Jag vågade!

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Alexandra
Inlägg: 185
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 07:03
Ort: Öglunda
Kontakt:

Jag vågade!

Inlägg av Alexandra »

Jag är gravid :D I vecka 17 :D :D Den största missfallsrisken ligger bakom mig - HJÄLP vilken påfrestning de första 3 månaderna var!!
Fortfarande hänger alla vargar över mig. De blir bara fler och fler för varje graviditet verkar det som... I takt med insikten i vilket otroligt mirakel det här egentligen är, att skapa liv i sin kropp :shock: :heart: , antar jag...

Men om allt går som det ska så har jag ett pyre lagom till min födelsedag (17maj) Vad mer kan man önska sig :roll: :heart:
Det blir fyra barn på fem och ett halvt år det! Vilken härlig skock ungar det kommer bli! Jag glädjer mig så, fast man får inte ta ut något i förskott... om det är luftslott eller verklighet får tiden utvisa, just nu är jag lycklig i alla fall!

Två eller fyra barn har jag alltid sagt, inte tre... å när Harald kom till tämligen oplanerad så sprack lixom två-teorin :wink: Å jag är glad att jag fick en chans till efter missfallet i somras, Och att jag vågade ta den chansen!!
Nu är det bara hoppas hoppas som gäller!
å lite längta längta oxå :wink: :lol:
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Inlägg av Stilla »

:D Stort varmt grattis! Vilken glädje som strålar ut ur det du skriver! Tror jag det! Lycka till!
:heart: Kram Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Åh Alexandra, vilken gåva :heart: Hoppas att du får må bra och att Pyret i magen mår bra och växer. Jag ser fram emot att följa er resa :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vilken glädje, hoppas att allt nu går bra hela vägen fram, vilket jag tror att det gör. :) Sköt om dig och de dina.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:heart: Varmt grattis :heart:

Ännu en majbebis på gång :-({|=

Fjärdebarn är glädjebarn

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

miar70 skrev:
Fjärdebarn är glädjebarn
Jo! :heart:

Tokgrattis
från fjällen!!!

/Fjällmor
Alexandra
Inlägg: 185
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 07:03
Ort: Öglunda
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

Tack alla! Ja nu när man har outat det hela känns det lite mer verkligt :D

Å mysigt låter det att "fjärdebarn är glädjebarn" Så känner jag med:D

Dessutom har jag börjat spåna på "livet efter bäbis" (eftersom detta blir den sista) Ska gå en kurs i NaturvetenskapB i vår. Bra timat med sista provtillfället fjärde maj :wink: Å sen är tanken att söka sjuksköterskeprogrammet och vidare barnmorskeprogrammet! Men att det skulle ta nästan 40år och fyra barn att få lite ordning i sitt liv hade jag väl aldrig trott :lol: :lol:

Kram!
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Alexandra skrev:Men att det skulle ta nästan 40år och fyra barn att få lite ordning i sitt liv hade jag väl aldrig trott :lol: :lol:
:lol: :wink:

Oj, så jag känner igen mig :roll:

Vilken underbar plan! Lycka till med allt!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Alexandra
Inlägg: 185
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 07:03
Ort: Öglunda
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

Hej igen!

Graviditeten fortlöper väl. Det sprattlar och far i magen emellanåt. Brukar ha en liten "snackstund" innan jag somnar - jag buffar, klappar å pratar med magen som (förhoppningsvis) buffar tillbaka litegrann :D :heart:

Ryggen som jag varit orolig för verkar hålla än så länge. Det är bara när jag damsuger eller hämtar ved som den blir krånglig... Eller ja, det är snarare vänster höft som bråkar och låser sig så det ibland känns som om jag hade fotboja om det benet och inte kan lyfta det ordentligt... Men ryggträning och allmänt medvetande hjälper bra!

MEN :!: Har för mig att jag nånstans hört begreppet "gravidklåda"? :?: ?
Min mage gör mig tokig! och undersidan på brösten... Jag smörjer dagligen med Evitamin olja för att minska bristningarna (inbillar jag mig :oops: :? ) Men jag river mig både randig och rutig ändå!
Någon som vet något om detta? Vad göra?? Bit i hop å kom igen då???

