Syskonvagn och/eller ståbräda?

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Syskonvagn och/eller ståbräda?

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej alla kära forumister! :heart:

Vi väntar tillökning i juli då Samuel är nästan 2 år. Han har dock inte börjat gå stadigt själv än (snart 18 mån... :roll: ) och nu börjar jag fundera på vad bästa lösningen för promenaderna i framtiden är. Hur har ni tänkt och gjort (särskilt ni som har tätt mellan knattarna)? Självklart tycker jag att barn som kan gå ska gå själva men ibland blir det ju långt och jobbigt och hur göra om/när de ska sova samtidigt?! Då funkar ju inte ståbräda direkt :lol:. Samtidigt ryms väl inte Samuel att magsova i vilken vagn som helst ändå, han är ju en stooor kille... :D

Ståbräda, bra eller jobbigt? Hur mycket orkar en tvååring gå? Beror det på hur tidigt man började gå eller kommer han snart orka hur mycket som helst?

Tips på bra "syskonvagnar" (vet ju inte ens vad det heter!! :shock: )? Eller är de hopplöst trånga, tunga och onödiga? Har ni i så fall två vagnar för att få det att funka?

Tacksam för hjälp och input, jag vet inte hur jag ska tänka. Vi har stor bil och så men man kan ju inte gå själv med två vagnar direkt. Ståbräda känns spontant smidigare för promenader ner till samhället (tar 10 min för en vuxen), eller?

Kram!

:heart:

Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Syskonvagn och/eller ståbräda?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Inga råd ang. vagn, ståbräda eller så. MEN, min son kunde gå ca 2-3 km vid 2 års ålder. Så träna på, gå mycket och ha ståbräda eller vagn som "nödlösning" tycker jag.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Syskonvagn och/eller ståbräda?

Inlägg av lgh140 »

Det blir inte tvillingar då? ;) Vi har en babyjogger city select som jag verkligen gillar. En syskonvagn på längden som även går att ha som enkelvagn. Det enda jag inte är helt nöjd med är att den har ergonomiska sittdelar. Dock tycker jag ändå det är skönast att ha barnens middagslur inne i spjälsängen, men i skarven mellan liggdel och en lur tyckte jag det var lite krångligt. Har även en gammal teutonia syskonvagn som är gigantisk men lättkörd och supermysig. Jag gillar att den inte har nåt mellan sittdelarna så tjejerna kan breda ut sig på varandras plats och lätt sova på mage även nu vid 1,5 år.

Ville var ju 1,5 när systrarna kom och då hade jag en easy X rider - ståbräda med sits som går att ta av. Ståbrädan har passat på alla vagnar jag har provat. Med Ville är det inga problem att gå, det är snarare när vi måste ta oss till någon specifik plats och dessutom passa en tid. Då är det skönt att kunna skopa upp ungarna i en vagn ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Syskonvagn och/eller ståbräda?

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej igen! :D

Nej, bara en härinne! :wink:

I nuläget orkar Samuel INTE gå särskilt långt men vi tränar och hoppas benen blir starkare. Vi har ju absolut någon "extravagn" att ta till om vi behöver men det är ju det där med att klara det ensam...är vi båda är ju två vagnar inget bekymmer. Bärsele med den minsta i kan ju också funka, har jag funderat ibland...men vill ju inte bli en sån som bär runt barnet jämt heller!! :roll:

Orkar inte tänka mer nu, skulle bara svara eftersom jag glömt det.

Kram och tack för svar!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Syskonvagn och/eller ståbräda?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Babyjogger city mini gt, jag tror den finns som syskonvagn också, finns flera olika storleksmodeller. Tyvärr kan sittdelen bara vara framåtvänd men den har rymligt fullt liggläge, fotändan kan tyvärr inte fällas upp men det går nog ändå då det är en lång vagn och jättebra suflett, den bästa syskonvagn förutom en emmaljunga dubbelnitro, men den blir ju väldigt bred och det blir nog ganska trångt i den.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Syskonvagn och/eller ståbräda?

Inlägg av Ylvispylvis »

Oh, tack för svar! :D

Vi har nu köpt en ståbräda som vi hoppas ska funka bra. I början kan vi ju också använda bärsele till minstingen om det skulle behövas (tänkte satsa på en Babybjörn One, synpunkter?). Hoppas att det ska funka bra och att Samuel får superstarka ben till sommaren! :wink:

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Syskonvagn och/eller ståbräda?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Har inte provat babybjörn one men jag hade en BB active tror jag den heter. Storebror gillade den men inte jag :? . Jag tyckte det kändes som den skulle krossa revbenen :shock: .

Sen har vi även en ergo här hemma som visserligen är lite klumpigare men som man kan använda länge och även bära på ryggen. I min modell kan man bara ha bebis mot sig men det finns en ny som man kan ha bebis både inåt och utåt. Värt att titta på!

Det finns ju faktiskt ståbrädor med stol på också har jag sett :mrgreen: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Alfredo
Inlägg: 193
Blev medlem: fre 03 feb 2012, 14:39

Re: Syskonvagn och/eller ståbräda?

Inlägg av Alfredo »

Åh grattis! :heart: :-D
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Syskonvagn och/eller ståbräda?

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej igen!

Nu är det inte långt kvar (hjäääälp, inget är klart för bebis här hemma, dröj, dröj!!) men har glömt att uppdatera att jag kom över en syskonvagn för 500 spänn (!!!) på en köp och säljsida på fb, en Teutonia med barnen vända mot mig och allt, verkar jättebra. Så nu har jag många alternativ att välja bland, det känns ju skönt. För inte orkar Samuel gå så väääldigt långt själv ännu, och dessutom kan han få för sig att förtrotsa och då är det bara dumpning i vagnen som funkar om man är ute på någonting.

MEN jag undrar en annan sak: Har ni tips på en extern sele som funkar för magsovare? Tänker till Samuel, han har blivit väldigt opålitlig och klättrar lätt ur trepunktsselen så jag skulle vilja ha en fempunktssele utan alltför mycket spännen under magen, om ni förstår? Som passar till alla vagnar. Vet någon en sådan?

Kram!

/Ylva i v. 36+3 :D
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Syskonvagn och/eller ståbräda?

Inlägg av lgh140 »

Å, en sån har jag också. Tjejerna sover fortfarande i den på förskolan och jag kan lasta både tre och fyra barn i den om det behövs ;) Vi har sele från tullsa, tror jag. Köpte den på ica maxi och man fäster den i vagnen. Däremot orkar jag aldrig sela dom... :roll:

Typ en sån här: http://www.kopbarnvagn.se/sv/artiklar/c ... art-4.html

Men insåg nu att det ju inte är fempunktssele.. Haha, hoppas du får nåt bättre tips ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"