Hur gjöra den allra första tiden?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Dixie
Inlägg: 182
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 11:07

Hur gjöra den allra första tiden?

Inlägg av Dixie »

Hej!
Vet inte var jag ska skriva detta men försöker här.
Jag är beräknad till att få bebis idag :heart: ! Fantastiskt underbart!! Men antar att det kommer att gå över några dagar. Så det är bara att vänta och hitta på allt möjligt att göra :D !

1. Jag har läst lite i BB ang. maten den första tiden. Men jag undrar ändå hur tidigt kan jag börja att ge ersättning (om så skulle behövas)? Jag vill väldigt gärna amma men inte sitta 6-7 timmar som jag gjorde med storebror. (Eftersom det ju inte kommer att finnas tid för det nu).
Har hört att ersättning kan störa amningen och hur är då bäst att gå till väga? Jag hade inte precis jättemycket mjölk sist :roll: . Kanske kommer jag att ha mer mjölk denna gång men vill bara höra mig för lite så det inte blir helt fel. Många jag känner har så mycket mjölk att det liksom svämmar över. Har aldrig varit med om detta. Det kunde spänna och rinna till förra gången men det var kanske efter 3-4 månaders amning. Det var väl då som jag också kände att amningen fungerade bra. ((Inga maraton amningarl längre). Storebror fick ersättning sista målet inför natten från 1 mån ålder och det funkade bra. Ammade honom tills han var ca. 7 mån.

2. Hur göra med andningslarmet på BB. Använder jag det även de första dagarna/nätterna? När storebror föddes rek. bm att jag skulle sova med honom de första nätterna, och det kan jag också känna att jag verkligen vill, men larmet är ju ovärderligt, hur har ni gjort?

Frågor från orolig vargbortjagare!
:heart:
Mamma till Älsklingen :heart: 060501 i mitt hjärta. Godbiten :heart: 070629 här på jorden och i mitt hjärta. Underbaringen här på jorden och i mitt hjärta :heart: 090414
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hejje och grattis, hoppas du ligger i underbara förlossningsvärkar nu!

:arrow: Ersättningen:
Vi kör parallellt här hemma, amning med ersättning och vår Smula har godtagit båda även om damen föredrar brösten och har bäst grepp där.

Vi använder "Avent"'s flaskor, vilka vi körde med storebror också. Ersättning kör vi på NAN 1. Vi använde Semper med storebror men han fick mest ont i magen av Semper.

Mjölk hade jag knappt med bror, mjölk har jag rätt mycket av nu. Inte så att det sprutar då Smulan släpper taget men nog klunkar hon ljudligt. Enligt bm'or på sjukhuset så är det inte helt ovanligt att mjölken rinner bättre till 2a gången. Tja, själv kan jag bara hålla med.

:arrow: Andningslarm:
Här sover Smulan bredvid mig ännu, hud mot hud. Jag hade intentioner på att baxa ner henne i sin ljuvliga lilla säng med larm och hela kittet men mitt mammahjärta kan inte slita sig från henne.
Så gör vi nu, dock är mina intentioner fortfarande att hon inom en snar framtid skall sova i sin säng. Med larm.

<Lycka till och hoppas som sagt att du får värkar snart!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Men alltså! (ursäkta Dixie :wink:)

Har du gått och fött BARN Kalaskakan? Och så bara nämner du det såhär i förbigående i en ANNAN tråd???!!!! :shock: :lol: :shock:

Grattis kära rara du! Var har du tänkt att ge oss all the details? :wink: :D
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Härligt att vara i väntans tier, speciellt så här på sluttampen!

Till dina funderingar:
Vi gjorde som så med maten att jag helammade ett par veckor (4-5), tills vi började ana missnöje på eftermiddagarna (då mjölken är tunn). Då la vi in ett flaskmål på eftermiddagen. På så vis blev också flaskan en självklar vän i tidig ålder, storebror hade inte ett gott öga till plasttutten, så den här gången ville jag att flaskan skulle vara med från start. När Herman var runt 2 månader fyllde vi på med ersättning inför natten, efter amning. Strax därefter fick även nattmålet bli ersättning (vi hade en termos med lagom varmt vatten och en flaska med pulver redo vid sängkanten. Bara att hälla i, skaka och servera bebis som låg kvar i vagnen och sov...)
När han var runt 4 månader och hade börjat med skedmat, slutade jag amma. Utmärkt upplägg för oss!

Angående andningslarmet så hade vi det med på BB. Och det kändes självklart. Han hade väldigt mycket fostervatten som skulle kräkas upp och personalen sa att han promt skulle sova på mage (!) för att undgå kvävningsrisk. Att jag skulle vara vaken dygnet runt och kolla läget var ju inte realistiskt. Så larmet använde vi från dag 1. Och sedan dess har vi alla sovit gott!

Lycka till med stora äventyret!

Kram
Dixie
Inlägg: 182
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 11:07

Inlägg av Dixie »

Hej!

Grattis till lilla tjejen Kalaskakan! Så härligt!!

