bärsele för en 10 kg klump

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

bärsele för en 10 kg klump

Inlägg av lilla mia »

hej!

har en babybjörn orginal men det är för tugnt. lillkillen stortrivs i den. trivs med att vara framåtvänd. har även en lång bärsjal men har aldrig riktigt fått till det. för mycket tyg! dessutom gillar inte killen att sitta så tight på mig. har testat ringsjal också men det blir inte bra med bara belastning på ena sidan. (har föresten en "in the pocket baby"- bärsele till salu om nån vill ha?!)
tänkte nu köpa en babybjörn active (med svankstöd) men eftersom den bara kan användas till 12 kg känns det onödigt.

är istället inne på att köpa nån bärsele som jag kan ha honom i på ryggen. typ ergo eller liknande. fick nys om bb-tai idag när jag var på babybutiken. den verkade väldigt smidig. men ser barnet något i en sån här bärsele av bara tyg när de sitter på ryggen? skulle ju helst vilja att han såg över min axel...

vad använder ni andra?

/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Re: bärsele för en 10 kg klump

Inlägg av Sussi »

Jag hade en Patapum (en enklare variant av Ergo) till min yngsta, tills hon var nånstans mellan 1,5 och 2 år. Enkel att sätta på sig, inte alls jobbigt att bära ett relativt stort barn och barnet sitter i en ergonomisk ställning. Kan användas både på ryggen och magen. Jag tyckte den var kanonbra!
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

Re: bärsele för en 10 kg klump

Inlägg av eefwah »

jepp, håller med sussi härovan; patapum is da shit för sina 600 kr hos nätbutik. :D
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: bärsele för en 10 kg klump

Inlägg av SusanD »

Jag har också en Patapum men jag fattar inte hur ni kan tycka att den är enkel att använda. Så länge lilla barnet ska sitta framtill med kroppen mot min kropp så är det jätteenkelt att få in ungen. Men sen när det ska sittas på ryggen så fixar jag inte det på egen hand. Absolut inte, hur jag än vrider och vänder mig och krumbuktar, det går bara inte. Jag måste ha någon annan som assisterar för att få barnet på plats.

Har till och med för mig att det står i beskrivningen att man ska ha hjälp när man sätter barnet i selen på ryggen.

Men jag kan ha fel och ser fram emot alla goda råd om hur man bär barnet på ryggen och får det på plats på egen hand.

Däremot är den jätteskön att bära i. Är vi i skogen kan jag bära Mika på ryggen i den utan problem och hon väger lite drygt 12 kg. Tror jag skulle kunna bära Sigge i den också och han väger dryga 16 kg. Fast han vill ju gå förstås. Dessutom trivs alla barnen i den, de sitter jättebekvämt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Re: bärsele för en 10 kg klump

Inlägg av Sussi »

Jag ahr för mig att det finns en beskrivning nånstans på nätet där de visar hur man får i barnet när det ska sitta på ryggen... Jag ska se om jag hittar det, annars ska jag göra ett försök att förklara hur jag gjorde ;)
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Re: bärsele för en 10 kg klump

Inlägg av Sussi »

Här är två varianter på hur man kan göra:

http://www.youtube.com/watch?v=R-9PAStW2OI

http://www.youtube.com/watch?v=Bc9Dt4shrBY

Annars kan man knäppa fast selen runt midjan och låta den hänga ner mot golvet. Ställa sig bakom barnet med korsade händer och fatt i barnets armhålor och sen "svinga" barnet över sin högra axel och upp på ryggen. man får luta sig framåt ordentligt ;) Sen får man dra upp selen över barnet och sätta in sina armar (ha banden på det längsta läget). Det är lite bök att få till det, men övning ger färdighet ;)

Eller så kan man lägga selen på kanten av en soffa med midjebandet utanför kanten. Placera barnet på selen ute på kanten och sätta sig på knä framför. sen är det "bara" att knäppa på sig midjebandet och fösa upp selen över barnets rygg :)

Enklast tror jag är att knäppa framtill först och sen "dra" barnet till ryggläge.
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: bärsele för en 10 kg klump

Inlägg av lilla mia »

hej!

vad snälla ni är! :D

hur fungerar patapum på smalisar? alltså jag är 160 cm och väger 50 kg. jag provade en manduca på babyproffsen (vilken de jämställde med erco också). men i vilket fall tyckte jag inte jag kunde dra åt den ordentligt så den satt riktigt tight och då blir det ju inte skönt att bära. den var helt enkelt för stor (eller jag för liten :roll: ). dessutom tyckte jag barnet satt så långt ner på ryggen. jag hoppades på att hitta ett bärdon där elias kan se över min axel. gör dem det i patapum?

jag känner mig just nu mest inne på en MT. (bb-tai) som är ett mellanting av bärsele och sjal. nån som haft en sån? den verkar smidig och det är utbredbara axelband vilket ger samma avlastning som en sjal fast (förhoppningsvis) smidigare att sätta på sig. och då kan man ju dra åt hur hårt man vill- borde ju passa även mig.

kram!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Re: bärsele för en 10 kg klump

Inlägg av Sussi »

Jag tror en MT kan vara smart om du är liten och smal! Jag har bara provlånat MT några gånger, och gillade den mycket!

Om din pojke ska kunna se över axeln på dig, beror väl lite på hur högt upp du sätter selen och hur lång han är ;) Dock kan man ju inte sätta den alltför högt upp, då hamnar den i fel läge = tungt att bära och oskönt...

Lyck till! Kram
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: bärsele för en 10 kg klump

Inlägg av SusanD »

Tack snälla Sussi för filmerna, nu ska jag träna med Mika så att jag när Limpan blir större kan hiva upp honom på ryggen. Jag som var så arg på selen så jag tänkte skänka bort den. Men nu får jag ge den en andra chans.

Får väl även ge yogan ytterligare en chans för att öka min smidighet, det verkar tarvas en hel del av den varan när man ska få upp ungen på ryggen. :wink:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Kimchi
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 07 jun 2010, 12:09
Ort: Seoul

Re: bärsele för en 10 kg klump

Inlägg av Kimchi »

lilla mia skrev:hej!

vad snälla ni är! :D

hur fungerar patapum på smalisar? alltså jag är 160 cm och väger 50 kg. jag provade en manduca på babyproffsen (vilken de jämställde med erco också). men i vilket fall tyckte jag inte jag kunde dra åt den ordentligt så den satt riktigt tight och då blir det ju inte skönt att bära. den var helt enkelt för stor (eller jag för liten :roll: ). dessutom tyckte jag barnet satt så långt ner på ryggen. jag hoppades på att hitta ett bärdon där elias kan se över min axel. gör dem det i patapum?

jag känner mig just nu mest inne på en MT. (bb-tai) som är ett mellanting av bärsele och sjal. nån som haft en sån? den verkar smidig och det är utbredbara axelband vilket ger samma avlastning som en sjal fast (förhoppningsvis) smidigare att sätta på sig. och då kan man ju dra åt hur hårt man vill- borde ju passa även mig.
Vill tipsa om http://www.Pognae.seför er smalisar! Den funkar även för normalisar som mig (170 och 65 kg) men den är känd för att passa väldigt smala personer. Den går att dra åt ordentligt på alla håll och kanter och kan användas på mage, rygg och på höften! Perfekt hemma och ute. Den har även en vädringslucka som man kan rulla ner över rumpa/rygg när man är inne eller när det är varmt. Jag och min son älskar vår Pognae och hade inte fixat det första året utan den! Vi använder den fortfarande när de små fötterna är trötta. Han är nu 2.5 år!
Juli 09. Kurad vid 10 månader
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"