Bebisar 2010

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Grattis till lille Aron :heart: Hoppas att ni mår bra alla fyra.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Lua

Inlägg av Lua »

Åh, wifsta :heart: Jättegrattis till hela lilla familjen!

Inte utan att jag är en gnutta avis, men SNART är det min tur att snusa bebis!!

Kram Lua. :heart:
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Inlägg av Lobilina »

Lite sent men ändå, här är lite om förlossningen när älskade lillasyster Klara :heart: kom till världen den 8 juni.

Vattnet gick kl 7 på morgonen den 8 juni (BM 9 juni), men jag kände inga värkar eller nåt annat heller. Ringde KK och fick komma in på kontroll. De ville inte släppa hem oss eftersom vi hade en snabb förlossning förra gången, så vi skickades ut på promenad. Vid halv 11 kände jag värkar, som snabbt ökade i styrka och täthet. Vi fick ett förlossningsrum och värkarna blev hela tiden intensivare. Vid första undersökningen var jag öppen 3-4 cm. Jag andades och maken masserade, vi var ett superteam!!! Det var jätteskönt med massagen och att stå lutad mot honom, det kändes bra med beröring och kroppskontakt. Jag stod upp hela tiden, lutad mot bord, saccosäck, säng och maken som sagt.... När jag var öppen 6 cm började jag känna krystvärkar, och när krystvärkarna tog i ordentligt tyckte barnmorskan jag skulle lägga mig i sängen. Efter ytterligare 7-8 krystvärkar var lillskruttan på väg ut och jag tog själv emot henne och la henne på bröstet (barnmorskan visste att jag önskade det). Det var en helt fantastisk känsla, en underbar förlossning! Profylaxen hjälpte verkligen hela vägen och jag avstod även från lustgas, även om jag var såååå nära såååå många gånger att beordra fram den! Det är så galet härligt att föda barn, även om smärtan är outhärdlig och alldeles förfärlig emellanåt. Hoppas jag får göra det igen... vet att maken ställer sig lite skeptisk till flera gullungar, men liiiite hoppas jag i smyg :wink: .


Kattklo 22 januari- 30/1 kom Liv!
TorpSara 22 januari, 21/1 kom Alexander
miniz 29 januari, 6/2 kom Victor
Majsans 1 februari, 28/1 kom Lillsyrran
Ummusab 2 februari, 29/1 föddes min dotter
Kristin87 10 februari
Åse 14 februari (26/1 flicka)
Minx 19 februari
Liten 5 mars
_lill 10 mars (typ)
Sofias mamma 22 mars
Cyan 29 mars (typ)
Sisilisko 13 maj, kom efter igångsättning 16 maj.
Lobilina 9 juni, den 8 juni föddes Klara
AMAMA juni
Lilla Loppan
Nimrah 18 juli (17 juli fick Y äntligen bli storebror!)
Lua 25 juli
wifsta 27 juli (25/7 pojke Aron)
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Lilla Loppan
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 11 apr 2010, 15:50

Inlägg av Lilla Loppan »

Kattklo 22 januari- 30/1 kom Liv!
TorpSara 22 januari, 21/1 kom Alexander
miniz 29 januari, 6/2 kom Victor
Majsans 1 februari, 28/1 kom Lillsyrran
Ummusab 2 februari, 29/1 föddes min dotter
Kristin87 10 februari
Åse 14 februari (26/1 flicka)
Minx 19 februari
Liten 5 mars
_lill 10 mars (typ)
Sofias mamma 22 mars
Cyan 29 mars (typ)
Sisilisko 13 maj, kom efter igångsättning 16 maj.
Lobilina 9 juni, den 8 juni föddes Klara
AMAMA juni
Lilla Loppan 25 juni, Lille O kom efter en planerad igångsättning redan 5/6
Nimrah 18 juli (17 juli fick Y äntligen bli storebror!)
Lua 25 juli
wifsta 27 juli (25/7 pojke Aron)

Hejsan kära själsfränder i barnabokens anda!
Så, efter nästintill 2 månader efter lille O kom till världen har hon då mage att kika in och meddela sig :wink:

Det var en utomordentligt förskräcklig foglossning jag drabbades av under graviditeten! :evil:
Och det var väl någonstans i stadiet innan jag hunnit bli totalt handikappad och rullstolsburen pga detta som jag hittade hit till er!
Oj,det måste ha varit i April någongång!
Flera goda råd fick jag här ,men tyvärr kunde inget stoppa foglossningens framfart. Så redan i v 36+6 sattes förlossningen igång.
Innan dess gör man ingenting sålänge det inte är fara för mamman eller barnets liv.
Jag hade då legat inne sedan v 33 någonting,och plågats av de mest förfärliga smärtor jag någonsin haft!

