Ställning enligt Lamaze metoden

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Ställning enligt Lamaze metoden

Inlägg av Rosine »

Hej,
jag väntar mitt andra barn och har nu studerat boken ”Att föda barn utan smärta”. Hela konceptet låter mycket övertygande, tycker jag. Det finns dock en sak där jag är osäker. Enligt Lamaze-metoden ligger man nog på rygg under förlossningen. Visst sägs det ibland att olika ställningar är möjligt, men ändå får jag bilden att man förutsätter ryggläge, särskilt i utdrivningsskiftet. Under min första förlossning upplevde jag dock just ryggläge som mycket smärtsam, redan från början. Jag framfödde barnet stående. Men jag använde ju inte andningstekniken och muskelarbetet som Lamaze beskriver den – kanske hade det gått bättre med den i ryggläge. Och andra ställningar var egentligen inte hellre en bra lösning, jag höll inte ut utan epiduralbedövning.
Det finns ju teorier om att bäckenet kan öppnas mer i andra ställningar än just ryggläge. Å andra sida verkar det som om andningsteknik och muskelarbete enligt Lamaze funkar fysiologiskt bäst i ryggläge.
Har någon har lite erfarenhet med och tankar kring detta?
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Boken är fràn 60-talet, visst? Sà dà var det nog ryggläge som var grejen. Läkaren skulle ju se bra. :roll:

Mitt andra barn födde jag knästàende med armarna över ryggstödet pà sängen, med rumpan mot barnmorskan, hon sà inte sà bra, men en super ställning för att pressa enligt blàsa pà ljuset och slappna av i underlivet.

Du kan nog välja vilken ställning som helst och pressa enligt Lamaz. Försök komma ihàg att slappna av i underlivet (det var sambons jobb att pàminna mig, jag var ganska väck i ögonblicket).

Mina värkar tog mest i ryggen, att stà upp och hänga över en bänk eller pà sambon hjälpte mycket. Dà pressar inte bebin mot ryggen och bebin pressar neràt som hjälper pà öppningsarbetet.

Att andas enligt metoden hjälpte mig mycket under alla födslar för dà har man nàgot att fokusera pà under tiden. Men det som är ännu viktigare är att slappna aaaaaav under sammandragningarna.

Lycka till!
Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Inlägg av Rosine »

Tack för svaret, Miniz.
Vid första förlossningen tog mina värkar också mest i ryggen, jag var ganska förvånad först och trodde inte att det var värkarna som hade börjat. Det är intressant vad du säger att den bästa ställningen har att göra med hur barnet ligger och i vilket riktning det trycker. Detta sägs även i boken om Lamaze metoden, fast då sägs inget konkret, bara att barnmorskan hjälper till med att hitta den bästa ställningen. Men visst så känner man själv vad som är bäst – åtminstone så länge man har koll på sig själv, och den tappade jag några timmar före utdrivningsskedet vid första förlossningen.
Avslappningen under värkarbete verkar vara viktigt framtill utdrivningsskiftet, det har jag förstått från Lamaze. Att krysta, sedan, ska ju vara aktivt arbete med bukmusklerna. Men det kanske funkar även stående eller på knä om man bara koncentrerar sig på detta.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

Jag var knästående med första förrutom precis i slutet då jag tyvärr blev tillsagd att lägga ner mig på rygg för BM hade mera kontroll då, men som tur var sprack jag inget.
Med andra hade jag läst på Ann Wilsby, grensle över stol och sen knästående,helt underbar förlossning, kan verkligen rekommendera knästående hade bra kontroll hela tiden med andningen. :D
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Inlägg av Rosine »

Tack, indra för tipsen. Hoppas också på en underbar förlossning ... men det ska vi se.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag hade bestämt mig för att stå på knä med Vera. Det funkade hur bra som helst.
Sedan gick jag profylaxkurs och var nog inne på knästående igen, men Ivar var lite snabb, så när jag låg på rygg och vilade så fick jag krystvärkar och helt plötsligt var huvet ute :D Så han blev bara utdragen.

