Nattarbete-ökad risk för missfall?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Mamma J
Inlägg: 227
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 08:38
Ort: Göteborg

Nattarbete-ökad risk för missfall?

Inlägg av Mamma J »

Har läst en del om att det kan vara farligt att jobba natt när man är gravid, att det skall öka risken för missfall med upp till 50 %....Det skrämmer mig lite...

Nån som vet mer? :shock:
Mamma till lilla Sara 050615 som finns i himlen, lille J född 070224, och lilla H 090425 född i v 39+0
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära du,

Jag är så ledsen att du inte fått svar förut. Förlåt :oops:

Det mesta är farligt när man är gravid :shock: :x :evil:

Om man ska lyssna till vetenskapen, vill säga, och dess skrivbordsexperter som sällan har varit gravida själva, om man säger :?

Låt dig inte skrämmas. Det som gäller är det du själv känner och vet :!:

Jobba natt är väl ingen bra idé för någon - inte om man är över 30, och inte om man är gravid :P Därför att man helt enkelt inte orkar hur länge som helst.

Ingenting konstigt med det.

Tänker på när jag var gravid med mitt tredje barn. Jag skulle åka (köra) och hämta min man i natten - kl 4 på morgonen - när han slutade jobba. Och jag körde, det var en dryg mil, motorväg. Jag var i femte månaden. Och så TRÖTT.

Och plötsligt - chockartat - konstaterade jag att jag befann mig på fel sida av motorvägen, mot trafken. Gudskelov fanns det ingen trafik just då. Jag vaknade till och styrde över på rätt sida. Hjärtat bultade resten av morgonen, dagen - och faktiskt livet.

Så lätt det kunde ha hänt, det som inte fick och inte får hända!

Lyss till din egen övertygelses röst! Den som finns inom dig, i dig :!:

Till den lyssnar också ditt lilla barn, fött som ofött.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mamma J
Inlägg: 227
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 08:38
Ort: Göteborg

Inlägg av Mamma J »

Tack för svaret Anna. Det värmer att det finns någon som lyssnar och finns! Funderar så mycket på hur jag skall få vardagen att fungera.


- Jag är över 30.
- Ett sent missfall i v 27 i bagaget.
- Jag är gravid i fjärde månaden.

Men...nattjobbet innebär mindre stress än dagjobbet.
Jag får mer ledig tid - men är ständigt trött och sliten.
Krånglande mage. Sämre tålamod.

Så är det ju det ekonomiska......bor bra med underbara grannar, egen trädgård för de små barnafötterna att springa på osv. Det tar emot att behöva sälja.......och flytta.

Så jag känner mig så vilsen...... :?
Mamma till lilla Sara 050615 som finns i himlen, lille J född 070224, och lilla H 090425 född i v 39+0
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej :D
Finns det ingen möjlighet att du kan bli sjukskriven?
Jag arbetar skift i normala fall och när jag var gravid med Liw så sjukskrev min barnmorska mig för jag orkade helt enkel´t inte.Kände att det INTE var värt risken...

Kram från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Mamma J
Inlägg: 227
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 08:38
Ort: Göteborg

Inlägg av Mamma J »

skall ringa till min barnmorska imorgon och be om sjukskrivning. Det känns inte hållbart längre med den ständiga tröttheten. Känner hur det bara blir jobbigare varje dag. :oops:
Mamma till lilla Sara 050615 som finns i himlen, lille J född 070224, och lilla H 090425 född i v 39+0
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Ja,jag var oxå sådär jättetrött och jag orkade ingenting.
Tycker du gör rätt i att ringa imorgon och berätta hur du mår.
Vet inte vad du arbetar med men jag har ganska så tungt arbete.(bageriet på Leksandsbröd)
Du kan väll berätta hur det går?

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Nu när jag tänker efter var det nog inte min barnmorska som sjukskrev mig :oops: utan min läkare.Men genom barnmorskan fick jag tid till läkaren som sjukskrev mig :roll:
Tror inte att barnmorskorna kan sjukskriva utan det måste en läkare göra.
Tänk vad fort man glömmer.... :shock:
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Hej mamma J!

När du pratar med bm/läkare så var förberedd till tänderna.