Så en planerad igångsättning bestämdes till fre den 4/6,hela 3 veckor innan utsatt datum.

Att enbart profylaxanda mig igenom denna förlossning är sen längesedan glömt. Eller inte glömt,men den ska kompleteras med MASSVIS av smärtlindring. Jag är nämligen trött på smärta,tänka sig :wink:

Så önskemålen som råder är:
:arrow: Morfinspruta i öppningsskedet om det verkar ta lång tid. Så att jag kan röra mig något så när under några timmar,utan att riskera att få upp en påverkad bebis på magen
:arrow: Lustgas när det börjar dra igång
:arrow: EDA infart satt tidigt så jag ska slippa vänta på bedövningen sen när jag vill ha den
:arrow: Bäckenbottenbedövning. Ja,jag tänker då inte krysta ut en bebis helt obedövad mellan bena efter att ha varit helbedövad fram till dess :wink:

Så glad i hågen blir jag gynundersökt på fredag morgon kl 08.
Jag är helt omogen,men nån cm öppen från tidigare förlossningar.
Nu har vi att välja på att sätta sån där gele och avvakta till dagen efter eller köra upp en ballongmockafjong i murran :lol:
Vi väljer ballongen!
Säger att jag vill andas lustgas vid införandet och det får jag!
Pju! För det där var inte skönt inte!
Sen är det bara vänta. Får en spruta morfin sålänge och en massa sköna sammandragningar.
Sen efter ett x antal timmar så pluppar ballongmockafjongen ut och vips är jag öppen 4cm! Smidigt!
Men tappen är fortfarande omogen (what? Kan den vara det? Tja,tydligen!)
Så inga hinnor kan till min stora besvikelse tas direkt utan fler värkar måste till,med hjälp av det djävulusiska droppet! :twisted:
Droppet droppar på och ger inte vidare smärtsamma värkar,och inte vidare effektiva heller tydligen för mellan bena händer nada.
NU är jag inte skraj för droppet längre iaf,så det är jag som tjatar på att det ska höjas till max!Hihihi
Inte tror jag dom höjde till max iofs,men tydligen tillräckligt för att jag äntligen skulle bli mogen nog för att ta vattnet :) SPLOSHHH!!!
Och AJ! Nu gör det ju ont ju!
Dags för både infart till EDA och EDA,tack!
EDAn hjälper mig för första gången inte hela fram till total smärtfrihet,men hjälper skapligt iaf.
Så jag fortsätter med lustgasen också och får mer smärtlindring och lite rajtantajtan!
En fylla kan jag gott vara värd efter den där pissgraviditeten,hahaha :lol:
Grejer fortsätter på halfart,men jag öppnar mig iaf sakta men säkert.
Och typ 17 timmar efter vi startade så är jag äntligen 10 cm öppen och kan få min bäckenbottenbedövning!
Sen är det bara avvakta några minuter och så börjar det trycka på nedåt!
Så då är det bara att krysta! Och trots att jag är så kraftigt bedövad så känner jag verkligen det enorma trycket och jag får ut ungen på 7min :P
Utan en endaste bristning tillpåköpet!

Wow! Kanonförlossning! :D
Trots att den nog var så "onaturlig" den bara kan bli....

Och barnet?
En perfekt liten gosse på 2915gr och 47cm! Kärlek vid första ögonkastet!
Men det har varit problem med maten bla så sin första månad i livet var vi inskrivna på Neo.
Men det är början på historien om Lille O,som nu ska få en egen tråd i barnaforumet!
Mamma till pojke född -98
flicka född -04
pojke född -06
pojke född -10
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"