Tips för trött mamma?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Tips för trött mamma?

Inlägg av TinasDag »

Hej alla glada!
Nu är jag i v. 37+ och känner mig väldigt redo för att tvåan skall komma ut... Fram till för ca en vecka sen hade jag ok med energi och kunde hänga i skogen med Digge och plocka både bär och svamp. Vi gick långa promenader osv. Men nu...hjälp! Jag inser ju att jag inte är den första kvinnan i världen som väntar tillökning sammtidigt som man har ett litet yrväder rännandes runt benen 8) men ibland undrar jag hur jag skall orka?
Ni som fått andra/tredje/fjärde osv eller är i samma sits: hur gör ni? Har ni några bra tips på aktiviteter för syskonet som inte kräver superengagemang av mamman? Att vara på lekplatsen är nästan det för mycket för jag inser att jag bara vill sitta och inte orkar lyfta upp i gungan/rutschkanan osv. Lilleman är väldigt självgående i det mesta men han märker ju att jag är förändrad och störs (?) av det.

Mormor/farfar/farmor är lite upptagna just nu och kan inte hjälpa till som man skulle önska.

Nån som har bra tips på hur man "övertalar" vännen i magen att det är dags att komma ut :wink:
Kram,
Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

äsch...det är väl mest gravidhormoner som far runt i mig antar jag :roll: klart man är trött så här på slutet 8)
Kanske vad jag efterlyser är bra tips på avkoppling för mig själv? :D
Kram
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

Lite mys och ompyssling av sig själv är aldrig fel så där i slutet :) Själv tyckte jag det var underbart att gå och få fötterna fina :lol: Det är ju svårt att fixa de själv ordentligt med en stor mage i vägen, och de får ju bära ganska tungt... Frissan, manikyr, massage är andra saker som är sköna att unna sig.

Sova middag, det gjorde jag varje dag :) Mycket lättare att sova en stund på eftermiddagen än på natten.

Bada i badkar :heart:

Övertalning att titta ut i förtid har jag aldrig lyckats med ;) Hoppas det inte dröjer alltför länge innan bebben tittar ut!
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej Hopp i hormonvärlden 8)
USCH vad jag är OTÅLIG!!!!!! Och jag VET att det inte är dags förrän om 8 dagar men jag vill ha ut bebben NU! :evil: :!: ](*,)

Tack för fina tips Sussi, jag filar fötter (faktiskt alldeles själv =D> ), myser i soffan framför makens golf :roll: och annan sport han anser sevärd :roll: när jag inte lyckas beslagta fjärrkontrollen. Sätter i mig en och annan glass :oops: och pratar allvar med min inneboende om att hyreskontraktet faktiskt gått ut. Enligt mig i alla fall. 8)

Läste Nya Mammans tråd här på barnaväntan om ovetenskaplig studie av nr 2's ankomst och blev lite nedstämd... Var ju så övertygad om att 2an skulle komma tidigare, precis som Dag... Suck. Snacka om att behöva öva sig i tålamod ](*,)

Dag pekade på min mage igår och sa "komma ut, snart" efter att han fint konstaterat att "mammas mage stor". Jo tack!

Ingen annan som går och väntar och vill hålla mig sällskap i dessa otålighetens dagar :D
Kram, Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Linan
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 21 nov 2007, 10:14

Inlägg av Linan »

Hej :D !

Här har du en till otålig O:) . Våra små är beräknade nästan samtidigt, vi 30/8, så visst har vi rätt att vara otåliga! Men vad hjälper det, de kommer ändå när de vill de små trollen 8) . Fast det vore ju så gott att få snusa bebis, NU!

Förra veckan hade jag värsta energin, fejade och bakade och höll på, för att denna vecka vara helt slut som artist redan två timmar efter god morgon :shock: . Det är ju lite meckigt att hänga med i en snart tvåårings termpo då. (Är också hemma med storebror, precis som du är med Dag). Jag satasar på mycket utevistelse, jag blir lite piggare ute och jag tycker det kräver minst engagemang av mig :oops: - finns så mycket att upptäcka och utforska. Sedan sover jag som en gris :sleep: på lunchen och min man :heart: har möjlighet att sluta kl 15 just nu, så han är hemma vid 15.30 - då är det soffläge för mig igen :sleep: :thumbsup: .

Jag tänkte också att Lillebror (ja, vi har kollat) skulle komma tidigare, nu är jag glad om han kommit till jul :shock: . Otålig som sagt... Och jag har också förvärkar och jag hoppas också att nu, nu kanske det är på gång, men nej :( . Lilliebror verkar ha det bra där inne och det är ju kul för honom :roll: .

Så jag hänger gärna med dig i dessa otålighetens dagar, om du fortfarande är otålig vill säga :wink: . Så kanske vi kan följas åt en smula även när de små har kommit, när de kommer 8) . Kram, Lina
Tre fina -07, -09, -12
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Jag tänkte också att Lillebror (ja, vi har kollat) skulle komma tidigare, nu är jag glad om han kommit till jul . Otålig som sagt... Och jag har också förvärkar och jag hoppas också att nu, nu kanske det är på gång, men nej . Lilliebror verkar ha det bra där inne och det är ju kul för honom .
HA! Ja, det är ju kul att DOM verkar trivas med tingens ordning i alla fall...
Och jodå, jag är fortfarande otålig! Varje förvärk analyseras och.???kanske???..förkastas :evil:
Önskar att Martin kunde sluta tidigare och komma hem som avlstning men tyvärr är vi inte så lyckligt lottade. Han skall i alla fall vara hemma i en månad när bebben väl tittar ut [-o<

Idag har Dag verkligen känt av att jag är ur form och således bestämt sig för att om mamma är sur/deppig/arg etc då är minnsan han det med. ](*,) Så vi har haft jättekul hela dan. Not. Utan sömn märk väl eftersom det inte ingick i hans planer :roll: Ibland är dom gratis...

