Lövet, Agnes och pannkakssmeten

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Pippilotta
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 25 jun 2007, 09:27

Inlägg av Pippilotta »

Hej å hå

Nu är jag utrustad med både gördlar och spännband. Nåja, inte riktigt kanske, men nästan så det känns så. Lite verkar det hjälpa i alla fall. Och ett par kryckor till det så nu kan jag valsa fram riktigt smidigt och pampigt. Lite tungt och trist men nu är det bara dryga månaden kvar så det ska nog gå. Annars var det rätt svårt att parkera vid sjukan, parkeringen var överfull och bilar cirkulerade för att få en plats. Man kan ställa sig längre bort med, men eftersom det är lite svårt att gå så tyckte jag att jag kunde får stå nära. Var först till en plats men bilen som körde ut körde åt "fel håll", så den platsen snodde en bil från andra hållet mitt framför näsan på mig. :evil: Så det blev att åka längre bort och ta sig en plats. Var ju bra att jag hade kryckor på tillbakavägen i alla fall... :P

Mannen och Agnes sköter markservicen och jag bidrar med mer eller mindre glada tillrop. Lite mys i sängen och sagoläsning är jag också bra på. Dotterns nya favoritböcker är "Vår i Bullerbyn" samt "Jag vill också ha ett syskon". Tji fick mamman som trodde att det kanske skulle vara lite mycket text i dom böckerna. Annars så har mina två tappra arbetare inhandlat en trappgrind idag. Så att mamman inte ska ramla nerför trappen alltså. :lol: "Mmm" sa dottern och nickade övertygande och traskade raskt iväg för att hjälpa till att sätta dit lite skruv både här och där.
:heart: Agnes mars -07
:heart: Alice mars -09
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej å hå nu är det inte långt kvar :) . Skönt att mannen och Agnes sköter markservicen och att du fått "spännband" och kryckor så du kan ta dig fram. När jag väntade Sigge var det kryckor och sjöjungfrugång baklänges som gällde.

Må gott.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

:heart: Grattis :heart: till förestående förlossning med tillhörande barn 8) :lol:
Pippilotta skrev:Foglossning är inte att leka med.
Näej det är inte kul med foglossning :( Gråter gör man lite ibland när det känns för mycket :cry: :heart:
Pippilotta
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 25 jun 2007, 09:27

Inlägg av Pippilotta »

SusanD - Än så länge tar jag mig fram framlänges, så jag har det ju riktigt bra :lol: Nåja, nog är det trögt, men tur man inte behöver gå igenom det ensam!

*frieda* - Tack! :D Nog är det för mycket ibland, men en och annan urladdning kan göra under det med... Läste att du hade det rätt tufft själv, hoppas kli etc ger med sig!


Idag tog vi oss iväg till barnmorskan Lövet och jag. Fick äran att titta lite på Lövet också, det hade jag inte räknat med. Hjärtat ticka på bra och rumpan var söt. :lol: Bm ville göra en koll bara så hon hade rätt i hur Lövet var placerad, och jodå huvudet ner, men rumpan kan visst kännas som ett huvud det med. Jag har själv tänkt tanken när det spänner ut något alldles runt uppe till vänster så det var ju skönt att allt var rättvänt. Dock inte fixerad ännu, så visst helt säker kan man väl inte vara. Men när är man det?

Annars skickades nytt urinprov iväg för urinvägsinfektionskoll. Mer och mer hugg och svid så som det var när jag hade urinvägsinfektion, men vad vet jag det kanske bara är förvärkar och allmänt bök? Vi får väl se. Allt var bra med Lövet och det är ju huvudsaken. Jag hade förresten bättre järnvärde nu än vid första kollen, så på den fronten var allt väl. Sen tog vi oss ut till bilen, jag, Lövet, kryckor, halkskydd och mina spännband. Fast detta får nog bli sista egna bilresan, för det var lite jobbigt. Utan automat hade det nog inte gått så här långt, men nu var tom lite lätt flytt mellan gas och broms för mycket. Jag undrar förresten vilka trafikljusen är anpassade för, inte hann jag ens över till mitten innan det var rött igen. Tack till de bilister som väntar och tar det lugnt, lite mer bu för dom som gasar och hetsar. Så svårt ska det väl inte vara att se att en som knagglar fram långsamt på kryckor faktiskt inte har så stora möjligheter att skynda?

