Kroppen och få barn tätt, vad tänka på?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Dixie
Inlägg: 182
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 11:07

Kroppen och få barn tätt, vad tänka på?

Inlägg av Dixie »

Hej!
Jag vet inte riktigt om jag är på rätt avd. men jag försöker här :D .
Jo, det är så här att jag har fått mina första två barn tätt. 1:an föddes 060501 men som tyvärr dog i v.38 :cry: :heart: , sen fick vi 2:an 070629 :heart: . Jag är nu gravid igen, vilket jag är så otroligt lycklig över, men det är ännu väldigt tidigt men lika underbart ändå, så jag försöker mest att viska om det och hoppas på att allt går vägen :D . Det jag undrar över är hur jag ska försöka träna och äta för att jag ska kunna ge denna bebisen en så bra start som möjligt. Jag tänker på rygg, mage osv.

Jag äter vitaminer med folsyra, omega 3, och försöker äta så mycket frukt och grönsaker jag kan men finns det något som är extra bra?

Vissa menar ju att man bör vänta minst 1,5 år innan man blir gravid igen för att man är så slut på energi och nyttiga ämnen i kroppen, men det har inte vi tagit fasta på. Vi (jag) har ältat detta med syskon så länge att jag nästan blev grön, men så bara vi bestämde oss för att vi skulle fixa det och då ville vi ha tätt och jag är så lycklig :D !!
Mamma till Älsklingen :heart: 060501 i mitt hjärta. Godbiten :heart: 070629 här på jorden och i mitt hjärta. Underbaringen här på jorden och i mitt hjärta :heart: 090414
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

:D Jag stavgår och håller in magen (samtidigt), i höst börjar jag att simma 8) Sen finns det en väldigt bra "upp på tå övning" - Upp på tå och sträck på kroppen, ner på hälarna. Kanske 50 st om dagen ;-)

Grattis :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag har ju också varit gravid tätt, och då fick jag rådet om att stärka ryggen så mycket det gick. Tydligen förlorar kroppen en del muskelmassa i just stödjeorganen (mage/rygg) under en graviditet.
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

TorpSara skrev:Jag har ju också varit gravid tätt, och då fick jag rådet om att stärka ryggen så mycket det gick. Tydligen förlorar kroppen en del muskelmassa i just stödjeorganen (mage/rygg) under en graviditet.
No kidding :lol: Där fick jag svaret :!: F-n vilket stoplskott till sjukgymnast jag måse ha haft förra gången :roll: Tack TorpSara :D Här ska ryggtränas järnet :thumbsup:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:thumbsup:
Dixie
Inlägg: 182
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 11:07

Inlägg av Dixie »

Tack för svar TorpSara och *freida*!
Ja, det känns ordentligt redan i svanken att min magmuskelatur inte är den bästa :( . Det som blir med det också är ju att det kommer att synas ganska tidigt att jag är gravid. :roll:. Men nu MÅSTE det bli träning!
Sittups
Snabba promenader
Rygglyft
Upp på tå övningen. Är det med händerna ända ner i backen först? Rak rygg eller lutandes fram? Är väldigt skönt att sträcka på mig känner jag. Cirkulationen kommer igång!

Tack igen! :D
Mamma till Älsklingen :heart: 060501 i mitt hjärta. Godbiten :heart: 070629 här på jorden och i mitt hjärta. Underbaringen här på jorden och i mitt hjärta :heart: 090414
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hoppar in med lite tips:

I träningsväg vill jag gärna tipsa om stabilitetsträning, så att de inre magmuskerna håller sig starka, de som fungerar som kroppens naturliga korsett. Det mår ryggen väldigt bra av. Jag har tex en dvd som Friskis&Svettis har producerat, Stark och stabil, tror jag den heter. Skitbra och funktionell.
Angående vanliga sit ups vill jag varna lite. När magmusklerna delar på sig (och magen blir toppigare när man gör tex en sit up), ska man helst undvika vanliga sit ups, eftersom den rörelsen förvärrar delningen. Så var gärna lite försiktiga när magen börjar växa! Och ett par månader efter förlossningen. Delad magmuskel ska inte tränas med vanliga sit ups!

I kostväg gäller det väl att få i sig mycket gröna grönsaker (folsyra), gärna bröd med hela korn (bra för magen och mjölkproduktionen), så lite vitt gift som möjligt (vitt bröd, vit pasta, vitt ris, socker). Kosttillskott i form av multivitamin med mineraler (finns speciella för gravida/ammande) och omega-3.

Själv tog jag även probiotika för en bra tarmflora och stärkt immunförsvar. Järn i form av blutsaft (tillsammans med c-vitamin som ökar upptaget, men separerat från kaffe, te och mjölkproduktwer, som hämmar järnupptaget.)

Lycka till!
Dixie
Inlägg: 182
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 11:07

Inlägg av Dixie »

Hej alla och tack Nya mamman för dina tips!
Det där med inremagmuskler lät intressant, ska kolla om dvdn går att få tag på via nätet eller liknande! :D
Mamma till Älsklingen :heart: 060501 i mitt hjärta. Godbiten :heart: 070629 här på jorden och i mitt hjärta. Underbaringen här på jorden och i mitt hjärta :heart: 090414
mrs tall
Inlägg: 438
Blev medlem: ons 23 nov 2005, 18:43
Ort: NY, USA

Inlägg av mrs tall »

Hej! Mina kom ju väldigt tätt, och jag fick däremot rådet att inte träna alls (förutom promenader och sådant då...) eftersom kroppen kan vara ganska trött efter en graviditet... (som om det vore ha varit aktuellt anyway eftersom jag mådde APA de första månaderna.. :lol: :lol: ) Jag hade jätteont i ryggen med första och jag tyckte det blev sämre efter den förlossningen. Men när jag väl blev gravid med andra så försvann det onda för att aldrig återkomma... Konstigt nog...

Min läkare var däremot noga med att poängtera att jag skulle äta alla vitaminer och mineraler (sådanadär på burk för gravida, du vet) och mot slutet skulle jag äta mer järn i form av "kreuterblutsaft" eller vad det nu heter.

Jag har världens sämsta minne, så om jag inte glömde att ta pillren så sket jag i det eftesom jag inte är så mycket för att knapra piller anyway.... Men jag var jättenoga med kosten och såg verkligen till att äta mångsidigt och så...

Efter anda graviditeten var det dock dags för rejäla gympass, eftersom kroppen INTE var speciellt stark eller vacker. Men då fick man ta det lilla lugna i början.
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"