Förbereda inför förlossningen... och livet efter!

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Förbereda inför förlossningen... och livet efter!

Inlägg av _lill »

Hej!

Tiden går fort med tvåan och jag börjar så smått tänka på förlossningen, är redan i v 18. Min förra förlossning var inte så superkul. För att ta det kort så tog det ganska lång tid, jag fick epidural, kände inte krystvärkarna utan dottern fick tas ut med sugklocka och eftersom hon hade problem med andningen fick hon andningshjälp och jag fick inte träffa henne förrän ett par timmar efter förlossningen. Så vill jag INTE ha det den här gången.

Såhär i efterhand har jag förstått att jag var livrädd och spjärnade emot större delen av tiden. Läser en mycket bra bok, Föda utan rädsla av Susanna Heli, som innefattar 4 verktyg - andning, avslappning, rösten och en till som jag inte kommer på just nu - som man ska använda sig av under förlossningen. Jag tycker att det låter jättebra, men känner att jag ändå vill ha lite mer "kött på benen". Kan någon rekomendera en bra introduktion till profylax-andningen? Anna Wilsbys - Innan du föder - är den bra?

Undrar också om det här med SM.... dottern kurades vid 5 månader och med nya bebisen planerar vi naturligtvis att köra SM från start. Men hur mycket "ska" man läsa på innan och det ska väl finnas någon latund här på forumet som man kan använda sig av.... hittar inte den, kanske kan någon vänlig själ hjälpa?'

Tack på förhand! Kramar _lill
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Hej _lill!

Jag hade också en tuff första förlossning så inför den andra så ville jag lära mig mer om andning och avslappning. Vi gick en profylaxkurs hos "Tre Barnmorskor" i Stockholm och det som vi lärde oss där plus övning hemma hjälpte enormt. Jag kände att jag hade full koll, samarbetade med kroppen isf att spänna mig och fokuserade på målet.

Sm i början handlar om att barnet styr, mat vid första pip och då så mycket mat som bara går ner. Låt liten vara vaken en stund om h*n orkar och mys, lite mer mat och sedan sova. Alltså fokus på massor av mat, sömn, mys och njutning :heart: Här kommer Annas sammanfattning av SM: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Jag gick Anna Wilsbys profylax kurs, jag tyckte den var kanon. Men då gillar jag Anna, jag vägrade gå till någon annan kursledare än just henne.

Jag var MYCKET hjälpt av den!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Liten_med_Mindre
Inlägg: 184
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 21:26

Inlägg av Liten_med_Mindre »

Också vi gick Annas profylax, men med en annan kursledare som även hon var suverän. Tycker mig haft massor med nytta av kursen och övningarna. Måste nu bara ha diciplin att ta fram boken och börja öva igen. :-)
Mamma till miss J, född januari 2008, kurad i Gastsjön augusti 2008
Lilleman född mars 2010
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och jag har ju förmånen att bo i Uppsala och få gå hos übergurun av dem alla, Janette Brandt. 8) Jag säger som de övriga: gå en kurs om du har möjlighet. jag hade en tokcool förlossning och jag kan ge mig fan på att det är profylaxens förtjänst. Vi tänkte ta en repitionskurs i höst hos Annas Profylax, eftersom Janette inte har sådana i år. (Hon hade en coachningkurs då också, för medföljare, och Per gick den. Under vår förlossning så tyckte jag att han jobbade mer än mig, och varenda en i personalen kommenterade att han var med så mycket!)

Om SM... Tja, när man har ett barn, och har fattat det hela lite med tider och mat och schema så tror jag att man kommer väääldigt långt på Barnaboken. Men den kan man ju alltid läsa på innan. Inte minst för att det är så trevligt! :D Och det är det ju förvisso att surfa runt på gamla favorittrådar också. Alltid snappar man ju nått. :thumbsup:
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

Jag gick ingen kurs, men läste Ann Wilbys bok och titta på hennes dvd, funka jättebra. Öva varje dag med andningen. Fick en underbar förlossning med mitt andra barn, andningen hjälpte suveränt, rekommenderar varmt henne..
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Inlägg av _lill »

Hej och tack för era svar!

Jag har lånat hem Anna Wilbys bok och ska läsa den och eventuellt köper jag dvd:n också. Skulle gärna gått en kurs men de är ju så hiskeligt dyra! Får se hur jag känner efter att jag har läst själv....

Ni har nog rätt i att man kommer långt med Barnaboken när bebisen väl kommit. Nu kan vi ju så otroligt mycket mer om barnaskötsel nu än förra gången :)

Tack igen för att ni tog er tid!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

_lill skrev:Ni har nog rätt i att man kommer långt med Barnaboken när bebisen väl kommit. Nu kan vi ju så otroligt mycket mer om barnaskötsel nu än förra gången :)
:D Ja, det är det den är till för, om man säger :lol: :heart: :lol:
_lill skrev:Skulle gärna gått en kurs men de är ju så hiskeligt dyra! Får se hur jag känner efter att jag har läst själv....
Och man kommer rätt långt med Barnaboken vad gäller förlossningsträningen också :wink: :lol:

Så här skriver Anna Wilsby själv i ett brev till mig, när jag skickat henne senaste BB (Barnaboken 25 år), där jag f ö också rekommenderar hennes kurser:

:arrow: *Ditt kapitel, "VM i förlossning", öppnade dörren till psykoprofylaxens värld, och det är mycket tack vare dina rekommendationer som jag idag är där jag är. Tack, underbara, för att du gav mig de verktyg jag behövde för att våga föda. Jag gjorde jobbet men du visade vägen. Idag visar jag vägen för andra, och det är ett sådant privilegium, en sådan ära.*

O:) :heart: :-({|=
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag kan också rekommendera Anna Wilsbys kurs. Vi gick den i GÖteborg med en helt underbar kursledare.
Fördelen med att gå kursen, tror jag, är att ni bli ett team. Du och pappan. Av någon anledning blir det lätt att bara mamman läser på innan (när det gäller förlossning, barnafostran, sömn och allt vad det kan vara).

Och jag kan varmt rekommendera att skynda långsamt med tvåan. Självklart är det bra att ha SM för ögonen, men försök att inte få det till perfektion, utan snarare ett mönster.
Jag trodde att jag kunde allt och visste precis hur det skulle vara. Och det var inte så, exakt. Det höll på att ta knäcken på mig ett tag. Men när jag insåg att det inte var en tidsmaskin eller klocka jag hade fött, så gick det ganska bra. ;)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
indra
Inlägg: 570
Blev medlem: mån 16 okt 2006, 12:39

Inlägg av indra »

Jag lånade boken på bibloteket, och sen lånade jag dvd på Bvc som min sambo brände av sen. Kan verkligen rekommendera Dvd, den titta jag på ett par gånger innan förlossningen.
Kolla med din Bm, min Bm tala varmt om profylax, hon hade 4 barn som hon fött med profylax samt gått kurser på 70-talet. Hos våran Bm så hade dom både boken o dvd, dom har börjat visa dom på alla föräldrarkurser nu, kul.
kram
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"