Annars njuter jag av att vara i den "lätta" delen av grav. just nu... dvs illamåendet har avklingat och jag är fortfarande hyfsat rörlig :lol: Får se hur länge det håller i sig :roll: :lol:

Kram! Alex
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Inlägg av Stilla »

Ååå jag minns när du beskriver din klåda... ajajaj vad jag kliade mig... Torr hud i kombination med att magen och brösten växer och töjer på huden... ujujuj... Prova nån annan kräm om inte den hjälper som du har! Ibland tycker jag att man liksom blir immun mot hudkrämer och behöver byta till en annan. Och så skulle jag nog prata med barnmorskan om klådan så hon kan kolla så det inte är nåt annat. Minns inte nu, men... det är nåt med levern när man är gravid... Fast då tror jag det kliar ännu mer och överallt på kroppen, så det behöver du nog inte oroa dig för.
Vad mysigt det låter med en liten snackstund på kvällen! Blir lite avundsjuk faktiskt...
Må väl! :heart: Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Prata med barnmorskan snarast :!: Det kan vara Hepatos = leverstas. Inte roligt :cry:
Alexandra
Inlägg: 185
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 07:03
Ort: Öglunda
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

Tack snälla för svar!

Jag ringer MVC om måndag!

Känns lite "kul :roll: :? " att man trots fjärde grav. får vara med om en massa nytt...

Kram!
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
Alexandra
Inlägg: 185
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 07:03
Ort: Öglunda
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

Jag fick det klassiska svaret från MVC. "Avvakta och hör av dig om det blir värre" :?

Men, men, som jag förstod av min barnmorska så är hepatos oftas ärftligt och återkommande för alla grav. Jag har inte haft problem tidigare grav. med klåda. Vidare beskrev hon klådan som främst förekommande på fotsulor och handflator och för mig är det ju sidorna av magen och under brösten...

Dessutom blir det bättre med min salva. Förutom E-vitamin olja har jag en fenomenal salva och talk som heter Vita Fons. (rekommenderas till ALLT :wink: )

Annars har jag annat att tänka på just nu. Två pojkar med vattkoppor och mig själv och tösen (som hade vattkoppor för 2v sedan) förkylda.
Ibland glömmer jag bort magen och stannar förvånat upp när jag känner en buff - Vad var det!? :roll: :oops: :lol:

Kram!
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Alexandra skrev: Men, men, som jag förstod av min barnmorska så är hepatos oftas ärftligt och återkommande för alla grav. Jag har inte haft problem tidigare grav. med klåda. Vidare beskrev hon klådan som främst förekommande på fotsulor och handflator och för mig är det ju sidorna av magen och under brösten...
Att det var ärftligt och återkommande för alla graviditeter var helt nytt för mig :o Jag fick nämligen hepatos när jag väntade Engla men hade inte en tillstymmelse till det när jag väntade Benjamin. Ingen i min släkt har haft hepatos, vad jag vet :wink: Kliade gjorde det mest på bröstet och magen på mig där jag sedermera fick utslag.

Men hepatosen kom i slutet av grav. Jag tror att jag var i vecka 36-37.
Alexandra
Inlägg: 185
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 07:03
Ort: Öglunda
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

Tack *frieda*! Ibland undrar man vad de har för erfarenhet och kunskap inom sjukvården öht... Jag ska vidarebefordra det du skrev när jag träffar min BM nästa gång, och be att de kanske kan ta ett prov i a f!

Fast klådan är lite bättre, mkt tack vare mina salvor tror jag, OCH att jag har fullt upp med annat just nu. Store pojken har haft feberfrossa i natt, så vi har jagat bort traktorer, klippmaskiner, spindlar å andra jobbiga feberdrömmar... Stackarn. sjuka barn är så jobbigt att se!
Men men, minstingen som var riktigt dålig för ett par dagar sedan är idag uppe och far, så jag hoppas det snart vänder för Wilhelm oxå!

/Alex
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"