Litet skräp på väg.... igen.....

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tack alla som tänkt på oss - DET FUNGERADE! och dessutom var det totalt smärtfritt.

Här ligger snön tjock på marken så vi for i god tid och kom fram bara pyttelite försenade. Fick komma in på förlossningen och så kollade en BM med UL hur bebisen låg och den låg ju precis som jag sagt - med huvudet upp och rumpen ner.

Vi fick komma in på ett förlossningsrum och det kändes ju otroligt märkligt för jag hade ju inte ont, ingen bebis var på väg. Men vi kände oss väldigt välkomna och väl omhändertagna. Det blev en venflon i armvecket och sen fick jag ligga med CTG:n för att kolla så bebisen mådde bra och det gjorde den ju.

När läkaren kom in blev vi riktigt, riktigt glada för det var han som gjorde KUB-UL på bebisen och han var så helt underbar, informerade, var saklig, empatisk, rolig och väldigt kunnig. Kunde inte bli bättre. Efter en dos Bricanyl, som gjorde att jag fick en puls på 120 men ändå inte kände av någon hjärtklappning :shock: , var livmodern så avslappnad så doktorn masserade runt bebisen på ett kick. Det gick hur lätt som helst vilket fick oss alla att undra om den tänkte vända tillbaka lika lätt. Men se det gjorde den inte alls utan blev kvar med huvudet nedåt även om det sprattlades ganska vilt.

Det var så skönt när bebisen var vänd och jag äntligen kunde slippa ha ett litet huvud intryckt i min ena lunga. Betydligt lättare att andas blev det och så kändes det ju lite mer normalt att bli sparkad upp i revbenen än att ha någon som dansade Riverdans på urinblåsan.

Efter ett par till CTG-kontroller och en koll med UL som bekräftade att huvudet låg nedåt fick jag frukost. Det var i grevens tid kan jag avslöja för jag höll på att dö av hunger, svälta ihjäl mitt framför ögonen på Pappan och sjukhuspersonalen. Det hade blivit fina löpsedlar; HAVANDE KVINNA SVALT IHJÄL PÅ FÖRLOSSNINGEN!!! Nu slapp vi ju det, jag överlevde och sällan har väl en "sjukhus"-frukost smakat så gott.

Glada och lite trötta lämnade vi sjukhuset och återvände till familjen där mormor hållt ställningarna. Mika sov gott efter en pannkakslunch och grabbarna blev helvilda och Emil berättade att han varit lite orolig för att doktorn skulle ha skärt hål på mig och tagit ut bebisen. Han blev väldigt glad när han förstod att så inte var fallet. Sigge hade mest saknat sin pappa som den äkta pappa-grisen han är.

Nu har Pappan åkt iväg på sin bridgekurs, barnen sover,hundarna likaså och jag tänker bara plocka upp lite lego, diska och hänga en tvätt sen tänker jag ta en kudde och ett täcke, lägga mig på soffan och titta på tv. :sleep:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Åh, vad skönt att höra att det gick bra :D Suss gott i soffan :wink:

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Underbart att allt gick bra!! Ta det lugnt nu och njut i soffan.

Varma kramar
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

Härligt :D :heart: Va glad jag blir och så lätt det verkade gå, skönt att höra och bra att minnas om det skulle hända nån gång. Underbart med snälla morföräldrar. Och snart kommer ju bebisen.

KRAM till er!!
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Härligt att höra!

Följer tråden med spänning! Snart borde det ju vara dags eller hur?! 8)

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

Vilken härlig läsning så här på kvällskvisten! Det är så spännande att återigen följa er resa, och nu är det ju snart dags :D

Kram i snöyran! :heart:
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Härligt! Vad skönt att allt gick så bra!

:heart:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Härligt Susan, nu håller vi tummarna för en kalasförlossning! HURRAAAAAA!!!!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Inlägg av Sarisparis »

En sân samarbetsvillig liten en, det bâdar gott! Nu börjar nedräkningen pâ riktigt! :D
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Vilka goda nyheter! :D

Ser fram emot flera!