Förklara noga hur din nuvarande situation förhindrar din fortsatta hälsa, både psykiskt och fysiskt. Ta i lite och var specifik för är dina känslor/symptom bara diffusa kan de inte sjukskriva trots att du behöver det. Ta också upp hur du tror att du kommer att påverkas negativt om du måste fortsätta så här, följderna. Så förbered dig noga är mitt tips.

Kram Jannika
Sara76
Inlägg: 202
Blev medlem: tis 27 maj 2008, 08:55
Ort: Åkrarna

Inlägg av Sara76 »

Hej Mamma J :D
Jag tror att nattarbete ger rätt till havandeskapspenning annars, men jag kan ha fel... hör av en kompis, som hört av en kompis... Kolla på försäkringskassans hemsida!
Mamma J
Inlägg: 227
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 08:38
Ort: Göteborg

Inlägg av Mamma J »

har nu sjukskrivit mig själv i en vecka. Skall sedan prata med en läkare. MEN...jag mår sämre än någonsin. Livlusten är borta. Vill inte gå upp på morgonen. Fungerar helt enkelt inte längre. Ingen matlust. Går ner i vikt. Känns bara så misslyckad :oops:

Har varit hos kurator, men hon sa att det kommer säkert att vända snart. Men det blir bara värre.

Hur skall jag klara att få ett barn till? Kan ju inte ta hand om mig själv eller min nuvarande familj....

Pappa J få dra heeela lasset.
Vad gör man när ljuset försvinner?
Mamma till lilla Sara 050615 som finns i himlen, lille J född 070224, och lilla H 090425 född i v 39+0
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Inlägg av Stilla »

Mamma J skrev: Vad gör man när ljuset försvinner?
Å så jag känner med dig!
Ja vad gör man? Man kan må bättre av motion, eller bara av att gå ut mitt på dagen när det är ljust (om det är ljust :roll: ). Rent bokstavligt. Jag förstår ju att du inte (bara) menar bokstavligt att ljuset försvinner...
Se till att få prata med någon, om kuratorn inte funkar kan väl barnmorskan hjälpa dig till någon annan? Och säg då precis hur det är utan att skämmas! Du är inte ensam och det är inte skämmigt! Se till att få kolla sköldkörteln också! Den kan ge alla möjliga symptom som de du beskriver, inte ovanligt i samband med graviditet.
Tänk efter vad som brukar få dig att bli glad och må bra och försök göra det.
Ta hand om dig! Jag känner mig tafatt och otillräcklig... men jag har varit "där" jag också, så jag ville försöka säga nånting i alla fall. Kram!
:heart: Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Mamma J
Inlägg: 227
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 08:38
Ort: Göteborg

Inlägg av Mamma J »

PANIK!!!!!

Sitter här ensam med lille J. Han skriker, jag gråter. Pappa J har gått till jobbet och tror att det ordnar sig nog....

VAD SKALL JAG TA MIG TILL?!
Mamma till lilla Sara 050615 som finns i himlen, lille J född 070224, och lilla H 090425 född i v 39+0
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Jag vet vad du går igenom. Så har jag kämpat mig igenom första delen av graviditeten. Du skall ringa din barnmorska bums. Så här kan du inte ha det, de är farligt för dig, barnet, och lilla J. Jag ringde och berättade för min BM hur jag mådde och sa att jag måste ha hjälp, NU. Vi är ett par här på forumet som gått igenom detta. PM:a mig om du behöver kontakt. Jag finns här!

Och du, maken måste hem, bums! Han måste förstå att det här är allvarligt. Det är hans ansvar att ta hand om allt nu, så att du kan resa dig.

Många kramar,
Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

MammaJ :heart:

Jag instämmer med blivandemamma.

Ring efter hjälp :!:

/Fjällmor
Mamma J
Inlägg: 227
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 08:38
Ort: Göteborg

Inlägg av Mamma J »

Hej

Har äntligen fått tag på min barnmorska.
Reultat:
Tid hos läkare på torsdag
Kontakt med psykolog

Ett litet ljus i mörkret.

En granne har ringt och erbjudit hjälp i eftermiddag........
Mamma till lilla Sara 050615 som finns i himlen, lille J född 070224, och lilla H 090425 född i v 39+0
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"