Vem ska passa barnen vid förlossning

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
joda
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 20 jan 2009, 00:02

Vem ska passa barnen vid förlossning

Inlägg av joda »

Hej Vi har drygt tre veckor kvar till förlossning.... Mina barn går ej på dagis. Jag och min man har tagit "eget" ansvar. Har inte fått hjälp och har klarat oss själva helt och hållet. Bor i storstan. Har inga vänner som träffat barnen regelbundet utan har träffat vännerna på stan, för att de har velat. Plus att de är hemskt upptagna, alla är mitt i karriären. Har umgåtts en del med grannar i området. Är oroad inför förlossning eftersom min minsta som fyller tre snart, skriker som en galning när vi lämnar honom och låååång tid efteråt..

Känner mig vilsen och stressad vem ska passa mina barn!? vad har vi gjort som gjort oss så oberoende. Hur f*n tänkte vi rent ut sagt. De är ju helt ovana vid att bli "lämnade".
Ska vi be grannarna eller ska jag föda själv??
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Hmmm...Jag vet ju inte hur ni ska göra, men jag kan i alla fall berätta att jag vid två av de tre födslarna var utan mannen (som var med barnen), och det gick hur bra som helst.
Sånt är ju personligt hur man funkar, men jag kan inte påstå att jag saknade honom så förskräckligt just då... :wink:
Och han ville inte vara med. (Men senaste gången var han med, och det var nog roligare ändå.)

Men det är ju förskräckligt att ni inte har någon som barnen kan vara hos utan att ni känner att ni besvärar eller att barnen ska känna sig otrygga!
Jag har hur många som helst känns det som, som jag skulle kunna fråga. Vilken lyx kanske!
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Hm, inte helt lätt. Finns det möjlighet att umgås med grannarna lite extra såhär nu inför. Så att ni lär känna dem lite bättre.
Jag var lite orolig också, inför Ivars förlossning. Inte för att vi inte har folk i närheten, utan för att det var mitt i semestern och man kan ju inte räkna med att folk är hemma.

Annars kan man kanske kontakta en dola. Som kan vara med på förlossningen alltså, om mannen är hemma med barnen. Jag tror inte att jag skulle vilja vara ensam i alla fall.

/LO
PS: jag flyttar din tråd till barnaväntan istället.
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
joda
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 20 jan 2009, 00:02

Inlägg av joda »

Nej jag får väl kanske ställa in mig på att föda själv. Vill verkligen inte det men vill inte lämna barnen gallskrikandes.
AlbertsMor
Inlägg: 49
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 17:23

Inlägg av AlbertsMor »

Hej,

mitt förslag skulle vara att kolla med någon av grannarna om inte den eller de kan tänka sig att passa barnen hemma hos er. Då får ju barnen vara på hemmaplan, där de är trygga.

Om ni skriver ner lite om hur era rutiner ser ut som den som är hos dem kan ha som stöd så skulle jag tro att barnens trygghet kan öka ytterligare (hon/han verkar veta hur saker och ting går till i vart fall, typ).

Har ju själv inte så stora barn men kan ni inte sätta er ner och tala igenom det hela med dem. Om alla är förberedda och vet vad som ska hända så kanske det blir bättre. Går det att ladda upp med någon uppmärksamhetsslukande, ny, spännande "muta" (ett spel, pussel eller liknande) så kanske timmarna kan gå lite fortare?
Storebror April 07
Lillebror Mars 09
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och jag tror att mååånga skulle se det som en ära! Vi är inte lite fega att be om hjälp i det här landet, trots att nästan alla så gärna ställer upp. Jag tror att en granne som man kör in lite mjukt skulle fixa det fint! :D
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

TorpSara skrev:Och jag tror att mååånga skulle se det som en ära! Vi är inte lite fega att be om hjälp i det här landet, trots att nästan alla så gärna ställer upp. Jag tror att en granne som man kör in lite mjukt skulle fixa det fint! :D
instämmer :!:

Vi gjorde så.
Lillprinsen har ett extra gott öga till fiskepolisen så vi frågade honom :lol: och det gick så klart jättebra. Nu blev det ju inte som planerat. Jag blev sjuk i havandeskapsförgftning och till sjukhuset är det långt. Så vändorna hos fiskepolisen blev betydligt fler, och betydligt oroligare, än planerat...

Men tack vare pratet vi haft innan, om att det är där man är när mamma ska till sjukhuset och föda bebisen så gick det ju så klart så bra så. Fiskepolisen tog också hem barna sen och var hemma hos oss, varje dag, ända tills mormor flugit upp för avlösning.

:D

/Fjällmor
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Fjällmor :lol:
Fiskepolisen, vilken klippa!!
Det låter också som om han har ett rätt behagligt tempo på jobbet!! :lol: :lol:

Joda, förlåt trådkapningen. Hur går det för er, har ni bearbetat några grannar eller vänner lite extra? Eller förbereder du dig på egen hand? Vad ni än väljer hoppas jag att de går bra för er!

Kram
joda
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 20 jan 2009, 00:02

Inlägg av joda »

Hej!!
Har missat min egen tråd!!!
Mina barn är hos min mamma, de fick helt enkelt stå ut med att vara ngn annanstans men har förberett grannar också.....Har varit många stresskänslor inför detta med barnen men i kris funkar ju allt ändå....
Tack för alla bra och roliga tips på vart man kan dumpa barnen;)
Kram
Tre kärleksbarn
Jessica123
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 09 apr 2013, 17:00

Re: Vem ska passa barnen vid förlossning

Inlägg av Jessica123 »

Hej! Förstår din situation. Jag och min man hade samma problem med vår son för ett antal år sedan. Vi tog på oss allt ansvar själva och våra vänner hade aldrig tid. Några månader innan förlossningen tog vi kontakt med en barnvakt från en av de många onlineportaler som erbjuder barnvaktshjälp. Fick stort förtroende för en som även min granne hade använt sig utav.
http://www.tendea.se/barnvakt/Malmo/211-49/25
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"