Vi som jäser -09

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Nea
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 08 sep 2008, 15:01

Inlägg av Nea »

Akut ultraljud i dag på eftermiddagen! Rapporterar sen.
En flicka och två pojkar //våren 2008, hösten 2009, vintern 2010
Bonusen, stjärnpojken // sommaren 2003
Nea
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 08 sep 2008, 15:01

Inlägg av Nea »

Åh vad skönt! Allt väl med minstingen. Ingen infektion heller. Kanske det bara är hårdmagen min som kurerat sig våldsamt men effektivt.

Och vår i luften! \:D/

Må så gott alla!
En flicka och två pojkar //våren 2008, hösten 2009, vintern 2010
Bonusen, stjärnpojken // sommaren 2003
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Å vad skönt! De brukar ju ta det på allvar om man upplever påtagliga besvär, så det lät lite märkligt att de bara bad dig vila och avvakta när du ringde MVC, måste jag säga att jag tycker... Skönt att du fick komma på kontroll!
Hur som helst, underbart att det "bara" var magen som kommer igång. Det är ju skönt på flera sätt, kan man ju konstatera...
:lol:

kram
Alexandra
Inlägg: 185
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 07:03
Ort: Öglunda
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

Här är en till som vill vara med och kackla några veckor i alla fall...
Väntar fyran i mitten av maj och hemma har jag en tös på 5år och två pojkar på 3 resp 2år. Guben har jag i Halmstad på veckorna där han pluggar och kommer fortsätta med det året ut... Bra timing??
Vardagarna är schemalagda och jag skulle inte klara mig en dag utan klocka på armen... Men, jag har aldrig njutit eller kännt sån styrka och kraft från mina vardagar som jag gjort de senaste fem åren!

BF är 20maj, men nu strular det lite med en moderkaka som är lite för nära inpå livmoderöppningen och om den inte flyttar upp sig lite så blir det kejsarsnitt... vilket känns som en besvikelse och lite otäckt. har inte tid att vara nyopererad, ensam med fyra små... Men än är inte sista ordet sagt så jag håller en tumme.

I övrigt var det foglossning här oxå, inte skönt... och efter att ha mått lite bättre ett tag passade jag på att flytta en byrå med hjälp av ena benet och drog till den främre fogen så det sved nått :evil: :at... Så nu är det höftbälte på å myrsteg som gäller.
TUR att man har huset fullt med hjälpredor!!

Vi får sköta om oss :wink: :lol: !
/Alex
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
Nea
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 08 sep 2008, 15:01

Inlägg av Nea »

Jo det löser sig. :lol:

Och hej Alexandra!
En flicka och två pojkar //våren 2008, hösten 2009, vintern 2010
Bonusen, stjärnpojken // sommaren 2003
Nea
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 08 sep 2008, 15:01

Inlägg av Nea »

(På akutultraljudet fick jag också veta att jag har moderkakan långt ner, får se hur det blir ... Hoppas du slipper snitt, lycka till!)
En flicka och två pojkar //våren 2008, hösten 2009, vintern 2010
Bonusen, stjärnpojken // sommaren 2003
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Ja, hej Alexandra! Vilken barnaskara ni får! Och har!
Underbart låter det, om än som något av en utmaning att ha pappan i Halmstad i veckorna. Du åter väldigt trygg i din roll, dock, så det kommer ju att gå finfint!
Hopps att moderkakan behagar maka på sig en smula, så att du slipper snitt!

En sak tänker jag i alla fall: SKÖNT att få barn nu, den här årstiden, då tjocka klumpiga overaller får vila och livet är enkelt i behaglig temperatur!

Herman kom i kallaste februari och det var en sådan skillnad mot när Hugo kom, i varmaste juni. Så mycket enklare allt var!