Har GÄRNA sällskap av dig i dessa väntans tider, det kan vara bra att ha nån att bolla med när man sitter och snusar ny bebis och glömt av hälften av allt som är viktigt sedan förra gången :wink: Dessutom blir ju detta min första SM bebis!
Kram, Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej Tina!

Jag har ju precis nedkommit med min trea och det tre dagar efter datum. Men jag var otålig i två månader!!!
Så här i efterhand, kan jag ju (igen) konstatera att all den otålighet man känner är som bortblåst den sekund bebis väl kommer ut.
Själv hade jag en hemlig deal med min barnmorska. Hon jobbar även på förlossningen och ville så gärna vara med hela vägen. Dessutom har hon stor sympati för flergångsföderskor som håller på att explodera av tyngd och otålighet. Dagen efter BF jobbade hon på förlossningen och vi bestämde att jag skulle komma in och dra en vit lögn. Så skulle hon hjälpa igång det hela, lite "hoppsan, vattnet gick när jag undersökte dig!" (om jag nu var lite öppen och hade avkortad livmodertapp, vilket jag förväntades ha).
Men tji fick jag. Hon var upptagen i ett snitt när jag ringde och jag fick dra min faktiskt rätt sanningsenliga ursäkt för att vilja komma in till BB för en annan barnmorska (jag kunde ju inte backa och säga att "eh, det var inget", när jag precis sagt att jag hade ett par funderingar och gärna ville prata med X om dem...).
Då blev jag inslussad på en annan avdelning där jag fick ligga en hel dag medan de körde ctg, eftersom kurvan så lite oroväckande ut.
När jag låg där, ivrig och otålig, insåg jag att det ju inte spelar någon som helst roll NÄR bebisen kommer ut. Bara att den mår bra.
Nu visade det sig efter en hel dags fosterövervakning att den visst mådde rätt fint där inne och att det bästa för oss alla var att åka hem och vila. Jag instämde. Två dagar senare vaknade jag av en liten blödning och några timmar senare kom tösen ut. Av egen kraft. Utan några värkförstärkande dropp eller kritiska moment.
Det blev en fantastisk förlossning som tog en dryg timme från att värkarna startade och när de startade var jag redan inne på BB för kontroll pga blödningen. Full kontroll i allt det okontrollerbara... :lol:

Vad jag försöker säga är: UJ vad jag förstår din otålighet, men handen på hjärtat, visst vill man att bebis ska få böka sig ut när bebis själv är redo? Och må bra hela vägen?
Så njut av sista dagarna med sammanhållen nattsömn 8) :wink: och gläd dig till en spännande upplevelse. Den är alldeles runt hörnet!!
Du kan ju alltid be om en hinnsvepning om det drar ut på tiden!

KRAM och lycka till med resan! :wink:
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Nu är hon här!!!!!!!
Lilla Ingrid föddes med dunder & brak 8) morgonen den 26e aug. 3490g och 51 cm. Alldeles ljuvlig! VÄLDIGT tacksam att hon inte ville vara kvar i magen längre... :wink:
Återkommer med mer info. STORA kramar,
Tina

Nya Mamman! GRATTIS!!! Visst är det underbart?! Och du, var hittar man din barnmorska??? Om ut i fall att det skulle bli aktuellt i den avlägsna framtid 8) (Hoppas inte min man läser det här...)
Kram
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Råkade bara glutta förbi och minsann :shock: ! GRATTIS till Ingrid :heart: . Så mysigt, jag blir avis! Njut och snusa.

/P
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hurra!!! Grattis!!! :D
LaQ
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 23 dec 2007, 08:47

Inlägg av LaQ »

GRATTIS Tina! Va underbart! :heart:

Själv väntar och längtar jag!! Drygt 2 veckor kvar nu...
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
Linan
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 21 nov 2007, 10:14

Inlägg av Linan »

:D :D :D Grattis till er Ingrid!! :D :D :D

Vad alldeles underbart härligt för er alla - njut och snusa bebisnacke!

Ser fram emot en utförligare rapport när det passar.

Kram från Lina (som fortfarande väntar och längtar...)
Tre fina -07, -09, -12
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Grattis, hurra, hurra! Hon kom ut, till slut.... :lol:

kram till er alla!
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

GRATTIS TINA!!

Så underbart! Har suttit här och fnissat åt dina och Linans tankar och muttrande, nyamammans fina (om än så hurtiga!) ord, för att sedan få läsa den fina upplösningen på väntandet :D

Stort grattis!!!

Kramar,
Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
ilindstrom
Inlägg: 2797
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 14:56

Inlägg av ilindstrom »

Grattis till er nya familjemedlem. \:D/

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"