig som en val och tycker att tiden sniglar fram.
I och med att storebrorsorna varit otroligt snabba pâ att ta sig ut sâ är min största oro hur jag ska fixa det rent praktiskt dagen D. Kommer jag att hinna in? Kommer barnvakten att hinna hit? Med mera, med mera. Tejpade precis upp en lista pâ väggen med telefonnummer och instruktioner om det blir hemmafödsel ... :roll: Även om storebror :heart: är kompetent som fâ sâ hoppas jag att det inte blir han som fâr stâ för barnmorskerollen den här gângen. :shock: :lol:

Hoppas du fâr en supertrevlig helg, Tetz, det lâter underbart med spa i härligt sällskap!

:heart:
Stinesmor
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 23 apr 2011, 21:54

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Stinesmor »

Jo naturen gör ju lite som den vill ibland. Man blir att leva dagarna i små sektioner här på sjukhuset. Förmiddagar med prover och undersökningar, eftermiddagar med vila och ctg...
Än så länge verkar allt gå vägen ett tag till, även om jag skulle önska mig att det blev barn igår ;)
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"