Graviditet och piller

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Ummusab
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 21:55
Ort: Uppsala

Graviditet och piller

Inlägg av Ummusab »

Hej. Jag har två frågor här i förebyggande syfte :wink: (jag är inte gravid än, men nu när båda barnen är kurade och sover :D så börjar vi bli sugna på fler).
Jag läste i nån tråd här, men hittar den inte nu, om graviditet och tavegyl.

Jag har pollenallergi. Inte den värsta sortens, så jag brukar klara mig om jag stannar inomhus från början av maj till slutet av augusti. :roll: (inget skämt)
Detta har jag tillämpat sedan jag var liten, och bara vågat mig ut när det varit tvunget och efter det legat däckad mellan 1 och 2 dygn.
Detta trots både nässpray, ögondroppar och tabletter.

Nu när jag blivit vuxen är allergin (tack Gode Gud!!) lindrigare. Men jag kan fortfarande inte vara ute längre än 20 min. Med medicin. Utan tabletter, knappt alls.

:arrow: Så jag funderar: hur bra (eller dåligt snarare) är det för litet foster att mamma äter tavegyl? (för det är som jag förstått det enda man kan ta som gravid /ammandes, annars funkar zyrlex bäst mot allergin)


Den andra frågan gäller kortison.
Jag tar ca 12,5mg kortison varannan dag (mot ögoninflammation) så alltså typ 6mg/dag. I samråd med min läkare håller jag på att trappa ned på kortisonet 1) för att jag vill bli gravid och 2) för att jag med denna megados kortison riskerar att utveckla gråstarr på andra ögat också... :roll:

:arrow: OM jag skulle bli gravid innan kortisonet är helt borta: VAD kan hända?
Jag gillar :roll: "worst case scenario" för då kan det bara bli bättre... tråkig inställning, jag vet.. men...


Tacksam för svar och tips och råd kanske om alternativ till medicin mot allergin.

/Umm Musab
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tycker att Janusinfo är en pålitlig källa, långt pålitligare än läkemedlesbolagen... Där har du bra info om de flesta allergipreparat. Läs på så kan vi bolla om du undrar över nått!

http://www.janusinfo.se/imcms/servlet/G ... ta_id=6912
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

För att vara tydlig:
Uppdelat på de vanligaste missbildningstyperna ses ingen signifikant avvikelse från väntevärdena (tabell 1). Den enda missbildningsgruppen med något förhöjd frekvens är läpp- eller gomspalt. (troligtvis slump)
Dvs. Ingenting tyder idag på att det skulle finnas risker med Zyrlex. Anledningen att det ännu inte är "släppt" till gravida är att vi är en för liten marknad, studierna är dyra och läkemedelsbolagen är ointresserade eftersom patenten har gått ut. (för att ta ett exempel: Losec hade mycket mindre statistik bakom sig när det godkändes för gravida, för där finns en STOR marknad)

Kortisontexten tyckte jag var fyllig i sig själv. Man ska vara sparsam med kortison, men risken att salva ska påverka fostret är inte troligt då dosen är låg.
Ummusab
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 21:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Ummusab »

Hej TorpSara!
Suveränt svar. Jag har läst texten, och allergimedicinerna känner jag att jag har kontroll på. Jag får klara mig så långt jag kan med nässpray och ögondroppar. Och ta tabletter när jag bara MÅÅÅÅSTE. (om det nu blir aktuellt...)

Kortisonartikeln hängde jag inte riktigt med på :oops: . Vad är
Janusinfo skrev:systemisk glukokortikosteroidbehandling
Vaddå glukokortikosteroid? Vad är det? :-s
Haha, jag får plocka fram lexikon tror jag :wink: .

Salva får vi nog räkna bort, det blir svårt att pilla in i ögat :wink: :roll: .
Däremot tar jag även kortisondroppar (Isopto Maxidex 1mg/ml) 3ggr/dag.
Alternativet är väl att öka på och droppa typ var och varannan timme för att slippa tabletterna.
Med 12,5mg kortison i tablettform /dag och 1 droppe Maxidex/dag var jag inflammationsfri.
Med 12,5mg kortison varannan dag + 2 droppar Maxidex/dag kom den tillbaka...
Nu e jag uppe i 3 droppar/dag...

Det är ganska mycket i tablettform jag knaprar i mig, i artikeln stod vad jag förstod bara att det kan ge låg födelse- och barnvikt + ev harmynthet? Har jag förstått rätt?
Förlåt om jag verkar dum.... :oops: Det är inte meningen...

Tack än en gång för tiden du tar dig..

/Umm Musab
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"