Igår var vi på Agnes kusin 4-årskalas (där hon genast undrade "När kommer din bebis egentligen?"). En 4-åring, en 23 månader och en 19 månaders. Spännande grejer och full fart. Lite jobbigt det där med olika uppfostranstekniker förstås. Annars så åktes det bobbycartåg, en bil med fyraåringen och en husvagn med Agnes i och sen ett släp med minsta kusinen på.

Agnes låg och myste med min mage förut, riktigt la sig intill, sög på tummen och krama om. Lövet bufffa tillbaka. Tidig syskonkärlek :heart: Tycker om sig själv gör hon också, ägnar långa stunder åt att pussa på sig själv i spegeln i hallen. Gärna stående i pottan så man kommer upp lagom högt. Mellan varven provas det lite småkläder till Lövet och konstateras att de är bra små.
:heart: Agnes mars -07
:heart: Alice mars -09
Pippilotta
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 25 jun 2007, 09:27

Inlägg av Pippilotta »

Så var det kanske dags för en uppdatering. Väntar ju in att få skriva något kul, men händer visst inte så mycket på den fronten. Inte för att klaga allt för mycket, men sista tiden har varit tuff på många plan. I helgen började det bli bättre igen och på söndag var vi på gång. Min man skulle bara dammsuga lite och märker då något som kryper på golvet i Agnes lekhörna. Detta resulterade i vidare undersökningar förstås där det konstaterades så småningom att de små rackarna, typ en mm endast, fanns lite bakom och runt andra möbler/grejer på hela nedervåningen. Så nu är det sanering på gång. Kanske inte riktigt vad jag tänkt mig i uppladdning inför förlossningen... Ligga och äta choklad får vänta lite till. ;)

Annars så var vi på Lövet-kontroll idag hela familjen. Agnes var som Agnes är, skeptiskt studerande till en början. Vi pratade vid frukosten om vad som skulle ske. Lyssna på bebisen och ta blodtryck etc. Så efter frukosten letade hon på en gång fram blodtrycksmätaren i sin doktorsväska. Jag sa något i stil med att den skulle tanten använda på mamma. Och Agnes hörde ju förstås vad mamma sa, så blodtrycksmätaren lades vid ytterdörren för den behövde ju komma med. Kontroll gick bra, alla värden bra och huvudet är nu fixerat. Det är inte rumpan som skutta runt rätt bra... Huvudsaken är ju i alla fall att Lövet mår väl, resten löser sig väl på något sätt.

Nu ska jag jobba vidare med mitt positiva tänkande!
:heart: Agnes mars -07
:heart: Alice mars -09
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

BORT med småkrypen så att du kan ligga och njuta och äta choklaaaaad :D När är BF? Följer din tråd med spänning!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Spänningen stiger, det är ju liksom MARS nu :shock: . Ser fram emot täta rapporter :wink: nu på slutet så vi får följa er fram till den stora dagen.

Blä med småkryp inomhus, varför kan de inte hålla sig utomhus? Hoppas saneringen fungerar så du lugnt kan lägga dig på divanen för att förbereda dig inför den stora dagen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Pippilotta
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 25 jun 2007, 09:27

Inlägg av Pippilotta »

Elle:
:heart: BF är 12:e mars, men jag tror på 16:e jag. Fyra dagar över tiden gick jag med Agnes och hon var beräknad till 16:e mars. Så bara för att tro något så tror jag på 16:e.

SusanD:
:heart: Jag kan nog bara ge dig otäta rapporter, för i natt när jag gick upp så gjorde det så ont att jag kissa på mig... :oops: (Hm, såg inget vidare ut i skrift...)

Jaja, sammanfattningsvis så lever och frodas de små djuren. I morgon ska de komma och bespruta, så hoppas att de ger med sig. Kunde dock ta lite tid, ingen dammsugning på åminstone en vecka, helst längre och sen ingen torkning utmed väggarna, där de lägger barriärer med medlet, på minst en månad gärna mer. Låter i mina öron lite ohälsosamt med barn, men vad gör man. I em får Agnes skjutsas hem till min mamma, så mannen och jag kan jobba med att få fram möbler från väggar etc. Eller mannen jobbar och jag arbetsleder :wink: Lite hjälp med det tyngsta anländer i morgon fm, sen vid lunch besprutas det. Så då åker vi också hem till mina föräldrar, för man får ju inte vara här på ett dygn sen.