Här är allt lugnt, ännu så länge! Längtar så otroligt mycket. Och det är härligt att få längta ibland faktiskt :D . Tack för att ni delar med er av era erfarenheter. Det verkar som att jag helt enkelt får lugna mig och se hur bebis, sovning och mjölk fungerar och ta allt utifrån det :wink: . Det är väldigt bra att få lite olika tillvägagångssätt iaf. Tack för det!
Kram :heart: :D
Mamma till Älsklingen :heart: 060501 i mitt hjärta. Godbiten :heart: 070629 här på jorden och i mitt hjärta. Underbaringen här på jorden och i mitt hjärta :heart: 090414
elinmats
Inlägg: 114
Blev medlem: ons 16 feb 2005, 11:48
Ort: Stockholm

Inlägg av elinmats »

Hej Dixie!
Jag fick en dotter i söndags för en vecka sedan! :D Jag använder standardmodellen som det står om i bb. Men jag antar att du redan känner till den? Den är ett fantastiskt stöd - följer man den vet man alltid vad man ska göra med lillen. Jag använde den till min äldre dotter också - funkar kanon!
Pojke, 7 maj 2002 och en flicka, 7 feb 2005, en flicka 29 mars 2009-39+6. En flicka i himlen som blev 5 månader i magen.
Dixie
Inlägg: 182
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 11:07

Inlägg av Dixie »

Hej elinmats!

Åh, så underbart!! Grattis till lilla flickan!!

Ja, jag har läst om standardmodellen och jag ska verkligen försöka tillämpa den så gott jag kan (Tack iaf). Så har jag inte tillräckligt med mjölk denna gången så ska jag försöka att erbjuda ersättning också det har jag nu bestämt.

Storebror vägde 4200 g när han föddes och jag har förstått att de stora bebisarna är hungrigare än de små. Men på BB blev de nästan hysteriska bara jag frågade en gång om jag skulle kunna få ge lite tillägg fjärde dagen, han var ju så hungrig :cry: . Så jag blev livrädd och nästan grät av "dålig-mamma-känsla" när vi gav honom ersättning sista målet innan natten vid en mån ålder :roll: . På BB menade man att jag skulle förstöra amningen med tillägg, så därför känns det så bra att få höra lite hur ni andra har gjort precis i början. Och det verkar ju som att det ska fungera med att ge lite tillägg.

Nu kommer det väl att bli näst intill omöjligt att amma konstant och det måste ju vara väldigt ansträngande för bebis också! Inte så kul att vara konstant jätte hungrig.

Kram och grattis igen till lilla tjejen :heart: .
Mamma till Älsklingen :heart: 060501 i mitt hjärta. Godbiten :heart: 070629 här på jorden och i mitt hjärta. Underbaringen här på jorden och i mitt hjärta :heart: 090414
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Åh, vad spännande Dixie! Lycka till! :heart:

Kram Jannika
elinmats
Inlägg: 114
Blev medlem: ons 16 feb 2005, 11:48
Ort: Stockholm

Inlägg av elinmats »

Strunta i BB. Lyssna på Anna W istället. Det är klart du ska ge ersättning om bebisen är hungrig och vill ha mer mat :!: BB blir ju vansinniga om man råkar nämna att bebisen ska ligga på mage också.

Spännande tider för dig nu! Hoppas du inte behöver vänta så länge till! Kram :D
Pojke, 7 maj 2002 och en flicka, 7 feb 2005, en flicka 29 mars 2009-39+6. En flicka i himlen som blev 5 månader i magen.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Dixie, bara en reflektion apropå BB:s hysteriska inställning till ersättning.
Såklart du kan ge lite tillägg! Det är ju du som bestämmer - och märker om det behövs!
Innan mjölken rinner till kan de små ha det jobbigt, de är hungriga, men bara seg råmjölk finns att tillgå i små mängder... En del väljer att kämpa på tills mjölken kommer och det kan ju ta ett par dagar. Andra väljer att ge lite tillägg för att det ska bli lugn och ro från start.
Det kan man ju göra tillfälligt, och sedan övergå till helamning, absolut.
Gör som du känner.
Sen kan jag berätta att mina söner vägde på grammet det samma, 3905 g, och Hugo var en riktig storätare (hela tiden, hungrigt, mycket, länge....)
Herman var en liten fågel i maten. Han åt lite, kräktes mycket, men gick ändå upp nästan lika bra i vikt som Hugo.
Så det är inte alls säkert att du kommer att bli sittande och amma denna lilla som är på väg, bara för att storebror var en storätare.
Men avvakta och se. Kan man och vill man amma, så är ju det bra och praktiskt på flera sätt. Men det viktigaste är att lilla ungen blir mätt! OAVSETT vad de amningsvänliga BB säger!

Kram och lycka till!
elinmats
Inlägg: 114
Blev medlem: ons 16 feb 2005, 11:48
Ort: Stockholm

Inlägg av elinmats »

Dixie!
Hur har det gått? Har du fått någon liten bebis? Själv kämpar jag på med standardmodellen här och det går bra men lite upp och ner så klart men det ska det väl göra i början. :wink:
Pojke, 7 maj 2002 och en flicka, 7 feb 2005, en flicka 29 mars 2009-39+6. En flicka i himlen som blev 5 månader i magen.
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"