Bebisar 2011

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

Hej!

Här har vi ett ställe som heter kommersen (göteborg) där jag köpte dom. Annars passar jag på när det är olika barnmarknader, har varit en del nu det sista. Köper billiga och bra saker av andra föräldrar. Nätet är också bra. Blocket.

Jag har halsbränna på kvällarna men försöker klara mig så gott det går utan tabletter än så länge, vet att jag antagligen kommer få äta sen längre fram. Fick hemsk halsbränna med min första. Novalucol heter det väl, tabletter som är helt ok i smaken. Dom bästa tror jag. Jag testade bikarbonat men det drar ju tydligen kalium ur blodet sa min BM så det var inte bra. Några bra andra tips har jag inte..

Jag förbereder mig mentalt tror jag på 2 barn men svårt att tänka sig in i helt ändå. Farmor får hjälpa till :D

Vissa veckor går fort andra inte tycker jag. Lite kämpigt nu med tålamod och annat. Vi bor i en tvåa och min man tjatar om att vi måste ha större. Det måste vi ju men just nu är jag så osugen på att tänka på flytt så jag blir mest stressad. Måste få lugn och ro känner jag så kan vi flytta sen. Ja ja lyxproblem men lite måste man ju få klaga :wink:

Nu hoppas jag bara allt går bra här sista tiden och förlossningen. Längtar efter att få ha bebisen i famnen. Se hur den ser ut. Lukta, titta, lära känna, se hur min dotter reagerar. Vad tror ni vi väntar. Jag tror på pojke, vi kanske kan göra någon rolig gissningsgrej..

KRAM
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

Det blev lite fel jag menar vad tror ni att ni väntar?
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, gör ett snabbt inhopp vad det gäller halsbränna som jag har haft väldigt lite av iofs, men det som har hjälpt, och som har varit gott är sötmandel. Bara att smaska i sig.

Vad det gäller att smörja in sig här och där för att slippa bristningar så kan jag berätta att jag nu väntar mitt fjärde barn, har aldrig smörjt in mig någonstans. Några bristningar har jag aldrig fått vilket kanske är märkligt för min mage blir stor som en, ja det är svårt att beskriva men den blir jättestor, alltså jätte-, jättestor. Efter tre förlossningar har jag totalt blivit sytt två inre stygn och ett yttre för "skönhetens skull" som barnmorskan uttryckte det sist.

Men om man tycker att det är skönt att smörja in sig så är det ju helt säkert inte skadligt i allafall. :)

Kram Susan


Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

Pricken745, hur går det för dig med halsbrännan? Och hur går det för er andra?

Här är det ca 2 1/2 månad kvar men jag ser det som att det närmar sig. Det känns tungt vissa dagar. Jag har ofta ensamt ansvar om lillan, då hennes far både pluggar och jobbar extra men det är så det är just nu. Hur går det med pallinförandet MamMalin? Låter som en smart idé :D

KRAM
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
MamMalin
Inlägg: 240
Blev medlem: tor 17 dec 2009, 22:19
Ort: Söderköping

Inlägg av MamMalin »

Pallinförandet är en succé! Kul för lillkillen att inte bara kunna släcka utan också tända lampor...Ska hälsa på lillkillens morfar imorgon som utvceklat en egen tippsäker barnbarnspall - det blir nog beställning där :D

Annars allt bra, är glad över att ha hittat en ny gravidyogakurs (den förra blev inställd då vi var för få - bara jag o svägerskan!) - längtar redan till måndag då det är yogadax :D

Jobbigt med tungt - Helamig...är det fysiskt tungt eller så där i störst allmänhet tungt?

Funderar på detta med två barn hemma...så klart det kommer gå men också bli lite körigt...vilken period tror ni blir körigast? Funderar på pappans ledighet...

Annars tror jag det är en liten tjej där inne...en reflexolog har gjort en liten tedigt snabbkoll under mina fötter o han satsade också på tjej men ville att jag skulle komma förbi bortåt månad sju också...lite kul att gissa men jag är glad att man inte kan välja - det skulle vara omöjligt!

Kram
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

Kul att pallen funkar så bra, har tänkt på det en del och ska nog också testa det.

Tack för omtanken :D Jag har ont på höger sida om svanskotan. Ingen foglossning direkt utan mer nåt gammalt som kommer nu när magen börjar bli tung. Att jag belastar fel på nåt sätt. Var hos en osteopat i onsdags och förra graviditeten blev det bättre. Jag får vänta några dagar och se om jag måste gå igen. Det är så dyrt bara.. Det tar på humöret när det gör ont nästan varje steg och ställer till det när det är svårt att gå längre sträckor. Sen är det tungt på så sätt att jag är mycket ensam med lillan och får ansvara för social delaktighet, styra upp och planera och genomföra dagen. Försöker komma ifrån ibland men det blir ändå långa dagar och ont :( Sen är det nog också en naturlig del av graviditeten (enligt min BM) Jag vill vara mer ifred och mer trött.

