Bebisar 2010

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Majsans
Inlägg: 191
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:33

Inlägg av Majsans »

Liten_med_Mindre: Inga piffiga tips alls har jag, men skickar lite uppiggande tankar iallafall.

Nu tänkte jag berätta hur det gick till när Skruttan kom till världen.

Jag vaknade på morgonen vid sex och kände att jag hade sammandragningar, men det har jag ju haft sen vecka 17 eller nåt, så det var inget konstigt med det. De var hur som helst väldigt regelbundna men även det hade de varit sista vecka eller så. Jag gick upp och fixade välling till Gossen, och frukost till mannen. När jag sen satte mig i soffan för att vänta på mina pijkar kände jag att sammandragningarna nog ändå liknande värkar en liten aning. Jag kollade hur tätt de kom och det var sex mionuter mellan varje.

Mannen kom upp och jag berättade läget, men sa att åk du och jobba- det blir kanske barn i morgon eller till helgen.

Gossen ensamlekte och jag bestämde mig för att det var dags att plocka fram och sortera bebiskläderna. Sen kom jag på att det kanske skulle vara fräscht att städa lite eftersom vi skulle få besök.

Värkarna fortsatte vara regelbundna men de gjorde såpass lite ont så jag glömde bort att klocka dem. Jag bestämde att en pulkatur med gossen skulle vara bra att ta på förmiddagen om värkarna skulle bli värre under dagen. Så vi var ute i en halvtimma, och där ute träffade vi en kompis som följde med hem.

Hon hjälpte till att klocka värkarna och sa när det var tre- fyra minuter mellan att du borde nog ringa mannen. Jag gjorde det och han kom hem ganska snabbt, då hade vi även ringt till förlossningen, packat förlossningsväska pch ringt barnvakten. Nu var det mellan två och tre minuter mellan värkarna och visst gjorde det ont, men med rätt andning och lite gung så var det hur lugnt som helst. Mitt och väninnans barn roade mig dessutom under tiden, så många värkar blev avbrutna av att jag skrattade åt barnen. Det hela var väldigt mysigt, men lätt kaotiskt och hysteriskt fnittrigt.

Nåja, väl uppe på förlossningen kände jag att "jo, men det här är ju faktiskt på riktigt" Men humöret var fortfarande på topp och livet var härligt. Jag bad barnmorskan undersöka mig innan de gjorde CTG. Jag tror det kan vara nära sa jag. Hon gjorde som jag önskade, och visst var det nära. Det var bara till att börja krysta, och tio minuter senare kom hon ut. :shock:

Jättehärligt med en snabb förlossning, men lite svårt att fatta vad den där bebisen som låg på bröstet kom ifrån. :roll: :lol:
I augusti 2008 föddes Gossen som hade SM i sig från början.

Skruttan föddes den 28 januari, fyra dagar tidigare än beräknat
Sofias mamma
Inlägg: 381
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Sofias mamma »

Hej!
Jag har inte skrivit på forumet på länge, men jag läser ofta. Väntar en liten tjej med planerat snitt 22 mars :heart: .


Kattklo 22 januari- 30/1 kom Liv!
TorpSara 22 januari, 21/1 kom Alexander
miniz 29 januari, 6/2 kom Victor
Majsans 1 februari, 28/1 kom Lillsyrran
Ummusab 2 februari, 29/1 föddes min dotter
Kristin87 10 februari
Åse 14 februari (26/1 flicka)
Minx 19 februari
Liten 5 mars
_lill 10 mars (typ)
Sofias mamma 22 mars
Cyan 29 mars (typ)
Sisilisko 13 maj
Lobilina 7 juni
AMAMA juni
Lua 25 juli
wifsta 27 juli
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
Liten_med_Mindre
Inlägg: 184
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 21:26

Inlägg av Liten_med_Mindre »

Väntar o väntar...
Vi hann ju bli hyfsat friska i alla fall. Om det inte hinner vända igen då.

Dubbelvagn på plats, frysen påfylld igen (hinner förbrukar lite kakor när man väntar...), fotosortering påbörjad, busskortet slut. Vad mer ska man göra innan? :-)
Mamma till miss J, född januari 2008, kurad i Gastsjön augusti 2008
Lilleman född mars 2010
Majsans
Inlägg: 191
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:33

Inlägg av Majsans »

Packa väska att ha med till förlossning/bb- det hade vi inte gjort och det är faktiskt mysigt att göra i förväg.

Många hela matlådor innehållande allt är skönt de dagar man inte riktigt hinner med eller inte riktigt har planerat sitt liv så som man borde
I augusti 2008 föddes Gossen som hade SM i sig från början.

Skruttan föddes den 28 januari, fyra dagar tidigare än beräknat
Liten_med_Mindre
Inlägg: 184
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 21:26

Inlägg av Liten_med_Mindre »

Majsans - har inga matlådor kvar att fylla... Får nog inte plats med en sats bullar heller i frysen. :-D

Väskan är klar, bebiskläder tvättade, blöjor köpta, korgen bäddad. Tvätta fönster - för kallt och för mycket klättring. Städa garderober - mest makens prylar, de jag inte kan sortera.

Jobbar på fotoalbumet för stortjejen, alltid något som vore skönt att fixa klart.

