Bebisar 2011

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
emu
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 11:19
Ort: Stockholm

Re: Bebisar 2011

Inlägg av emu »

Nu är vi klara också och fick en liten Nelly den 28 maj. Det var en tuff graviditet och tyvärr också en riktigt brutal förlossning med igångsättning, värkstimulerande, lustgas som inte funkade och värkmätare som inte registrerade något alls fast jag hade dubbelvärkar med knappt nån paus emellan. Bad om epidural och hade krystkänsla redan när den sattes (inte så lätt ligga still då!) men fortfarande bara 3-4 cm öppen. Efter det tog det två timmar tills lillan var ute och det slutade med klipp och sugklocka eftersom hon hade navelsträngen lindad två varv. Liten minibebis på 2,2 kg men i övrigt är hon frisk och allt är finemang.

Tufft och kommer ta lite tid att komma över, nu är vi hemma och tar det lugnt och har dragit igång med matningar enligt standardmodell och allt. Det tog ett par dar innan vi hade läst på manualen ordentligt där vi hade lite sovstrul och jobbiga nätter med liten som inte sov annat än på makens mage, och man inser ju redan efter 2-3 nätter att så kan man inte ha det! I natt sov hon mellan kl 1 och 6, tycker det var rätt imponerande.

/emu
Nelly f. 28 maj 2011
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Bebisar 2011

Inlägg av miar70 »

Grattis till lilla Nelly :heart: men vad trist att det blev en så jobbig förlossning :( . 28 maj är ett fint datum att fylla år på, det gör jag :wink: och kära SusanD:s lilla Mika är också född det datumet. Så nu är vi tre forumtjejer som delar födelsedag :D

Hoppas era fina nätter fortsätter, standardmodellen är magisk på alla sätt och vis!

Kram och grattis igen!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Tetz »

Stort grattis, Emu! :heart:

Och så skönt att ni känner att ni nu har hygglig koll på läget! :D Det är en viktig känsla att få ha, särskilt efter en förlossning där man haft mindre kontroll. Det låter som en riktig pärs du fick gå igenom :? Många sjukhus erbjuder "uppföljningssamtal" där du får prata igenom förlossningen med den barnmorska/läkare som var med. Kanske nåt att fundera på om du känner att du har svårt att gå vidare.

Ta det nu lugnt och njut av den illa :heart: :sleep:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Sarisparis »

Grattis till lilla Nelly :heart:, emu!

Sâ trâkigt att förlossningen blev sâ jobbig för er. :cry:
Vad skönt att ni känner att ni har koll pâ livet med lillan, och grattis till de fina nätterna :thumbsup:. Njut nu av att vara pâ hemmaplan och lära känna varandra i lugn och ro. :heart:

:heart:
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Tetz »

Tetz skrev:Ta det nu lugnt och njut av den illa :heart: :sleep:
Den LILLA skulle det ju stå #-o :lol:


Här hemma är bebiskläderna tvättade och instoppade i de nya garderoberna, jag har inventerat andningslarmet och börjat packa bb-väskan så smått. Nästa helg ska jag shoppa loss på nappflaskor och en ny madrass till familjevaggan. Vaggan har jag, syrran, kusinen och alla våra barn har sovit i. Namn och födelseår står graverade på huvudgaveln, så det börjar bli rätt fullt :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Bebisar 2011

Inlägg av SusanD »

Grattis till hela familjen och speciellt till lilla Nelly. Tuff förlossning, säkerligen för alla inblandade, återhämta er i lugn och ro. Att fylla år den 28 maj är, precis som Miar70 skrev, alldeles speciellt bra hälsar Mika.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Tetz »

Får man spy lite galla? :? Fyyyyyy faaaaan vilken dag! Närmre 30 grader både inne och ute och jag kan inte andas! Sen är jag ju en klant av stora mått, så jag passade på att gå in i ett öppet fönster (alltså jag var på utsidan av huset) och fick en ordentlig smäll över bröstkorgen. Det gör ont och jag hade redan tillräckligt svårt att få luft :evil: Lilla sötungen gjorde sitt bästa för att trösta mig, och jag fick till och med låna hennes lilla nalle :heart:

