Vore det korkat eller smart...

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Cyan
Inlägg: 417
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 18:04
Ort: Lund

Vore det korkat eller smart...

Inlägg av Cyan »

...att satsa på en till så fort som möjligt?

Ni som fått barn tätt, hur jobbigt är det egentligen?

Varför har jag denna fundering?

1) Vi vill absolut ha ett barn till
2) Vi vill helst inte få en trea flera år efter de andra
3) Av ekonomiska/personliga/karriärs/dagismässiga skäl vill jag ha nästa så tätt att jag inte behöver gå tillbaka till jobbet emellan
4) Jag fick missfall innan första barnet och med största sannolikhet mellan barnen (annars hade 2:an fötts när 1:an var 15 mån istället för 22...)

Jag har precis fått tillbaka mensen och vi har därför funderningar på att satsa på en ny graviditet direkt. Då riskerar jag att bli gravid snabbt och då blir det jättetätt mellan 2:an och 3:an. Men om jag får missfall igen och med det kanske en lång period utan ägglossning (som sist), så finns risken att jag inte hinner få nästa barn innan jag måste börja jobba. Då måste vi troligtvis vänta ett bra tag innan vi ens kan försöka igen. Och det vill vi inte.

Nån som vill ge lite råd?
Ni som fått tätt, har det varit planerat eller har det bara blivit så?

Kram!
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Vad talar mot en trea tätt? Tycker det låter som du verkligen vill det här och tänkte igenom det. Det kan bli tufft såklart. Men det kan det väl bli att få barn några år senare med?

Tror du behöver bli bekräfelseramsad här :lol: Så jag ramsar på! :wink:

Kram, Anna :heart:
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

Inlägg av father of sons »

:D

Vi hade våra tre killar efter 2 år och 8 månader :heart: .

Helt makalöst fantastiskt!
Jobbigt? Visst (all tvätt, disk..).

Kööör!

:D
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Jag bekräftelseramsar också! Trean är en lyxig räkmacka oavsett hur tätt tycker jag. :heart: Att det är fördelaktigt ekonomiskt också gör det ju inte sämre.

Kram Jannika
Cyan
Inlägg: 417
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 18:04
Ort: Lund

Inlägg av Cyan »

Tack kära ni!
Det var nog bekräftelseramsad jag behövde bli! :D
Lyxiga räkmacka vill man ju ha!!
Kram! :heart:
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

För att inte tala om fyran! :wink: :lol: Men det kanske får bli en annan historia... 8) Om du inte gör en dubbel då'rå. :shock:

Kram Jannika
Cyan
Inlägg: 417
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 18:04
Ort: Lund

Inlägg av Cyan »

Hi hi, vi har båda två en lite romantisk dröm om tvillingar. Skulle ju vara just snyggt att få det på tredje graviditeten.... :)
Men jag brukar skoja om att får jag tvillingar på tredje så ska jag ha en femma också, för då har man ju spräckt alla "bekvämlighetsgränser" ändå... :D
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
Sköldis
Inlägg: 269
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 20:35
Ort: Stockholm

Inlägg av Sköldis »

Åh vad härligt! Blir avundsjuk, våran lilla plutt är ett halvår och hennes bror är lite drygt två år och jag tänker redan på en trea.... :oops: Sambon är inte riktigt med på galoppen :roll:
Lycka till :wink:

Håller med föregående skrivare, mest jobb med tvätt och mat. Alfred pratar mycket om Majken och visar henne alla sina bilar varpå hon provsmakar lite :heart:
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Vi väntar ju en liten trea nu. Det ser ut att bli tre små vänner på 3 år och 2 månader. Jag tycker att det känns fantastiskt! Livet är liksom ändå lite kaotiskt nu... Lika bra att ta allt småbarnskladd i ett svep, haha!
Men mest tänker jag på barnen: Vilken lyx att få växa upp med syskon så nära i ålder! Själv har jag inga och jag har alltid saknat det alldeles kolossalt. Tänk när dessa är 23, 21,5 och 20 och drar runt på stan och sätter flickors hjärtan i brand! Tänk vad underbart att de alltid kommer att kunna prata med varandra om hur knepiga vi föräldrar är, hur orättvisa, oförstående, hopplösa, omoderna vi gamlingar är...
Och så tänker jag på det otänkbara: Om det skulle hända någon av oss något. Då har de varandra. Inte samma sak som en mor och far, men OJ vad mycket det skulle ha betytt för mig under min uppväxt om jag hade vetat att även om mina föräldrar försvinner, så är jag inte ensam i världen. Det är nu inte därför vi väntar en trea, men det är en tänkvärd aspekt, tycker jag.

