Förlossningsfrågor...

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Förlossningsfrågor...

Inlägg av Mata »

Fjärde gången...Men mycket jag inte fattat riktigt.

På det sjukhus som är närmast och som det är tänkt att jag ska föda på, är det nästan jämt fullbelagt. Jag fick två sista gångerna åka hem redan påföljande morgon. Sista gången var jag där kom jag till sjukhuset 17.30 på eftermiddagen och fick åka hem påföljande morgon kl.10.00.
De tvingade mig inte, men ville helst att jag åkte hem för de hade så fullt.
Kan man åka till ett annat BB? Jag antar att man i så fall ringer innan som ju brukligt är i vilket fall. Men tycker de man är konstig då? Man kanske kan fråga om de råkar ha lite extra plats? Jag har två andra BB:n i närheten som kunde vara aktuella.
Ja, hur är det med det där?
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
gladamamman
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 13 nov 2008, 11:53

Inlägg av gladamamman »

Du får föda på vilket sjukhus du vill. Och det kommer inte att vara någon som tycker att du är konstig. Det är helt säkert. Här, där jag bor får man inte längre komma och kolla innan man ska föda, men det går ju givetvis bra att ringa och höra hur rutinerna är, hur länge man får stanna på BB/patienthotell osv.

Lycka till!!
Mamma till 2004-08 och 2006-07
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Jamen , då tar jag väl och ringer till de andra BB:arna och hör mig för...Tack!

Nästa fråga: Jag har sett en amerikansk video om psykoprofylax och förlossning nyligen (den är rätt ny) där man gick igenom olika saker. Där poängterades flera gånger hur enormt viktigt det var att man sätter sig ner ifall vattnet går för annars kan navelsträngen komma i kläm nertill framför huvudet och barnet få syrebrist... Har jag missat något?
Jag har aldrig hört detta förut: 'Är det något som bara händer i USA? Eller är vi helt efter...
Kanske inget att tänka på, men plötsligt blir såna grejor stora i ens sinne när bf börjar närma sig...
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Stooooooooort grattis till fjärde lilla raringen på gång \:D/ :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Mata skrev: Nästa fråga: Jag har sett en amerikansk video om psykoprofylax och förlossning nyligen (den är rätt ny) där man gick igenom olika saker. Där poängterades flera gånger hur enormt viktigt det var att man sätter sig ner ifall vattnet går för annars kan navelsträngen komma i kläm nertill framför huvudet och barnet få syrebrist... Har jag missat något?
Jag har aldrig hört detta förut: 'Är det något som bara händer i USA? Eller är vi helt efter...
Hej du, detta har jag också hört, på sätt och vis i alla fall. Den info jag har gäller om barnet inte är fixerat, vilka mina inte har varit, om vattnet går ska man ta det lugnt och åka in till sjukhus direkt just för att navelsträngen inte ska glida ut och hamna ikläm. Men om man ska sätta sig ner vet jag faktiskt inte.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Tack Ewa för grattiset! (Man blir grattad många gånger om här på barnaväntanshörnet :lol: )

Och Tack SusanD. Ja, min bebis är så fixerad som den bara kan bli (känns som den ska ramla ut ibland!) Så då borde det inte vara någon fara med det.

Nu kommer jag inte på någon fråga mer...
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Inlägg av Stilla »

SusanD skrev: Men om man ska sätta sig ner vet jag faktiskt inte.
Lägga sig ner ska man, för att undvika att navelsträngen hamnar i kläm när barnet åker ner. Fick jag lära mig av min barnmorska. Här hemma i gamla Sweden. :wink: Om barnet inte är fixerat alltså.
Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
elinmats
Inlägg: 114
Blev medlem: ons 16 feb 2005, 11:48
Ort: Stockholm

Inlägg av elinmats »

Jag har hört att vattnet inte kan gå om huvudet är fixerat. Huvudet fungerar ungefär som en badkarspropp.
Pojke, 7 maj 2002 och en flicka, 7 feb 2005, en flicka 29 mars 2009-39+6. En flicka i himlen som blev 5 månader i magen.
mari.g
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 sep 2007, 14:01
Ort: Luleå

Inlägg av mari.g »

hej!
Jag fik precis samma var som Stilla, Leo var inte fixerad och BM sa att om vattnet gick skulle jag genast åka in, och LIGGA ned tills man har blivit undersökt inkl. i taxin/bilen... Just för att hindra att huvuden klämmer av navelsträngen mot bäckenkanten...

Grattis och lycka till!

//Mi
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Jaha, vad lustigt att jag inte hört om detta tidigare, jag som plöjt så många böcker genom mina graviditeter...Som sagt är min bebis superfixerad, så jag behöver väl inte bry mig om detta. Men det kan ju vara bra att veta någon annan gång (om det blir fler...)

Tack för alla lyckönskningar! :D
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"