Kram
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Nea, när jag väntade Hugo låg moderkakan helt för vid första UL. Jag fick besked om att den i de allra flesta fall flyttar på sig, vilket den också hade gjort två månader senare.
Så vi håller tummarna för att din också flyttar på sig!
Alexandra
Inlägg: 185
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 07:03
Ort: Öglunda
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

Skönt att höra att moderkakan lyckats flytta på sig för dig, Nya Mamman. Känns ju lite hoppfullt... Jag har ju bara 3veckor på mig innan nästa UL, men jag satsar på att den ska dra upp sig så mkt som möjligt!

Å hej tebax Nea! Lycka till med moderkakan du oxå :wink: :lol:

Å gud ja vad skönt att slippa alla overaller!! :shock: Jag ser så fram emot att kunna sitta i trädgården och amma medans barnen springer omkring å leker.
Jag brukar säga det till mina ömma föräldrar å svärföräldrar som vill komma och "hjälpa mig med barnen" att DEM vill jag hänga ut med så mycket jag bara kan :D men kom gärna hit och dammsug eller hjälp mig tvätta/byta lakan, putsa fönster etc [-o< Men då backar de!!! 8-[ :-s. Men visst får de hämta barnen om de vill! Men de ska inte tro att de gör det för att avlasta mig!! :wink: :lol: ... Jag saknar dem ju bara och får mest inget gjort ändå...

Idag har vi njutit en härlig vårdag. Jag hade fullt shå att övertyga Virve om att det var inte dax riktigt än att blåsa upp lilla poolen vi har i trädgården om sommrarna...

Hoppas hoppas att vintern har dragit sig tillbaka för gott nu [-o<

Å jag kämpar för att intala mig själv att det är ok att sitta still å ta det lugnt... men det är inte det lättaste med renoveringshus, stökig trädgård etc...
Men allt kommer finnas kvar även till "efter bäbis" :roll:
Vill inte riskera att det skulle få för sig att dra igång en dag tidigare än vad som är absolut nödvändigt! Väx livmoder väx!! [-o< :lol:

Ha de!
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
Tina68
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 17 apr 2008, 15:57
Ort: Stockholm

Inlägg av Tina68 »

Nea skrev:Kanske det bara är hårdmagen min som kurerat sig våldsamt men effektivt.
Skönt att höra :) .
Tarmrörelserna går ju långsammare när man är gravid, vilket också är anledningen till att det är lättare att bli förstoppad. Jag har själv besvärats av lite magont av och till och kopplat ihop det med trögt magarbete.
Håll det i minnet om det händer igen.

Men visst är det skönt att utreda att det inte är något galet med de pyttesmå liven :wink: .

/Tina
Stolt mamma till
:heart: Stor flicka född 1993 :heart:
:heart: Liten flicka född 14/3 2008 :heart:
(SM från 5/4)
:heart: Liten flicka född 13/8 2009 :heart:
Jobbar hårt på Tillit och Attityd.
Nea
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 08 sep 2008, 15:01

Inlägg av Nea »

Gott att moderkakan brukar flytta på sig längre fram!

--
Ja ... fastän jag visste om tröga tarmrörelser så blev jag ändå väldigt orolig, pga. den otroliga SMÄRTAN som jag aldrig känt förr i magen.

Jag tror att jag är förstoppad igen nu. OCH i går kom hemorrojderna, både inre och ytte. Jag hade problem med dem förra graviditeten också, men inte så här mycket. Jag har inte kunnat sova alls i natt – det gör så fruktansvärt ont. Trött. Inte är det väl lyckat att operera under graviditeten? Salva, motion, fibrer, vatten ... Annat?

Jag är trött pga. lågt Hb också, men tål inte järntabletterna (prövade och fick jättehård mage och mera hemorrojder). Anna skriver ju om järnspruta i Barnaboken, men jag har inte tillräckligt lågt Hb för att få en sån enligt MVC här.

Mycket trubbel nu. Ljuvliga 1-åringen håller mig på glatt humör dock. :)
En flicka och två pojkar //våren 2008, hösten 2009, vintern 2010
Bonusen, stjärnpojken // sommaren 2003
Alexandra
Inlägg: 185
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 07:03
Ort: Öglunda
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

Nea - jag kom att tänka på när jag var gravid med Wilhelm. Var så urbota trött de första månaderna så jag köpte järntabletter och tog säkert en om dan (ja, magen var där efter...) Vid inskrivningen hade jag ett Hb på 148 :shock: så BM rekomenderade mig att dra ner lite på dosen :roll: :lol:
Senare har jag varit mkt sparsam med järntabletter (pga problem liknande dina)...