Kom igen, häng med på en trea!!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Cyan :D

Vad roligt att läsa svaren du fått :thumbsup:

Jag väntar mitt fjärde barn på ganska kort tid. Eller väldigt kort tid om man ser till de tre yngsta :wink:

Leia och Lucine var inte lätta att få till även om jag såklart vet att andra fått vänta mycket längre. Lani och lillabebisen har kommit som överraskningar :wink: men mycket välkomna sådana.

För mig uteblev den där tvåbarnschocken man ibland hör talas om. Leia är så självständig så jag hade all möjlighet att pyssla med Lussi i lugn och ro. Jag fattade inte alls vad "folk" pratade om, vadå svårt att räcka till, det var väl ingen konst :roll:

Sen föddes Lani och det var nog jag fick den där chocken. Plöstligt spelade det inte så stor roll att Leia var självständig och lilla Lani lättskött av Guds nåde. De var fortfarande tre och jag bara en.

Men trots att jag haft min tuffaste period hittills som mamma så har det samtidigt varit den allra roligaste. Barnen är ju en liten "grupp" och dynamiken annorlunda. Man utvecklar små knep för att räcka till (varav mitt bästa är att aldrig ha dåligt samvete för de barn man inte ägnar sig åt) och man växer med uppgiften.

Om du/ni önskar er fler barn vill jag bara instämma med föregående talare :thumbsup:

Nancy
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Inlägg av lilla mia »

hej!

jag går in och trådkapar lite här! :oops: hoppas det är ok? :roll: :)

jag sitter i precis samma båt. bortsett från att jag inte fått tillbaka mensen. :cry:

funderar också på en trea tätt och för våran del skulle det vara perfekt att få en till till nästa sommar då maken ändå kommer ta ut sina pappamånader på lilla selma som nu är 7 månader. då får vi de första månaderna tillsammans och det skulle vara guld värt med tanke på att båda mina flcikor haft mycket stark "överlevnadsångest" i 3 månader vardera. nu räknar jag med att även nr 3 kommer att få det så blir jag istället positivt överraskad om jag mot förmodan skulle få en tillfreds bebis!

står nu i valet och kvalet om jag ska sluta amma för att snabba på att mensen kommer. idag ammar jag bara på morgonen och skulle inte denna idé om ett syskon till poppat upp i huvudet skulle jag fortsätta med amma säkert i ett halvår till.

här kommer det dåliga samvetet in. ska jag "riskera" selmas imunförsvar för att vi ska kunna få en till? tänk om mensen ändå inte kommer inom en snar framtid eller att jag också får missfall igen eller att jag inte blir gravid (inom tidsramen)- då har jag ju slutat i onödan?! dessutom är det ju praktist om hon blir sjuk att kunna ta till amningen då annan mat inte brukar smaka....

åhh, varför kan inte jag få tillbaka mensen trots att jag ammar....

jag vill också ha bekräftelseramsa!!!!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
kattklo

Inlägg av kattklo »

Till trådkaparen:
Jag fick tillbaka mensen ungefär vid 8 månaders ålder med båda mina.
Och då hade jag inte gjort någonting särskilt med amningen.
Jag ammade minst morgon och kvällsslurk. 8)
Det känns som om min mens skulle kommit ungefär då i vilket fall som helst. Du vet, mensen kan komma tillbaka "sent" efter en förlossning, amning eller ej.
Sen blev jag gravid medan jag fortfarande ammade.

Lycka till med hur ni än gör och får!
Kram katta
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Håller med Katten. Ammar du bara en gång om dagen är det inte den som gör att mensen inte kommit, utan andra saker, så fortsätt du lungt med det om du vill.
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Inlägg av lilla mia »

mmm. så är det kanske. fick tillbaka den i princip på ett årsdagen för min äldsta dotter. och då ammade jag morgon och kväll. om man ser det så är det ju inte särskillt upplyftande för då lär det väl dröja lika länge denna gång???

frågan är ju om jag skyndar på det om jag slutar?

kram kram
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Cyan
Inlägg: 417
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 18:04
Ort: Lund

Inlägg av Cyan »

Hi hi, nu är det ingen återvändo! :lol: :lol: :lol:
Fick ett blått streck i morse, så går allt väl blir det bebbe i mars, då lillen är 15 mån. 8)
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"