Men jag skulle öva på lite olika i slutet på grav och se vad som känns stabilt och behagligt. Sedan får det bli vad det blir när det väl är dags :)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Inlägg av Rosine »

Hittills har jag övat andningstekniken bara liggande med det är väl bra att öva i andra ställningar också så man får en känsla för det.
Jag har googlat lite Ann Wilsby som Indra nämnde. Bygger hon på Lamaze? Begreppet "psychoprophylaxen" används ju antagligen ganska fritt. Förre första förlossningen gick jag en psychoprofylaxkurs. Men nu, efter jag har läst på Lamaze, tycker jag att det inte alls var detsamma. Och kursen var tyvärr inte heller någon bra förberedelse. Egentligen bara: "gör som du känner" (lite överdriven ...).
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag kan inte båda profylaxerna så säkert kan någon annan fylla på. Jag gick Anna Wilsbys profylax och är SÅÅÅÅ tacksam.

De två stora skillnaderna mellan Anna och Lamaze är att i Annas har man målbilder man jobbar med och är "närvarande" så mycket man kan. Medans i Lamaze har jag förstått att man "dyker" och kopplar bort mera. Detta är båda lite olika tekniker mentalt men andningsmässigt tror jag de är rätt lika.

Det visade sig att jag orkade inte vara närvarnde så jag "dök" automatiskt och sen fick de prata riktigt HÖGT till mig eller ta på mig så jag lyssnade om det var något de ville. Men mest lät de mig vara och det tyckte jag var skönt.

Så öva andning, skapa målbilder som du kan fokusera på OCH involvera din partner! Öva på vad du vill att hen skall göra i olika lägen. Jag använde mycket accupressur och ritade med stor penna på kroppen vad jag ville att min man skulle trycka och när!

MEN, för mig var massage och accupressur i ryggslutet jätteskönt väldigt länge i förlossningen. Sen fick han inte röra mig. :lol:

Men involvera i andningen, ha en coach tycker jag är viktigt. Men behöver stöttning i det som händer och någon man litar på som kan ta besluten åt en eller med en när det krävs.

Lycka till!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Ur Barnaboken (2008), kapitlet VM i förlossning:


*Du förstår nu att det inte är kraften i muskelarbetet som är det viktiga utan riktningen av muskeltrycket. Det finns mödrar som tar i så att blodkärlen i ögonvitorna brister – allt enligt uppmaningen: ”Krysta som när du går på toaletten!” – men så ska det inte gå till.

Livmoderns eget arbete är oerhört starkt. Din krystningsövning nu är faktiskt mera mödosam än vad den riktiga krystningen under förlossningsarbetet kommer att bli. Då behöver du bara hjälpa till en smula; i princip räcker det med att lägga hakan mot bröstet och inte göra motstånd.

Du kommer att känna det så därför att varje krystningsimpuls utlöser betingade reflexer hos dig. Med all din dagliga träning i bagaget kommer du automatiskt att slappna av i hela kroppen och endast och allenast använda det muskeltryck du lärt dig behärska.

:arrow: När krystningsarbetet börjar, kommer du också att veta i vilken ställning du vill föda. Kvinnor föder huksittande, stående, hängande på sin partner; det är fritt fram för varje önskemål numera. Du ska kunna räkna med entusiastiskt stöd, vad än du väljer.

:arrow: Många föredrar emellertid fortfarande att ligga ner och föda på rygg, eller, för all del, beordras att göra det, trots att den ställningen egentligen är en manligt kontrollerande förordning av ganska sent datum och svårt strider mot tyngdlagen.

