Bebis i jul / nyår 2010

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Viktorsmamma
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 09 jan 2010, 00:04
Ort: skånska landsbygden

Bebis i jul / nyår 2010

Inlägg av Viktorsmamma »

Jag vet att man brukar ska hålla sig lite längre, men nu har jag hållt mig i så många veckor redan. :-# Jag är GRAVIIIID igen :D Vecka 9-10 sådär.
Det blir nummer 2 och h*n är så hjärtligt önskad. :heart:

Finns det fler mammor här inne som är planerade till december- januari så håller jag gärna kontakt. Ja, gärna med alla andra med så klart.
Barnaboken, SHN och detta forum har varit min trygga hamn så här långt med blivande storebror. Har inte skrivit så mycket - men LÄST och läst och läst.
Viktor :heart: 090424
Bubblan :heart: beräknad till 101231
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Hej Viktorsmamma och välkommen till barnaväntan :heart:

GRATTIS till bebisen i magen, ser fram emot att följa eran spännande resa!

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Viktorsmamma
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 09 jan 2010, 00:04
Ort: skånska landsbygden

v10

Inlägg av Viktorsmamma »

Har varit dödstrött ett par veckor, men det verkar som om John Blund börjar släppa taget något litet. Jag är lugn och harmonisk när jag är gravid. Gillar det jättemycket, humöret alltså. Att kunna ta saker med ro och ha det här havet av tålamod att ösa ur.

Har mått lite illa, men jämfört med andra så vet jag att mitt illamående knappt är värt namnet. Har haft lite svårt för att byta lillens bajsblöja som brukar dyka upp (ner?) mitt i frukosten ungefär. Och kanske inte så gärna ätit stekt mat. Annars under kontroll.

Funderar redan på förlossningen. Ser fram emot den och hoppas på lite revansch. Vill så gärna föda med profylaxandning som fungerar. Första gången hade jag fått några saker om bakfoten.
1. Struntade i att träna avslappning. Tyckte att jag kunde det. Icke :shock:
2. Blev för uppspelt när värkarna började. Kunde omöjligt slappna av och sova som jag borde ha gjort. Tvärt emot vad jag läst och borde ha tagit till mig så satt jag uppe och räknade värkar. 36 timmar senare ångrade jag detta.
3. Fokuserade på TENS-apparaten istället för andningen. URDUMT! :oops:
4. Och så slutsumman av ovanstående punkter. Det gjorde skitont. Jag var absolut utmattad.

Den här gången tänker jag öva andning och avslappning. Hur dumt det än känns när magen fortfarande är alldeles platt (eller ja, inte klotrund iallafall) :wink:
Viktor :heart: 090424
Bubblan :heart: beräknad till 101231
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

Hej! Grattis Viktorsmamma

Vi väntar också en liten till :D :heart: Beräknad till 22 Jan. :D Vecka 12 nu och magen står ut.. :D Gjorde det redan innan det visade plus på stickan..

Min metod sist var mest att stå ut när värkarna kom. Hade ca var sjätte minut hela tiden så barnmorskan gjorde hela tiden bedömningen att jag var i latensfasen. Vattnet hade gått så dom gjorde ingen undersökning. Sen efter ca 20 h och en tur upp till BB där vi fick "vila" för dom behövde förlossningsrummen så var jag öppen 8-9 cm när dom tillslut undersökte mig. Hon hade börjat prata om sovdos morfin men det blev förlossning istället :lol:

Men på det hela taget är jag ändå nöjd. Jag klarade mig på panocort (värktablett), akupunktur och lustgas. Krystfasen gick fort ca 20 min. Antagligen tog jag i för hårt så det ska jag inte göra denna gången.

Kramar :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Halloj!

Grattis!! Vad härligt! Lite avis är jag nog... :mrgreen: :wink:

:heart: :heart:// Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Grattis Helamig! Så roligt!

Luvisen 8) :lol: come on :wink:


:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Viktorsmamma
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 09 jan 2010, 00:04
Ort: skånska landsbygden

Inlägg av Viktorsmamma »

Här rullar det på i sakta mak. Enligt barnmorskan är jag i v 16 nu, så ca 40% är redan avklarat... det går mycket fortare nu när man redan har en liten att ta hand om. Undrar hur fort det måste gå med efterföljare???

