Bebisar 2011

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Tetz »

Okej, mer gnällvarning än vanligt :roll: VAR ÄR MIN BEBIS :?: :!: Jag är liksom i vecka 41, inte alls vad jag beställde :^o

För att göra tillvaron lite mer spännande har vi tagit bort storasysters dagblöja. Hon vägrade helt enkelt att ta på sig blöjan, så då åkte vi till centrum och köpte ett gäng trosor istället. Det går ganska bra, men nätterna har urartat. I natt klättrade hon ur ÅTTA gånger under nästan två timmar, och en gång tog hon av sig blöjan och kissade på golvet. Ingen aning om det var trixtrots eller bara kissförvirring, men vi bjöd på alltför mycket underhållning. Inför natten som kommer ska vi ladda lite bättre :wink:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Sarisparis »

Nej men Tetz :shock: , nu fâr du ta och ta ett glas champagne och shaka loss ordentligt! :lol:

Men aldrig har det varit sâ lite väntan kvar som nu.

Snart! =D> :D =D>

:heart:
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Bebisar 2011

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Tetz! :D

Jag vet hur det känns, bläääää! :wink:

När Storasyster var 10 dagar efter BF fick jag komma in på hinnsvepning. Sedan sa barnmorskan käckt: det är ju en fin dag, varför tar ni inte en trevlig lunch på stan och en promenad? Vi gjorde som hon föreslagit men överdrev ev lite - jag kände den första värken redan under lunchen (men sa inget till maken för jag hade väntat, längtat och givit falskt alarm så många gånger att jag inte vågade tro på det) och sedan gick vi ut och gick. EN MIL! En jäkla mil, med 20 kg övervikt..... på slutet av promenaden kom värkarna tätare, men jag hade så sjukt ont i fötterna att jag led mer av det än av värkarna...... :lol: Så den taktiken var lite för bra.

När Lillebror var 10 dagar efter BF var jag så frustrerad att jag ville sticka ifrån allihop - dagdrömde om att sätta mig i bilen och bara köra tills bensinen tog slut (men eftersom bebisen bevisligen fanns i min mage förstår jag inte hur jag fick ihop det i huvudet, så här i efterhand :lol:). Men istället hotade jag bebisen i magen med att ge honom ett riktigt fult namn ifall han inte kom ut pronto, och så försökte jag lära Storasyster att dansa Små grodorna. Det gjorde i alla fall mindre ont i fötterna än att gå en mil.... :D Och tillslut kom ju förlossningen igång.

Heja heja! :thumbsup:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Tetz »

Sarisparis skrev:Men aldrig har det varit sâ lite väntan kvar som nu.
:heart:
chokladkaninen skrev:EN MIL! En jäkla mil, med 20 kg övervikt
:lol: Ja, vad gör man inte för att få igång kalaset :lol:

Men nu ni... :D Värkarna började igår, oregelbundna både gällande intervall och styrka. Sedan avtog de under natten (några få väckte mig dock) och kl 05 kickade de igång med 10 minuters intervaller och relativt bra drag i dem. Sedan dess har de kommit med mellan 5 och 15 minuters uppehåll. Tror jag läcker lite vatten också. SNART SNART SNART! :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Sarisparis »

:shock: :D :shock: SPÄNNANDE!!! :shock: :D :shock:

Go Tetz! =D> =D> =D>

:heart:
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Tetz »

Så sitter jag här med en perfekt liten flicka... Helt ljuvlig och allt gick bra. Återkommer med detaljer :)
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Manfred10 »

Åh vad härligt! Grattis! :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Bebisar 2011

Inlägg av miniz »

Lycka! :heart: Grattis.

Njuut, berätta när du orkar.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Bebisar 2011

Inlägg av SusanD »

Äntligen!! är det väl ändå på sin plats att säga nu Tetz :D =D> Låter alldeles ljuvligt med en lillasyster, sköt nu om er och återkom och berätta mer när du/ni har landat.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Tetz »

Tack för gratulationerna :heart: Lillasysters födelse blev precis som storasysters. Först nästan ett dygn av oregelbundna värkar, och sedan raketfart i den aktiva fasen.

Jag ringde in till förlossningen som egentligen inte ville ta emot mig eftersom de tyckte att värkarna skulle bli mer regelbundna först. Men jag kände ju att det inte var långt kvar tills det skulle bli väldigt intensivt, så jag informerade om att jag tänkte komma in ändå :wink: Vid inskrivningen kl 13 var jag öppen 4 cm och mycket riktigt blev värkarna riktigt starka och täta bara en halvtimme senare.

Lustgasen tog inte nåt vidare, men den var bra att hålla i alla fall :lol: Kl 16.15 var jag öppen 7 cm och då tog de hål på hinnorna för att sätta skalpelektrod (lite höga hjärtljud som jag sedan kunde berätta berodde på att bebisen sparkade och yrde runt som attan i magen under värkarbetet). Kl. 16.50 började jag krysta och fem minuter senare var hon ute :D Jag låg på sidan för jag hann aldrig ner på förlossningspallen :D Tre stygn efteråt blev det.

Lillasyster ville suga direkt och det kändes så bra att personalen inte tjatade om amning utan ordnade en liten kopp ersättning så fort jag bad om det. Inte för att lillan behövde eller kunde äta så mycket, men för mig var det väldigt viktigt att visa henne att det fanns mat. Hon tackade genom att bli lugn och mest ligga och glo sådär magiskt som nyfödingar gör :thumbsup:

Sedan har hon fått lite småskvättar mat och hon verkar trygg och nöjd. Några timmar innan vi åkte hem fick hon sitt första "stora" mål mat med flaska och har nu sovit i fyra timmar. Jag och pappan känner oss trötta men coola 8) Standardmodellen finns i bakhuvudet och storasyster kommer lite då och då fram och gosar med syrran, och återgår sedan till sitt vanliga liv. Precis som det ska vara :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Sarisparis »

âh vad härligt, Tetz!
Har bara nâgra minuter nu, men vill ändâ passa pâ att gratulera riktigt ordentligt (vilken resa ni var med om ni tvâ!). Underbart!

Hoppas att vi fâr följa era äventyr inne pâ Späda och smâ sinomtid. :D

Njut nu av varandra och smekmânaden.

:heart:
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Nimrah »

Grattis Tetz! Verkligen! Jättekul! Puss på er hela familjen. :heart: :heart: :heart:

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Bebisar 2011

Inlägg av Tetz »

Tack snälla, Nimrah! :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"