Litet skräp på väg.... igen.....

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Inlägg av Sarisparis »

Vilken familj! :heart:

Ja, mina tankar gick ocksâ till er när jag sâg att det var snökaos i Skâne. Hâller alla tummar för att allt gâr bra hela vägen.
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

SusanD skrev: Även om vårt gäng här hemma kan vara ganska trotsiga och vilda så ställer de upp till hundra procent när det är KRIS. De kan verkligen göra allt, inget är omöjligt eller för svårt om de bara får fixa det på egen hand.
Det här kan jag verkligen skriva under på! Jag blir lika faschinerad och stolt varje gång!

Varma kryapåsig-kramar
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vart tar all kraft vägen? Men jag antar att det är kroppens eget sätt att vila upp sig inför förlossningen. Har man ingen kraft kan man inte slösa bort någon, så enkelt är det nog.

Idag skjutsade vi Emil till kyrkis och medan han var där passade Sigge, Mika och jag på att handla. Själva handlingen var snabbt avklarad, jag har nuförtiden överlämnat storhandlingen till Pappan för min kropp orkar inte med den, och med en timme över så bestämde vi oss för att fika.
Sigge och Mika skulle absolut ha en kula glass och det fick de såklart, själv smäckade jag i mig en mazarin och lite juice. Är det fest så är det. 8)
Det är så roligt att fika ute med barnen, de är ett trevligt och mycket underhållande sällskap.

Sen hämtade vi Emil och for hemåt men när vi bara kommit en liten, liten bit på vägen så blinkar det en massa lampor och värmemätaren slår i taket. Suck, det här har hänt ett par gånger den senaste tiden fastän det finns vatten där det ska och bilen inte ens kokar.
Nu var det ju så att jag glömt mobilen hemma så det var ju bara att svänga in till kanten och vänta tills bilen skulle kallna, eller mätare uppföra sig normalt. När jag öppnade motorhuven, jag brukar göra det för det verkar ju intelligent sen står jag och glor lite och kliar mig i huvudet innan jag stänger den igen, så såg jag att det bara fanns en pytteliten skvätt vatten kvar där det nu skulle finnas vatten.

Emil blev ganska orolig och trodde vi skulle frysa ihjäl i bilen medans Sigge är lite coolare och påpekade att morfar snart kommer och hjälper oss. :roll: Nåja, mätaren sjönk och jag körde vidare en bit till bilverkstaden som är så otroligt lämpligt placerad i närheten av vårt haveri. Där fick jag hjälp att kolla upp om det läckte någonstans men de hittade ingen läcka så det blev till att fylla på vatten, åka hem och sen får jag väl lämna i bilen för en ordentlig koll.

Planen var att Mika skulle på 1,5 års läkarkontroll på eftermiddagen men det avbokade vi för det var ingen av oss som ville åka iväg igen ifall bilen skulle haverare igen. Istället la vi oss i soffan och tittade på Heffaklumpsfilmen, jag sov och barnen tittade. Min kraft var totalt nere på noll så jag sov fastän killarna låg mer eller mindre på mig samtidigt som de komenterade filmen. :)

Nu har barnen somnat, Pappan åkt iväg för att spela Bridge, hundarna sover som grisar i soffan och jag tänker inte göra ett handtag mer idag. Nu får det vara nog, jag ska bädda ner mig i soffan och titta på tv, spara på krafterna och njuta (läs; sova :wink: ) av livet.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

Vilka fantastiska barn du har, Susan. Men det är ju inte så konstigt, med en sån mamma menar jag Very Happy
Jag håller helt med. :D :heart: :heart:

Jag vet inget om "bebiskommersnartsjuka" men det låter väldigt spännande det här 8)
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Just nu skulle jag vilja "drabbas" av "bebis kommer nu-sjukan" :) för det börjar bli lite tung att gå och bära på en stor mage.

Helt plötsligt blir jag helvissen, kraftlös och illamående och då får barnen ta över verksamheten. Vilket de gör med den äran måste jag säga. Emil har blivit kock på heltid och med Sigge som assistent blir det oftast riktigt intressanta måltider. 8)

Någon bebis verkar det inte vara på väg så där i det närmaste men sammandragningar har jag så det står härliga till. Bebisen är en riktig vildbuse i magen, hoppar och stojar runt så det knappt går att sitta still. Än så länge har bebisen inte vänt sig om utan det är huvudet ner och rumpan upp som gäller fortfarande.

