Förlossning pà sidan

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Förlossning pà sidan

Inlägg av miniz »

Hej!

Hoppas nàgon kan hjälpa mig med lite info.

Här i mitt distrikt i Frankrike kan man bara GLÖMMA att föda pà alla fyra eller sittande eller you name it. Man ska ligga!!! Shit alltsà, jag ville ju stà pà knäna och hänga över sänggaveln (är det svanska...) Men dà fàr man bara göra det bästa utav det.

Sà nästa plan är att ligga pà sidan. Det kan vara ett svin som tar imot mitt barn som nekar sidoläge :shock: Men det fàr man ju hoppas och be om att man inte fàr...

To the case.

Har nàgon fött pà sidan?
Hur var det?
Hur làg du, hur hade du armarna och benen, detaljer pliis.

Finns det nàgon bra websida? med förklaringar och bilder.

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
kattklo

Inlägg av kattklo »

Jag födde min första på sidan. Benen lite böjda, det ena tungt mot sängen, det andra i luften lite mer böjt. Pressat mot magen för extra kraft.
Det var min man som höll upp det ena benet i luften och också han som pressade det inåt mot min mage vid värk.
Om det känns för progressivt för Frankrike så går det ju att lägga "luftbenet" i en gynklycka också.
Jag trivdes mycket bra med sidoläget. Full uppsikt för barnmorskan men ändå kraft till mig och inte lika utlämnande som gynställning.

Lycka till!

(Föda hemma? Inget alternativ eller? :lol: )
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej miniz :D

Jag har fött fyra av mina barn på sidan (den förste föddes på rygg i "klassisk stil" :lol: och den sista förlöstes med kejsarsnitt) och jag har haft SUPERBRA förlossningar! Noll bedövning, den enda gång jag sprack var första gången.

Jag har legat på höger sida, rätt mycket ihopkurad, och haft benen böjda mot magen. Jag har inte gått eller läst in mig på profylax, utan har i efterhand insett att jag använt mig av något som kallas dykemtoden; jag har "gått in i mig själv" och varit tämligen omedveten om allt annat. Då är det jätteskönt att ligga på sidan, man slappnar av så lätt och jag har sovit gott mellan värkarna. Min sambo har kunnat massera mitt ryggslut, eller suttit vid mitt huvud när jag känt för sällskap :wink:

När det varit dags att krysta har någon (barnmorska? sköterska?) lyft upp mitt vänstra ben och agerat benstöd, en av gångerna hade jag benet i klyka och det funkade jättebra! Jag har använt mig av handtagen på sängarna när det varit dags att krysta, då har jag dragit ihop mig som en boll.

Så jag har bara gott att säga om sidoläge, har försökt mig på att stå på huk två av gångerna men då kan jag inte alls slappna av på samma sätt så det har jag valt bort.

:heart: Kram och massor av lycka till!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Tack Kattklo och mia! :heart:

Det blir nog pà sidan, jag vägrar vända pà röven om det är en sadist som ska ta imot mitt barn. :lol:

Min barnmorska kommer inte vara med pà födseln (hon är inte godkänd eller reg. eller nàgot sànt, hon arbetar privat och är därför inte välkommen till sjukhuset eller klinikerna) det är synd för hon är bra. Hon har visat mig sidoläge och det ser ju bra ut. Hon har visat en ställning var man spänner ifràn med fötterna och armarna när man krystar. Det gàr imot min tanke om att slappna av i hela kroppen minus blàsa-pà-ljuset-muskeln, sà jag ska testa det ni skrev, men vikta ben och armarna lite hur som helst.

Om nàgon vet om en bra websida, sà skicka pà.
All info är bra info. man väljer det man gillar och glömmer resten.

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Herman födde jag i sidoläge. Jag har provat ryggläge och knästående också och min enmansgallup säger: Sidan är bäst. På knä kunde jag inte slappna av (vilket jag vill). På rygg fick jag ta i utav bara h-e... Men på sidan- bingo! Benet i klyka och slappna av, bara!

good luck!
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Inlägg av Tetz »

Hejsan! :D

Halvsittandes kanske kan vara en back-up-plan/kompromiss om du behöver alternera? Lite bilder finns på denna länk
http://www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Fo ... allningar/

Jag födde tillslut på förlossningspall, men spenderade en del tid på sidan med benet i klyka. Jag tyckte att det var lättast att slappna av då, istället för att någon höll upp benet åt mig.

Lycka till :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Sagasmamma
Inlägg: 320
Blev medlem: fre 03 apr 2009, 18:02
Ort: Göteborg

Inlägg av Sagasmamma »

Hade som plan att föda upprätt på något vis (pall, på knä eller så) men när det väl var dags efter 2 nätter med värkar och väldigt dåligt med sömn, var jag för trött fysiskt.

Så jag låg på vänstersidan med benen uppdragna, det blev helt spontant och funkade kalas. Jag drog ett par tag lustgas och lyfte övre benet när jag kände värken komma och Nån (undersköterskan?) hjälpte till och höll i, sedan tog jag ner benet när värken passerade och vilade djupt tills nästa kom. De försökte få till gynklykan, men det var en ny säng och utrustningen var dålig fastskruvad (!) så det blev nån som höll benet istället och det var skönt att kunna ta ner och vila bekvämt mellan värkarna.

Vi kom iofs in sent och hemma tog jag de flesta värkarna sittandes/ stående på alla fyra och kunde göra det mesta arbetet på "mitt sätt", inne på sjukhuset tog det bara 1,5h.
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
Sagasmamma
Inlägg: 320
Blev medlem: fre 03 apr 2009, 18:02
Ort: Göteborg

Inlägg av Sagasmamma »

hej igen , sist i den här videon finns sid-läge
http://www.gurgle.com/videos/35473/Posi ... ivery.aspx

Bonne chance et bonne courage!!

och försöker de tvinga in dig i en position som känns fel-svär åt dem på svenska, med magkänslan -det har alltid hjälpt mig i frustrerande situationer i Frankrike ;)
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Merci! Tack alla för positiva berättelser! Det är upplyftande. Det blir nog bra.

Jag börjar längta efter att fà prova ut ställningen...
Men det är ännu mànga veckor kvar, sà det är bara att smörja sig med olivolja och tàlamod. :lol:

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"