Bebis 2018

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Bebis 2018

Inlägg av Bellan »

Är gravid : [-o< !!!
Vi har inte berättat för andra ännu eftersom vi hade ett missfall förra hösten och försökt ett tag. Känner mig sååå gravid! Kan börja gråta för ingenting, mår illa mest hela tiden, uppsvälld och så trött! Men ser fram emot det såååå mycket (med en skräckblandad förtjusning :wink: )
Kram Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bebis 2018

Inlägg av TorsMamma »

ÅH, vad roligt. Och härligt initiativ till tråden! :D :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Bebis 2018

Inlägg av Ylvispylvis »

Grattis!! Vad härligt!!

Ska bli mysigt att följa er!

Kram!
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Bebis 2018

Inlägg av Bellan »

Är det bara jag som är gravid och ska få barn nästa år? :lol:

Har haft det tufft. Mått sååå illa men nu äntligen börjar det lugna sig. Tror att lite semester kan göra gott eftersom jag märkt att stress påvekar illamåendet mer.

Jag har även börjat kolla på lite kurser inför förslossningen och hypno-babies verkar ha bra rykte om sig. I sverige är hypnobirthing mer känt men tydligen inte lika effektiv. Skulle vara så intressant om någon som använt hypno-babies fanns på det här forumet :)

Kram Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Bebis 2018

Inlägg av Tin »

Ha,
det verkar bara vara du an sa lage. Men det fylls nog pa snart.
Gattis, och vad skont att illa maendet har borjat lagga sig.

Hypno babies har jag adrig hort talas om, vad ar det?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bebis 2018

Inlägg av TorsMamma »

Nope, bara kört Anna Wilsby profylax. Gillar henne skarpt. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Bebis 2018

Inlägg av Avocado14 »

Jag kan knappt tro det själv, men det är min tur igen att skriva här i "barnaväntan"... :)
Väldigt oplanerat och oväntat är jag plötsligt gravid igen, och vi ska bli FEM i familjen!
Det var chockartat för oss när vi fattade vad som hänt (jaa, vi VET faktiskt hur barn blir till, men låt mig bara säga att det gick betydligt lättare denna gång än med våra andra 2) och mycket prat fram och tillbaks. Men vi har beslutat oss att köra på med detta och det ligger ju en enorm trygghet i det att vi vet att våra barn kommer att sova hela nätter tidigt! :D

I alla fall, det är fortfarande tidigt, men om allt går som det ska blir det ett lillasyskon i maj 2018. :)
Hur vi ska klara vardagen är ett stort frågetecken (bland annat jobbar min man jourer som i perioder innebär väldigt mycket tid på jobbet) men jag tänker som med allt annat att det måste bara gå! :D Så håll tummarna för oss.
:heart: :heart: :heart:
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Re: Bebis 2018

Inlägg av blivandemamma »

Men! Detta har jag missat! Stort grattis Avocado14!
Trean är verkligen en räkmacka, det måste jag säga! Jag tar gärna en trea igen :lol: :heart:

Hur mår du i graviditeten? Hur planerar du framåt med ledighet mm? Maj är verkligen ljuvligt att få barn i! Bästa tiden.

Kram,
Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Bebis 2018

Inlägg av Avocado14 »

TACK för gratulationen! :)

Haha, känns så kul att få skriva någonstans när ingen annan vet nåt ännu.
I alla situationer i vardagen just nu så tänker man "och hur ska jag klara den här situationen med TRE"?? Hehe. Det löser sig, tänker jag.

I ungefär vecka 9 här och illamåendet håller i sig, känner så väl igen det från tidigare graviditeter men ändå så blir man ju bara så TRÖTT. Det hjälper att hålla sig sysselsatt i alla fall. Räknar med att det blir bättre runt v. 12 som med de två andra.

Ja, det ska bli spännande att pröva att ha en nyfödd under vår och sommar denna gång! De andra två är ju födda vid precis samma tid på året så det var bara att tänka precis likadant vad gäller kläder och aktiviteter t.ex. Vi får se hur det blir med ledigheten, vi bor i Norge så det funkar inte riktigt på samma sätt som i Sverige. Men räknar med att det blir ungefär 8 månaders ledighet för både mig och min man.
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Bebis 2018

Inlägg av Avocado14 »

Här går vi fortfarande i väntans tider, med födsel beräknad den 17:e maj.

Jag tänkte höra om det är någon som kan tipsa om ytterkläder till en maj-bäbis? Våra två tidigare är födda i slutet av sommaren så det var ganska snabbt övergång till tjocka ytteroveraller. Men vad ska man ha till en sån här, någon sorts overall bara i bomull eller kanske en jacka? Står lite still i huvudet just nu...

