Att spara navelsträngsblod

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Att spara navelsträngsblod

Inlägg av TinasDag »

Hej alla!
Befinner mig som manga vet i USA for tillfallet (darav stavningen...) och gar pa graviditetskontroller har. Kostar skjortan :evil: men vad gor man inte?! I alla fall, har ar det obligatoriskt att gora ett val angaende om man vill donera stamceller fran navelstrangen till en allman "fond" eller om man vill betala en saftig summa och spara i privat bank. Saledes har jag fatt manga broschyrer fran olika privata foretag som erbjuder dessa tjanster har. Valdigt intressant lasning aven om jag ar medveten om att chanserna for att man skulle kunna komma att behova en transplantation i framdiden i nulaget ar sma.

Eftersom stamcellsforkning dock ar sa nytt i varlden och man bara ar "i borjan" pa att undersoka vad dessa skulle kunna anvandas till inser jag ju ocksa att anvandningsomraderna kommer att oka drastiskt ju mer man forskar. Och da borjar man ju fundera....

Jag vet att Sahlgrenska i Goteborg har sveriges enda donationsbank och att den ar allman. Saledes har man ingen garanti att ens barns blod sparas (kan var "av dalig kvalite"/"for lite"\/"ingen personal pa plats som kan ta till vara osv") och annu mindre att man skulle fa tillgang till just SITT barns stamceller vid behov. Ar det nagon som vet om det finns mojlighet att spara privat i Sverige i nulaget? Inte for att jag vet om jag skulle vilja det men jag tycker det ar intressant att se var sverige star i den har fragan. Det ar ju manga etiska och moraliska fragestallningar som dyker upp nar man borjar fundera kring detta.
Eller ar det bara jag som tanker pa detta...?

Kram fran en vaxande Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Känner inte till stamcellsforskningen speciellt. Tror dock att man måste klippa naveln tidigt för att ta celler. Tidig avnavling verkar vara en diskussion som kommit upp på svenska sjukhusen i dessa dagar. Många sjukhus har börjat vänta med att klippa naveln tills den slutat pulsera och barnet fått i sig allt sitt blod. Jag ska ju ha barn i oktober och tänkte då se till att navelsträngen får pulsera färdigt.

Här kommer en länk om ämnet.
http://www.familjeliv.se/Forum-2-13/m44999576-26.html

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"