Förbereda blivande storasyskon

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
LaQ
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 23 dec 2007, 08:47

Förbereda blivande storasyskon

Inlägg av LaQ »

Efterlyser tips på böcker att läsa för blivande storasyskon. Junior ska bli storebror och jag hade önskat någon pedagogisk pekbok som på ett bra sätt kan få honom att kanske förstå lite vad som komma skall. Han kommer att vara 1 år och 9 mån när lill*syskonet kommer.

Det är svårt att bara beställa en bok på nån nätbokhandel eftersom jag gärna vill bläddra igenom handlingen innan jag köper. Tycker många barnböcker är lite skumma. Hittade någon idag på Åhléns som hette Hugo får ett syskon men den gillade jag inte. "Hugo nyper lillasyster i foten, det gör ont, mamma blir arg." Kändes lite, vad ska jag säga, som att hota storebror. Klart att man inte får nypa lillasyster i foten men om boken tar upp det så kanske storebror gör just det eftersom han läst om det. Varför förutsätta att storebror blir svartsjuk?

Har fått tips om en bok med Busiga Bebben. Åsikter?
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Inlägg av Stilla »

:D Snart har vi en baby av Gunilla Hansson. Toppenbra bok!

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9129667895
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Dixie
Inlägg: 182
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 11:07

Inlägg av Dixie »

Hej!
Vi läste/läser bla en bok som heter "Lille storebror" av Christina Cronsione & Mimmi Tollerup Grokovic. Helt underbara bilder tycker jag och vår lille storebror gillar den också väldigt mycket. :D

Den visar hur svårt det är för mamma att ta på sig skorna, komma upp ur sängen efter sagostunden eftersom magen är så stor. Men så kommer lillasyster Sofia ut och mamma lagar mat med en hand samtidigt som lillasyster äter mat ur mammas tutte m.m. "Sluta skrika, säger Isak, och sätter fingrarna för öronen, men Sofia bara fortsätter. Sofia kan inte prata. Lillasyster bara skriker, sover, äter och bajsar och det är konstigt och tråkigt tycker Isak, men vändningen kommer... :heart:
Mamma till Älsklingen :heart: 060501 i mitt hjärta. Godbiten :heart: 070629 här på jorden och i mitt hjärta. Underbaringen här på jorden och i mitt hjärta :heart: 090414
Cyan
Inlägg: 417
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 18:04
Ort: Lund

Inlägg av Cyan »

Vi lånade några böcker om att få småsyskon när vi var i samma situation. Den med Hugo tyckte vi inte heller var bra.

I serien om Klara (av Gunilla Hansson) finns en där hon får en lillebror. Den handlar om hur mamma och pappa åker till sjukhuset och Klara blir passad av tant Alma (på pricken lik min egen farmor!!). De gör med nalle sånt som man brukar göra med bebisar, badar, byter blöja, går på promenad... Och sen kommer först pappa hem och sedan mamma och lillebror.

I serien om Emma (Gunilla Wolde) finns också en bok om hennes lillebror. Den handlar om hur hon och mamma tar hand om honom och jag tycker den är helt ok.
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Förbereda blivande storasyskon

Inlägg av miar70 »

LaQ skrev:Har fått tips om en bok med Busiga Bebben. Åsikter?
:D Busiga bebben är jättebra! Mina barn älskar de böckerna!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LaQ
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 23 dec 2007, 08:47

Inlägg av LaQ »

Oh tack för många tips och åsikter! Kanske skulle börja med att ta en tripp till bibblan och se om några av böckerna ni rekommenderade finns där. Så kan man ju titta innan man köper själv. :)
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"