Jag tror att första tiden blir tuffast. Första 2-4 månader. Så då hade jag absolut försökt vara två om det går. Annars till sommaren är ju härligt :D

Kul med "gissningar". Jag har en massör som "gissade" rätt på lillan, hade velat träffa henne men hon hade fullt nu.

KRAM
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Inlägg av Sarisparis »

Nu vâgar jag!

Imorse var jag och maken iväg pâ ultraljud och fick se lilla bebisen ligga och guppa i all bekvämlighet i sin lilla kokong :heart: . Lilla hjärtat slog starkt och regelbundet, och vi blev lika târögda som pâ allra första ultraljudet med storebror. Vänjer man sig nâgonsin?

Sâ om jag jag inte tar fel sâ ser Bebislistan 2011 nu ut sâ här:

helamig - 26 januari
Pricken 745 - 27 januari
Sofies mor - 28 januari
MamMalin - 24 februari
Sarisparis - 10 juni
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

Stort Grattis till dig Sarisparis! Härligt med ultraljud :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Inlägg av Sarisparis »

Tack helamig :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Grattis Sarisparis, visst blir det väl så där härligt verkligt när man äntligen får gå på UL och se bebisen live så att säga.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

helamig - 26 januari
Pricken 745 - 27 januari
Sofies mor - 28 januari
MamMalin - 24 februari
Bluna - 5 maj
Sarisparis - 10 juni

Får man va med? :D
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Inlägg av Sarisparis »

SusanD skrev:Grattis Sarisparis, visst blir det väl så där härligt verkligt när man äntligen får gå på UL och se bebisen live så att säga.
Tack SusanD! Ja, det är verkligen fascinerande när man äntligen fâr se hela lilla människan med fingrar och târ. Och höra hjärtat slâ. :heart:
Sverige och Frankrike verkar ha väldigt olika politik gällande ultraljud, här har man tre ultraljud (vecka 12, vecka 22 och vecka 32) som standard. Och ofta fâr man ett till för att 'datera' graviditeten, alldeles i början.
Bluna skrev:Får man va med?
Självklart! :D Härligt med sällskap pâ vârkanten, säger jag helt egoistiskt! 8)
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Här är det nästan också standard nuförtiden, åtminstone i vissa län, att man gör ett NUPP eller CUB ultraljud i v 13 om jag minns rätt, sen är det ett ordinare ultraljud för alla som oftast görs i v. 18 och senast i v.20.

Vi fick ytterligare ett par stycken när vi först skulle fastställa att detta lilla skräp låg med rumpan ner och sen vid vändningsförsöket när de gjorde ett par ul bara för att se hur bebisen låg och om den låg kvar när den var vänd och sen passade de på att prova en superny och snabb ul-maskin för första gången när jag ändå låg där med magen i vädret. :)

Det blir så verkligt när man äntligen får se skräpet på UL, då blir det liksom sant att man faktiskt är gravid. Innan kan man ju få såna griller i huvudet och övertyga sig själv att man nog bara varit lite magsjuk några veckor därav illamåendet och att det inte alls finns någon bebis i magen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Här är det nästan också standard nuförtiden, åtminstone i vissa län, att man gör ett NUPP eller CUB ultraljud i v 13 om jag minns rätt, sen är det ett ordinare ultraljud för alla som oftast görs i v. 18 och senast i v.20.

Vi fick ytterligare ett par stycken när vi först skulle fastställa att detta lilla skräp låg med rumpan ner och sen vid vändningsförsöket när de gjorde ett par ul bara för att se hur bebisen låg och om den låg kvar när den var vänd och sen passade de på att prova en superny och snabb ul-maskin för första gången när jag ändå låg där med magen i vädret. :)

Det blir så verkligt när man äntligen får se skräpet på UL, då blir det liksom sant att man faktiskt är gravid. Innan kan man ju få såna griller i huvudet och övertyga sig själv att man nog bara varit lite magsjuk några veckor därav illamåendet och att det inte alls finns någon bebis i magen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Inlägg av Sarisparis »

SusanD skrev:Innan kan man ju få såna griller i huvudet och övertyga sig själv att man nog bara varit lite magsjuk några veckor därav illamåendet och att det inte alls finns någon bebis i magen.
:lol: Om man inte är som jag dâ, som knappt mâtt illa alls men vars mage stâtt ut som en liten boll redan nâgra veckor efter befruktning :roll: Tror att mina magmuskler totalt har försvunnit sen första graviditeten :lol:

Hoppas att du fâr mâ finemang nu pâ sista rakan. Snart fâr du snusa bebis :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"