Tacksam för svar :wink:
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bebis 2018

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag skulle satsa på en skön och bra åkpåse, lätt att öppna och reglera värmen samt lägga på mage i bara body eller så. Det är ju ganska varmt i vagnarna, så bra underlag och en bra åkpåse skulle jag ha. Tunna kläder, andningslarm och magläge. Sover bäst så, bara öppna påsen om du går in i affär eller liknande. Inga konstiga kläder att krångla med. :D Kanske en liten skön filt att lägga runt om det behövs något. :D spännande nu! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Bebis 2018

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej allihop!

KÄRA Avocado, SÅ spännande med bf idag!!! Grattis, har helt missat att kolla den här tråden!! Hoppas att allt ska gå jättebra för dig och att vi snart får höra om en god förlossning när du fått din skatt!!

Själv tror jag knappt på att det redan är mitten av maj, jag plussade i januari och låg SÅ illamående hela feb-mars och bara led av graviditeten. Sedan har jag inte hunnit skriva här helt enkelt för att jag legat så mycket efter i livet i övrigt och tiden har flugit fram...men nu börjar jag inse att nedsläppet närmar sig med stormsteg! Inte minst för att magen vuxit så jag ser ut att vara i 7:e månaden...och när vi var på RUL (första UL för oss) i förrgår fick vi veta att det beror på att det är TVILLINGAR!!! :-({|= :-({|= :D :D \:D/ \:D/ :shock: :shock: :heart: :heart: :mrgreen: :mrgreen: Har absolut inga gener för detta men åldern gör väl sitt...så nu blir vi en stoor familj med 4 barn istället för Svenssons med 3... :lol: Massa praktiska saker som behöver fixas (helst igår eftersom de ju kan komma tidigt) men viktigast av allt är att barnen verkar må jättebra! Det känns som en stor välsignelse trots allt, hoppas vi ska klara av förtroendet vi fått!! Tvillingarna verkar vara tvåäggs och välväxta och vi har inte kollat kön (än iaf).

Bf är 2 oktober men det är SISTA datum för nedkomst eftersom man inte får gå längre än 40+0 med tvillingar. Blev tidigarelagd pga barnens stl så är nu i v. 20+2!! Hoppas på vaginal fl men det är tyvärr bara 50% chans till det...har bm på måndag och ska ställa alla frågor men har redan bokat in att jag ska få Aurorasamtal så det känns skönt när det nu dessutom blir två!

Vi bor extremt trångt i nuläget så bara att hoppas på att ngt större dimper ner från himlen... [-o< [-o< [-o< men i början är de ju stilla åtminstone... :D

Ja, det var min lilla bomb!! :shock: :D

Hoppas den här tråden blir riktigt full nu!! Och HEJA Avocado, önskar dig allt gott inför förlossning mm! :heart:

Kramar från Ylva!
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bebis 2018

Inlägg av TorsMamma »

Men Ylva, vilket dubbelgrattis!!!! :heart: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Bebis 2018

Inlägg av Avocado14 »

Wow vilken nyhet Ylvispylvis!!! Det måste ha varit en rejäl överraskning..! :D Men man tar ju med glädje emot alla barn man får eller hur! Här var vi också osäkra på om vi skulle klara av ett barn nr 3 men nu när lille L har kommit har både syskon och min make pratat om att skulle det komma flera, så löser vi det.. :) haha, kanske maken vågar ”skämta” så för att jag varit ganska tydlig med att det var skönt att det här var den sista förlossningen... Hade tyvärr en lite dålig inställning på förhand och hade fått veta att bäbisen var över genomsnittet stor så jag tror jag stressade upp mig lite. Visst gick det fort, bara 3 timmar hann vi vara på sjukhuset men jag tyckte det var jobbigt den här gången, kunde inte helt ta värkarna på rätt sätt. Men ut kom han, världens underbaraste lillebror, född i badkaret dessutom! Det hade vi inte planerat men det ”bara blev så”.

Storebrorsorna har växt flera cm tycker vi bara över en natt och de har varit jättegulliga mot ”Bjäää”, som lillebror kallas av mellansonen.

Kan avsluta med ett litet citat från min bussälskande 3-åring: Vi har kallat bäbisen i magen för ”Blåbär” och nu när Blåbär hade kommit ut sa storebror ”sen ska din mage bli stor igen, och så kommer jordgubbe!” Då sa jag att: ”njaaa, tror du inte det räcker nu med barn här i familjen, vi får ju precis plats i vår bil nu”. Då svarar han: ”När jordgubbe kommer får vi åka BUSS”! Såklart.
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"