I natt sov jag riktigt dålig pga. sammandragningar stup i kvarten. Inte onda, utan mer av förvärkskaraktär. Dessutom har jag molvärk i ryggslutet... Så jag fick eld i baken och har nu handlat ersättning och flaskor. Och så packade jag BB-väskan. Jag är färdig med att vara gravid nu. Jättefärdig. :roll:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Sarisparis »

Klart man fâr spy lite galla emellanât! :D Härda ut, Tetz, inte länge kvar nu, eller hur? Jag känner med dig, tiden gâr verkligen snigelsakta pâ slutet, men det är ju just SLUTET det handlar om och sen kommer BÖRJAN pâ ett helt nytt kapitel :heart:. Snart är du där!

Hoppas att värmen ger med sig och att du fâr mâ bra hela vägen in.

Kram,
Sara
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Tetz »

Tack Sara :heart:

Nu mår jag bättre, kanske för att det blivit lite kallare väder :wink: Förmodligen kommer bebis att vara ute inom två veckor, men det känns vansinnigt långt till dess. Men hon får gärna stanna därinne till på söndag i alla fall, för på lördag ska jag ha kalas. Det kommer att ramla in folk för att fira nya huset och att jag fyllt 30 (som jag gör imorgon) :D Som tur är fixar mamma och syrran all mat etc. för det orkar inte jag :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Bebisar 2011

Inlägg av SusanD »

Tänk att de sista veckorna bebisen befinner sig i magen kan vara så ooooootroligt långa. Obegripligt. Och vips ligger man och föder barn och får upp en liten godbit på bröstet. Obeskrivligt underbar upplevelse.

Snart är du där, du får ta en timme i taget tills det är dags.

Grattis på födelsedagen en dag för tidigt, ha ett härligt kalas och låt alla skämma bort dig ordentligt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Sarisparis »

Grattis pâ födelsedagen, Tetz! :D

Dâ hoppas vi pâ bebisankomst typ mândag? Du mâste ju hinna vila lite efter festen ocksâ tänker jag. 8)

Njut av kalaset, vännerna, familjen och servicen! \:D/

:heart:
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Tetz »

Tack för gratulationerna! :-D Jag hade en rätt skön dag som avslutades med äppelpaj och alkoholfritt bubbel till middag 8) Man får göra som man vill när man fyller år, är den regel som jag brukar tillämpa :wink:


Den blivande storasystern har strulat med middagsvilan i några dagar och jag har funderat på om sömnbehovet minskat eller om det är trots. Ohyggligt hjälpt blev jag av Sarisparis tråd från förra året, så tack för den :D
(http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 6&start=15)

Kram på er! :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Sarisparis »

Nâ Tetz, är det nâgon bebis pâ gâng idag?

Lâter som att du fick en härlig födelsedag, hoppas att festen gick i samma stil! :D

Roligt att min gamla trâd kom till nytta. Läste den igen nu, och fick en riktig flashback. Ett âr sen redan! :shock:

:heart:
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Tetz »

Näää, ingen bebis ännu... :^o Slemproppen har ju gått lite i taget under flera dagar och jag har ganska mycket molvärk, men inte fasen händer det nåt mer. Ska till barnmorskan imorgon så vi får väl se vad hon säger :roll:

Sen passade jag på att boka in en fotvårdsbehandling efter mödravården, eftersom jag ändå har barnvakt. Jag fick flera presentkort på SPA-behandlingar på kalaset i lördags, så jag kör den första imorgon [-o<
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Sarisparis »

Tetz skrev:Ska till barnmorskan imorgon så vi får väl se vad hon säger
Nâgot scoop att förtälja? :lol:
Tetz skrev:Sen passade jag på att boka in en fotvårdsbehandling efter mödravården, eftersom jag ändå har barnvakt. Jag fick flera presentkort på SPA-behandlingar på kalaset i lördags, så jag kör den första imorgon
Underbart! Fotvârd är sâ skönt, särskilt som höggravid dâ fossingarna är mer eller mindre out of reach sâ att säga :lol: . Omtänksamma vänner! :heart:

Hoppas att du hinner med alla presenterna innan bebis 8)

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"