Hur som helst vill jag råda dig att under dina övningar träna in tekniken liggande. Det är den ställning som tillåter kroppen att slappna av bäst när du ska öva.*

:heart: =D> :heart:
Senast redigerad av annawahlgren den sön 11 apr 2010, 14:24, redigerad totalt 1 gånger.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D PS :!:

Måste bara i sammanhanget citera några underbara rader av Anna Wilsby, som skrev ett så vackert brev till mig när hon fått Barnaboken 25 år (2008), i vilken jag omnämner henne i såväl text som i register:

:arrow: *Ditt kapitel, "VM i förlossning", öppnade dörren till psykoprofylaxens värld, och det är mycket tack vare dina rekommendationer som jag idag är där jag är. Tack, underbara, för att du gav mig de verktyg jag behövde för att föda, för att våga föda. Jag gjorde jobbet men du visade vägen. I dag visar jag vägen för andra, och det är ett sådant privilegium, en sådan ära. Du är en av änglarna i mitt liv.*

:lol: :heart: :-({|=
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
wifsta
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 23:06
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

Då jag precis har fått Anna Wilsbys bok hem i brevlådan (ja, filmen också), så kan jag berätta att hon vid flera tillfällen, ffa i slutet av boken, under kapitlen som handlar om efter förlossningen, hänvisar till "vår" Anna W.
Tyvärr så finns det ingen möjlighet att gå profylaxkurs här, vilket jag hade önskat, men Vera föddes på ett fint sätt med hjälp av andning och krystning intränat från några A4-sidor (tack Anna), så jag tänker mig att det inte kan bli sämre med en hel bok OCH en film som förberedelse den här gången. Ffa så kanske pappa får en chans att hänga med på tåget (han gillar verkligen INTE att läsa). Kan i alla fall rekommendera boken som ren läsupplevelse (även för er som inte går i väntans tider), det finns många saker att känna igen sig i och flera aha-upplevelser.
Vid kommande förlossning hoppas jag få pröva något annat är ryggläge (Vera behövde komma ut lite extra snabbt så jag fick tryckhjälp) på Sundsvalls sjukhus nya förlossningsavdelning, kanske tom en förlossningspall - det tycker jag verkar idealiskt!
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
Idun
Inlägg: 70
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 03:02

Re: Ställning enligt Lamaze metoden

Inlägg av Idun »

Jag har med intresse läst denna tråd, då jag själv undrat lite över den liggande ställningen i boken "Att föda utan smärta". Jag har även tittat på hemsidan www.lamaze.org, där de uppdaterar sina rekommendationer efter den senaste forskningen. Där kan man för övrigt också skriva upp sig för ett peppande gratis nyhetsbrev en gång i veckan som talar om fördelar med att föda utan medicinsk intervention m.m. Men, i alla fall, där finns det en sammanfattning av den senaste forskningen om krystningspositioner, och de säger att liggande på sida eller stående på alla fyra ger långsammare förlopp men minskad risk för bristningar, medan krystningspositioner som är upprätta är snabbare men kan vara uttröttande ger större risk för bristningar.

De skriver också att forcerad krystning mer än 5-7 sekunder i taget ett par gånger per krystning kan ge syrebrist för barnet och inte ger andra fördelar för barnet än att det kommer ut något fortare.

Mycket intressant läsning tycker jag, bifogar länk:

http://www.lamaze.org/ChildbirthEducato ... fault.aspx

/Idun
Flicka -05, kurad vid 13 månaders ålder
Lillflicka 111125, SM från början, problem pga amningsstrejk och astma. Säker sovare sedan 9 mån ca
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Re: Ställning enligt Lamaze metoden

Inlägg av Rosine »

Av an slump har jag precis läst den här min gamla tråd. Jag hade inte varit medveten om att tråden fortsatte efter min sista inlägg. Nu är min dotter redan 1,5 år och jag kan berätta att jag la på rygg i krystningsfasen, men att jag nog skulle ha valt en annan ställning. Saken var nog att den sista fasen började så pass plötsligt. Jag la på sidan hela tiden och detta gick utmärkt. Men plötsligen ville och skulle jag kryssa och la fortfarande på sidan. Då blev jag helt spänt, kunde inte röra mig alls i kroppen och visste inte vad jag ville. De hjälpte mig alltså att vända mig på rygg, och i ett kort stund var det hela jätte smärtsamt. Jag tror att det skulle varit bättre att framföda barnet stående eller en annan ställning som hade tagit bort "lasten" rån min rygg. Fast detta är nästan glömd idag för denna förlossning var en ren dröm i jämförelse med den första.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"