Tja - får väl vila lite mer, jobba på att rensa kakburkarna ur frysen. :-D
Mamma till miss J, född januari 2008, kurad i Gastsjön augusti 2008
Lilleman född mars 2010
Liten_med_Mindre
Inlägg: 184
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 21:26

Inlägg av Liten_med_Mindre »

Hmm...jag behövde visst inte vänta så länge.
Kl 21 på kvällen den 9:e satte värkarna igång och efter en rasande snabb slutspurt föddes vår son 6.47 den 10 mars.
Vi hade tack och lov hunnit till förlossningen och fått rum o allt, hann vara en knapp timme där. Från 6 cm öppen till bebis tog det 12 minuter. Maken fick en smärre chock när lillkillen kom ut slapp o smurfblå, men efter 20 sek gnugg så tog han sig.

Nu är det en lugn krabat som passerat sin födselvikt med 140 g på 6 dagar. Syrrans motsats hittills, förutom att de förstås är lika söta. :-D
Mamma till miss J, född januari 2008, kurad i Gastsjön augusti 2008
Lilleman född mars 2010
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jättegrattis till hela familjen. :heart: Tänk att lilla miss J har blivit storesyster, obegripligt. :wink: Sköt om er allihopa och njut av nykomlingen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Lua

Inlägg av Lua »

Åh, grattis :D :!:
wifsta
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 23:06
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

Grattis!
Och vilken BRA födelsedag ;)
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
_lill
Inlägg: 560
Blev medlem: sön 10 aug 2008, 17:47

Inlägg av _lill »

Hej!

Den 19/3 på bf+7 föddes vår lille Nils! Vaknade kl 6 av värkar, pysslade lite hemma och åt frukost. När Iris föddes tog det tid så vi var beredda på att titta på film, vila osv... men den här gången gick det undan! Hade varit öppen 4 cm ett par dagar innan, så jag borde varit beredd på det, men men.

Kl 8 körde min man Iris till dagis. Jag tog ett bad och slappnade av lite. När jag gick upp ur badet vid halv tio-tiden gjorde det ooont. Jag tog fram TENS-apparaten men tyckte inte den hjälpte utan körde med profylax-andningen ist. Min man klockade värkarna och de kom med ca 2,5 minuters mellanrum och varade 45-60 s. Han ringde förlossningen som tyckte vi skulle åka in. Vi har ungefär 30 min lite drygt till förlossningen i Linköping och det var ingen rolig bilfärd kan jag säga! Vi kom in till fl kl 11 och då var jag redan fullt öppen. Tog ett tag innan krystvärkarna kom eftersom han inte låg ända nere, men när de väl gjorde det - oj vilken kraft! Förra gången kände jag inga krystvärkar, förmodligen till en följd av EDA:n så denna gången hade jag föresatt mig att föda endast med hjälp av TENS och profylax och det gick verkligen superbra. 4-5 krystvärkar och 12.04 fick jag upp vår son på mitt bröst. Så underbart!!

Följ oss gärna inne på Späda barn och små, har startat en tråd som heter Lille Nils - med sikte på Sm :)

Kram _lill
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jag tror att jag redan sagt grattis men jag gör det mer än gärna en gång till. :) Vilken stormande härlig förlossning! och vilken lycka att få en lillebror.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
wifsta
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 23:06
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

Grattis till lille Nils (har jag nog inte sagt)!
Skall med intresse följa hans väg till SM
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
Lilla Loppan
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 11 apr 2010, 15:50

Inlägg av Lilla Loppan »

Hejsvejs alla! :)
Tyckte det var dax att kika in. Väntar en grabb nu i juni och planen är sm från start. Så nu börjar det bli dax att läsa på och förbereda sig lite.
Så härligt det kommer bli att göra rätt från början! 8)
Har varit jättekul att läsa igenom tråden och få ta del av lite förlossningsberättelser. Det är nog det roligaste man kan läsa!
Och stämningen här inne på forumet är så härlig. :)

Kattklo 22 januari- 30/1 kom Liv!
TorpSara 22 januari, 21/1 kom Alexander
miniz 29 januari, 6/2 kom Victor
Majsans 1 februari, 28/1 kom Lillsyrran
Ummusab 2 februari, 29/1 föddes min dotter
Kristin87 10 februari
Åse 14 februari (26/1 flicka)
Minx 19 februari
Liten 5 mars
_lill 10 mars (typ)
Sofias mamma 22 mars
Cyan 29 mars (typ)
Sisilisko 13 maj
Lobilina 7 juni
AMAMA juni
Lilla Loppan
Lua 25 juli
wifsta 27 juli
Mamma till pojke född -98
flicka född -04
pojke född -06
pojke född -10
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Inlägg av Lobilina »

Det börjar ju faktiskt närma sig nu :D och jag såg att vi är några som följs åt i maj, juni och juli. Spännande!

Har börjat öva in profylaxandet igen och känner mig såååå taggad att föda utan smärtlindring och liksom ANDAS ut bebisen, det skulle vara helt fantastiskt om det funkade fullt ut. Men jag är så klart beredd på att allt kan hända, lika bra att ställa in sig på det.

Är också förväntansfull inför vårt upplägg med SM från start den här gången. Ska läsa på lite där också :wink: men känner mig så himla trygg med att det finns något som jag VET fungerar, även om det säkert inte blir som man tänkt sig där heller förstås, men med barnaboken i ett fast grepp under armen tror jag att det mesta kommer att lösa sig, förr eller senare. Mätt bebis och lugn mamma har jag präntat in :D .
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Inlägg av Lobilina »

Välkommen Lilla Loppan förresten :heart:
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"