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

:heart: miar70 :heart: Elle :heart: helamig :heart: blivandemamma :heart: Sussi :heart: Bluna :heart: Torsmamma :heart: Sarisparis :heart: miniz :heart: Tack alla för era glada hejarop, ni är för rara allihopa och ni ska veta att era inlägg värmer hjärtat och då speciellt när man är orolig och inte vet riktigt hur saker och ting ska gå.

Skräpet ifråga ligger fortfarande rätt vilket är helt underbart, foglossningarna har ökat i raketfart men snart är de ett minne blott så jag står ut.

Idag mådde jag bra tills vi skulle äta frukost då blev jag SJUK! :shock: Och hur kan man bli det så där fort då? Ja det kan man verkligen undra. All kraft försvann, rann liksom bara av mig, blev kräksjuk och ville bara sova.

Barnen är helt underbara när man själv är klen, de åt upp frukosten, dukade av bordet och sen bar de fram en madrass till mig så jag kunde ligga på golvet framför tv:n. Kuddar och täcken fick jag också och sen bäddades jag ner enligt konstens alla regler. :heart: Jag orkade verkligen inget anant än att ligga helt stilla och barnen byggde tågbana runt mig, legotorn och så kom de med böcker och la sig hos mig och läste för mig. :)

Hela förmiddagen låg jag på madrassen och blev ompysslad av barnen. Mika hämtade en blöja och Sigge blötte rumpservetterna och kom med när det var dags för blöjbyte. Emil hämtade en påse och tog bajsblöjan i och så slängde han ut den på förstukvisten. Jag behövde bara göra själva bytet så att säga.

Solen har verkligen strålat idag och det känns gräsligt att inte ha kommit ut en endaste minut, det är ju så härligt ute med kylan och all underbar snö.

Innan det var lunchdags så plockade de upp allt lego och tågbanan som låg utströdd över hela huset. Emil sa; Sigge nu handlar det bara om samarbete så fixar vi det här! :heart: Mika var också högst delaktig i undanplockandet, hon fick uppdraget av sina storebröder att plocka in allt som inte var lego eller tågbana och det gjorde hon med den äran.

Emil stekte korv till lunch, jag kokade makaroner, Sigge och Mika dukade, ett underbart samarbete. När Mika satt sig i sin stol sa Sigge att han skulle sätta på henne haklappen för mamma var upptagen med att vara sjuk och då måste man hjälpas åt. De är så gulliga så man bara dör. Sen la han upp mat till Mika också och så blåste de tillsammans. Efter maten behövde jag bara ta hand om Mika, tvätta av och lägga henne.

Sigge och Emil dukade av allt från bordet, stoppade in i diskmaskinen som de sen bad mig starta för den var full. Sen torkade de bordet och sa att de skulle titta på film en stund så jag kunde vila. Även om vårt gäng här hemma kan vara ganska trotsiga och vilda så ställer de upp till hundra procent när det är KRIS. De kan verkligen göra allt, inget är omöjligt eller för svårt om de bara får fixa det på egen hand. Jag älskar mina barn, om de inte hade varit så duktiga så hade jag varit tvungen att ringa hem Pappan från jobbet.

Nu känns det lite bättre, är fortfarande klen men mår inte illa. Ska dricka lite vatten och ansluta till killarna i soffan.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

ÅÅÅÅåååå så fina barn du har! :heart:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Och krya på dig förstås... :roll:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Vilka fantastiska barn du har, Susan. Men det är ju inte så konstigt, med en sån mamma menar jag :D

Å du, det låter på din sjuka som det är bebisdags vilken sekund som helst. Så jag tippar nog innan helgens slut :shock:

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Inlägg av kiki »

[quote="blivandemamma"]Vilka fantastiska barn du har, Susan. Men det är ju inte så konstigt, med en sån mamma menar jag :D

Å du, det låter på din sjuka som det är bebisdags vilken sekund som helst. Så jag tippar nog innan helgens slut :shock:

:heart:

Anna[/quot

:lol: så känner jag med. Jag sitter här och ser väder rapporter på TV från södra sverige och tänker att Susan kanske upprepar TorpSaras bravader med födsel hemma i badrummet.

Håll oss uppdaterade.
Varma Kramar från Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"