I dag har jag och alla barnen varit på Emils kyrkisavslutning, det var lusse-tåg där även Sigge och Mika fick vara med. Hur söta som helst var alla barnen och sjöng gjorde de så det stod härliga till. Fika gjorde vi innan det blev lite mer sång och så kom tomten! :shock: Emil kunde inte låta bli utan sa högt och tydligt; Tomten, nu är du lite tidig! Och visst var han men orsaken var ju att han så gärna ville komma och hälsa på när kyrkisbarnen hade julavslutning. Emil köpte förklaringen och sa att det var okej.

Efter julklappsutdelningen drog tomten igång med dans runt granen och till och med jag dansade. Det var så roligt och inte gjorde det något att foglossningarna härjade och sammandragningarna kom som ett pärlband - snart är det ju över och vi har liten bebis att snusa på.

Ja vad det gäller bebisankomsten så är väl allt så gott som förberett. Vagnen, skötbordet, kläderna är tvättade och BB-väskan är nästan packad.

Nu är det lite julklappsplanering och inköp som ska klaras av och så lite julkort som ska fixas sen så är det fritt fram för bebisen att anlända.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

Härligt Susan! När är bebisen beräknad? 18 dec?? Skickar över massor av styrka och energi till dig, och kramar :heart: :heart: :heart:

Snart, snart så är bebisen hos er! :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

Jag gissar på pojke den 18 dec :wink:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Litet skräp på väg.... igen.....

Inlägg av miar70 »

Hur är det med mamma Susan och lille skrutt i magen? Enligt mig :wink: så är det dags att komma fram på torsdag, så jag tänker att det blir så då kanske 8) :lol: . Skämt åsido, hoppas allt är bra med er och att du fått vila dig i form :heart: (Det här blev mitt premiärinlägg på nya forumet, vad fint det verkar bli!)
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Litet skräp på väg.... igen.....

Inlägg av SusanD »

Här har det varit lugnt på sistone även om jag varit grymt trött och barnen fått jobba mycket vilket de iof uppskattar.

Vi har fått lite problem med barnvakt eftersom mormor tog en restresa till Kanarieöarna över jul och syrran drar till huvudstaden i morgon em för att komma hem tors mitt på dagen, hon tar med sig sin ena dotter som är fadder till Emil och vår eminenta barnvakt.

Men hur som helst som har jag haft sammandragningar sedan klockan fem, inte regelbundna men ganska rejäla. Jag kan djupandas mig igenom dem, samtidigt som jag håller tummarna för att det verkligen tänker sätta igång ikväll. Så här har det inte känts med någon av de andra, då har det börjat med rejäla sammandragningar med fem minuter i mellan. Med Mika var det något i hästväg och då gick det ju fort också. Förhoppningsvis blir det ett något långsammare förlopp denna gång så vi hinner in till förlossningen, kanske ta ett bad som inte hann med förra gången och så att bebisen inte kommer i bilen för det är ju ändå minus 10 grader här nere i Skåne just nu.

Tänk om vi får en bebis i natt? Otroligt häftigt, då ligger den före mitt vad som var den 19:onde och så får vi äntligen veta om det är en vild tjej eller en vild kille. För vild vet vi att bebisen är, det är ingen av de andra som varit i närheten av denna i vildhet i magen, Mika ligger på andra plats, Emil på tredje och Sigge var en riktig latmask i magen som man fick putta på då och då. Jag tror han sov för det mesta och han sover ju riktigt gott fortfarande så det är ju inte negativt precis.

Nu ska Pappan ta kvällsturen med hundarna, barnen är nedbäddade, Sigge och Mika sover, Emil har precis släckt lampan och fått sin ramseomgång. När Pappan är på ingång tänker jag ställa mig i duschen, väskan är packad så det är bara att ringa fadder J så hon kan kvista hit om det nu sätter igång ordentligt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Litet skräp på väg.... igen.....

Inlägg av Clara Cecilia »

O kära du så spännande!
Stor kram och lycka till i natt!

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: Clara!
Mamma till V 2008, L 2010
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Re: Litet skräp på väg.... igen.....

Inlägg av kiki »

:D :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

ojojoj
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Litet skräp på väg.... igen.....

Inlägg av Sarisparis »

Oj sâ spännande!!!

Min minste fyller ett âr just idag, sâ det är ett datum jag verkligen rekommenderar!

Stort lycka till och som fransmännen säger: Bon courage! :thumbsup:

:heart: :heart: :heart:
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Re: Litet skräp på väg.... igen.....

Inlägg av Elle »

Ååååååh vad spännande! Tänker på er :heart:

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Re: Litet skräp på väg.... igen.....

Inlägg av Sussi »

Åh vad spännande, kanske vilda bebin tittar ut idag! Lycka till och jag väntar med spänning på fortsättningen!
Kramar! :heart: :heart:
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Litet skräp på väg.... igen.....

Inlägg av helamig »

Va spännande. Håller tummarna för er! Lycka till! :heart: :heart: :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"