Det var en uppdatering på smådjursfronten. Känns lite konstigt att åka härifrån, för jag skulle ju ladda här. Men jag kör på att det inte kommer bli förlossning än. För när vi åker hem till mina föräldrar kommer vi 40 min längre från sjukhuset, och egentligen närmare ett annat. Är ju inte så konstigt, blir en restid på drygt timman till det sjukhus jag hör till. Och vet ju många som har ännu längre. Ändå stör det mig lite, själva tanken, min perfekta uppladdningsplan spräcks liksom. Sånt är ju dock livet och det är bara att hänga med!
:heart: Agnes mars -07
:heart: Alice mars -09
Pippilotta
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 25 jun 2007, 09:27

Inlägg av Pippilotta »

Tjoho! Vi är hemma igen allihopa. Maken och jag åkte hem igår kväll och påbörjade återställningen. Agnes dök upp nu framåt kvällen när mina föräldrar skjutsa hem henne. Inga levande djur har setts till, däremot många gäng livlösa sådana. Nu är det mest att låta medlet ligga kvar i väntan på äggkläckning som antagligen är på gång bakom lister etc. Skönt att ha fått lite mer ordning här hemma igen i alla fall. :)

Nu ska jag påbörja slappandet inför förlossningen. Är ganska trött efter de senaste dagarna så några dagars återhämtning vore nog inte fel. Lövet fortsätter sina utbrytningsförsök så hela magen går i vågor. Det är bara att lyfta på tröjan så har alla i omgivningen underhållning på hög nivå. :roll: Det spänner på bra och gör nästan ont i skinnet, men så har jag ju inte hunnit med att ta hand om mig själv så bra den senaste tiden. Men nu är Agnes hemma igen och tar hand om det mesta i sådan takt att mamman blir helt slut bara av att titta på. :lol:
:heart: Agnes mars -07
:heart: Alice mars -09
Pippilotta
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 25 jun 2007, 09:27

Inlägg av Pippilotta »

Dags för en liten uppdatering kanske. Har nog inte mycket nytt att förtälja dock. Jag är så trött om dagarna, och nätterna med för den delen, så blir bara lugna aktiviteter nu. Pratade lite med min kurator i telefon igår. Ringde henne förra veckan, men hon återkom aldrig. Det visade sig att hon legat däckad i maginfluensa, så det kan ju vara fullt förståeligt att hon inte ringde mig då. Skönt att prata ut lite i alla fall och att uppdatera henne. Hände rätt mycker förra veckan, både på skadedjursfronten men även mer privat.

Börjar landa nu i alla fall, och jobbar på lite återhämtning. Tillbringar mesta tiden i sängen, för det fungerar bäst. Har framkallat kort från när Agnes var nyfödd, så börjat organisera dom lite mellan varven. En lagom sängaktivitet. Annars jobbar jag mest på att försöka äta, för det måste man ju, samtidigt som jag försöker att inte äta för mycket för då mår jag genast illa. En spännande balansgång.

2 dagar kvar till BF. Det är inte mycket det... :roll: :lol: :shock: :shock: :shock:
:heart: Agnes mars -07
:heart: Alice mars -09
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

2 dagar... Jag blir helt avis.
Lycka till och jobba pa!
Nu ska jag påbörja slappandet inför förlossningen
Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vad spännande! Smart av dig att vila dig i form! Snart, snart har du en liten plutt att ligga och gosa med :heart:

Varmt lycka till!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Lycka till! :heart:

Kram Jannika
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

2 dagar! Wow, det är ju typ jättesnart. :wink: När kom Agnes, var hon i tid eller gick du över?

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Pippilotta
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 25 jun 2007, 09:27

Inlägg av Pippilotta »

Tack för hälsningarna! Nedräkningen går fort, en fjuttig dag...

miniz - :heart: Tack, jag börjar ju faktiskt längta riktigt mycket efter Lövet också, och inte bara efter att få tillbaka min egen kropp... :roll:

miar70: :heart: Vilar så gott det går, men karln min har visst bestämt sig för att snarka sönder nätterna nu! Medicinen har slutat verka :(

Jannika: :heart: Tack!

SusanD: :heart: Med Agnes gick jag fyra dagar över tiden. Fast jag funderar på fredagen den trettonde. För i så fall blir det precis en vecka mellan mig och Lövet och en exakt en vecka mellan Lövet och Agnes. Skulle ju se snyggt ut kanske.


Annars knallar tiden på. Maken är strump-påsättare och Agnes navelstuderare. Tänk att man snart får träffa Lövet! Och så härligt det känns att äntligen ha tiden/orken/lusten att faktiskt längta efter det lite mer ordentligt! Har varit så mycket annat skit i vägen och nu sitter jag här och är alldeles gråtfärdig för att det snart är dags och att jag snart får hålla Lövet... Längtar!
:heart: Agnes mars -07
:heart: Alice mars -09
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"