Vad jag försöker säga är att tröttheten kan bero på andra saker ,oxå... Övriga vitaminer, C-vitamin i synnerhet, frisk luft, SHN :wink: :lol: , etc...

Vila så mycket du kan, testa sånt som kan verka uppiggande...

Det är inte mkt till tröst men :Allt ändrar sig med tiden...

Kram!
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
Nea
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 08 sep 2008, 15:01

Inlägg av Nea »

Vitaminrik kost, frisk luft i vårvädret, sova hela natten (en natt när jag inte får min helnattssömn och allt rasar samman ;) ) osv. gör susen jaa, och som något av en hälsofreak njuter jag också helt och fullt av sånt!

Vänner är ju uppiggande ... så det blir en bra kväll. :)

Det var främst tidigt i dag som det kändes så där tungt, när jag fortfarande inte var helt vaken och när det gjorde som mest ont. Jag borde ha sökt mig till klagomuren. ;)


Kraam!
En flicka och två pojkar //våren 2008, hösten 2009, vintern 2010
Bonusen, stjärnpojken // sommaren 2003
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

God morgon!
Hur mår ni, hårdmagar? Själv har jag just ätit dagens dos av linfrön och katrinplommon, men det är inte alltid det räcker. Då tar jag till detta:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18442

TOPPEN! Jag lovar!

Själv var jag på första BM-besöket sedan inskrivningen i fredags. Det var en pigg liten unge där inne och sparkade och buffade. Jag älskar att höra de pulserande hjärtljuden! Får nästan större kick av det än ultraljud. Vet inte vad det är, kanske något med att man hör livet och energin så tydligt där inne? Och att höra det man inte ser...

Jag är i v. 22 idag, känns skönt att i alla fall vara förbi halvvägsstrecket :?

Man är gravid väääldigt länge, tycker jag!! Eller är det bara jag som är väääldigt otålig??!

Annars mår jag bra, förutom att jag sliter med en förkylning som vägrar släppa. Jag är nog inne på fjärde veckan nu, måste vara rekord. Jag brukar dunderkurera minsta tecken på snuva, så jag blir sällan förkyld på riktigt, men nu vägar jag inte ta så höga doser av tillskott som jag normalt gör annars, så det är bara att vänta ut, sova och se till att få frisk luft.
Tröttsamt, men en baggis i sammanhanget.
Gossarna har dessutom fått vattkoppor, så i lever liksom i socialt celibat... Ingen vill smittas efter vinterns hårda infektioner och så här inför påsken. Begripligt, men trååååkigt!

Kram
Tina68
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 17 apr 2008, 15:57
Ort: Stockholm

Inlägg av Tina68 »

Nya mamman! God morgon själv.
Vaknade i natt av halsbränna :( . Inte roligt, letade efter en extra kudde i mörkret och lyckades till slut somna om. Vaknade då istället med huvudvärk... har haft huvudvärk nästan dagligen i två veckors tid. Inte helt roligt det heller. Och som kronan på verket så kan jag knappt gå ibland pga foglossning. Annars mår jag toppen :wink: .
Håller med dig om att graviditeten är VÄÄLDIGT lång :!: . Tur att lilla 1-åringen avleder en hel del, men visst räknar jag dagar... Snart har jag gått halvvägs, är i v 18, känns som en skön milstolpe. Ska kolla receptet mot hård mage...
Hoppas att du frisknar till snart!

Tina
Stolt mamma till
:heart: Stor flicka född 1993 :heart:
:heart: Liten flicka född 14/3 2008 :heart:
(SM från 5/4)
:heart: Liten flicka född 13/8 2009 :heart:
Jobbar hårt på Tillit och Attityd.
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"