Har haft superdålig aptit och mest levt på frukt och mackor. Trots det har orken kommit tillbaka och igår var jag ute och hjälpte maken att klippa gräset till halv tio. Otänkbart för några veckor sedan.

Roligt att det blir fler vinterbebisar! :)
Viktor :heart: 090424
Bubblan :heart: beräknad till 101231
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

Tack alla! :heart: :D Ja sugen på en till blev jag tidigt. Tätt blir det ju här.. Ca 1 år och fyra månader. Får se sen om vi orkar en till. Fast suget undrar jag om det nånsin går över. Det här så härligt att vara gravid och jobbigt också såklart men härligt på det viset att det är så spännande, förväntansfullt. Ser små söta nyfödda och myser.

Ja graviditeten med tvåan går snabbare. Längtar efter RUL nu. Jag har också varit väldigt trött och illamående. Har också mest ätit lättare mat och frukt. Så härligt då med en liten som sover lur två gånger om dagen. Mamma kan också sova och vila :sleep: :D Har haft värk i ben och fötter men faktiskt när jag släpar mig ut och går blir det bättre och jag känner mig piggare. Gå på tå kör jag också som A.W tipsa om. Du också Viktorsmamma?
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

Jag menar orkar en till efter denna.. Såg att du också får ganska tätt Viktorsmamma.
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Viktorsmamma
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 09 jan 2010, 00:04
Ort: skånska landsbygden

Inlägg av Viktorsmamma »

Ja, det blir lagom tätt mellan mina. Från början skulle det blivit ännu tätare - men den lille krabaten ville inte stanna kvar hos mig.

Jag jobbar sedan februari, då min käre make verkligen ville vara hemma med barn han med :D ! Jag saknar dem förfärligt, men är så glad för den fina kontakt de fått. Från september går jag ner i arbetstid så jag ska inte klaga. Då ska jag med sova middagslur.

Har mest känt av ryggen så jag antar att jag borde gå och köpa en balansplatta enligt ivrigt övertygade här på formuet :wink:
Viktor :heart: 090424
Bubblan :heart: beräknad till 101231
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

Tråkigt med bebisar som inte vill stanna :( Har också varit med om det. Men så fint att det går igen sen :D :D

Härligt med fin kontakt hos dom därhemma hos dig. Hos oss har vi löst det så att jag är hemma och fortsätter vara hemma med lill*n.

Ja, balansplatta ska ju vara bra. Jag kör med yoga, också skönt.

Får se om det kommer några mer hit.. :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
noanamn
Inlägg: 149
Blev medlem: fre 01 aug 2008, 11:42

Inlägg av noanamn »

Grattis till alla! :heart:

Jag smyger in till er trots att jag egentligen inte vågar eftersom allt är tidigt och osäkert och de två senaste försöken inte ville stanna. Men just därför tänker jag vara här och nu och vara förväntansfull. Och liksom åksjuk av hormoner och hettan.

Kram!
Malva
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

Hej Noanamn!

Kul att du vågade dig hit :D :heart:

Välkommen!
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
noanamn
Inlägg: 149
Blev medlem: fre 01 aug 2008, 11:42

Inlägg av noanamn »

Tack Helamig!

Syskon tätt inpå varandra är verkligen en upplevelse. På många sätt! Jag har femton månader mellan de två första barnen och två år mellan tvåan och trean och en hel del av den tiden minns jag knappt. Dimmiga dagar, men så väldigt verkliga, så väldigt fulla av innerlig människokunskap och tröstlöst kladdiga köksgolv.
Den här gången, om allt går bra, kommer minsta vara drygt tre år. Ett enda blöjbarn, en enda unge på armen, i vagnen och på väg upp i köksskåpen - medan de andra behöver helt andra saker. Spännande!

kram M
Malva
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

Härligt med många barn :D Jag förstår att du haft fullt upp :D Jag hoppas verkligen jag ska kunna njuta ordentligt. När min lilla tjej föddes var allt så kaotiskt. Så mycket känslor, så lite sömn i början så jag vill verkligen njuta ordentligt den här gången. Vara mer lugn, veta att jag kan styra upp mat och sömn.

Kram
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"