hur mörklägger ni?

Utrustning, inredning, kläder och prylar
MamMalin
Inlägg: 240
Blev medlem: tor 17 dec 2009, 22:19
Ort: Söderköping

Inlägg av MamMalin »

ElinN skrev:Innovativt!!! =D>
... :oops: lite mallig är jag, den är nämligen "multi function" 8)
Har ett myggnät fastnitat på ramen så på dagtid är det ram (med nätet på) i öppna fönstret o draförgardiner (=mysmörkt) för dagslurar inne. Vid läggning för natten trär jag över mörkläggningstyget och sätter dit (=becksvart). :D
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
Katten77
Inlägg: 379
Blev medlem: tis 28 sep 2010, 22:10
Ort: Linköping

Re: hur mörklägger ni?

Inlägg av Katten77 »

Hej allihopa!

Jag sydde en egen gardin för ett tag sedan och den fungerar hyfsat:
Sydde en gardin av detta tyg: http://www.textilonnet.se/productinfo.a ... 5&pgid=231 och det blockerar ALLT ljus!
Som takskena använde jag en vanlig C-skena (ni vet en sådan där ful standardvariant) men en rak utan böjarna på sidorna. Till denna köpte jag takfästen och glid. Skenan hamnar någon cm nedanför taket. Inte lika bra som en riktig takskena kanske, men klart bättre än IKEAs variant som jag testade först. På gardinen sydde jag fast vanligt veckband som jag satte fingerkrokar i, och dessa hängde jag sedan upp i gliden.
Resultatet: Det glipar in en aningen upptill eftersom skenan inte sitter ända uppe vid taket, men jag har ganska mycket tyg upptill för att kunna knöla in det mellan skena och tak för att täta så bra som möjligt. Sedan så faller ju lite ljus ned under gardinen men det löste jag lätt genom att lägga upp gardinen på fönsterkarmen. En aningen ljus kommer in vid sidan om eftersom jag inte kunde låta skenan gå mer än 10 cm ut på vardera sidan om fönstret.

Nackdelen med denna lösning är att jag väldigt sällan drar gardinen åt sidan då det är en del bök att få det tätt igen. Så nu har jag surfat runt en del på nätet och upptäckte då att en kategori av människor som är i samma behov som oss av mörkläggning är ju alla filmfantaster med projektorer! De använder sig av rullgardiner som går i sidokanaler, mycket smart!
http://www.atw.se/Kassettrullgardiner/K ... I_Main.htm

Så nu ska den här lilla damen ta in offert på denna lösning, verkar ju hur smidigt som helst! :thumbsup:
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: hur mörklägger ni?

Inlägg av lilla mia »

hej!

vad kul att denna tråd hålls vid liv! :D ja vi alla aw-älskare har väl samma problem.

ville bara meddela att om ni köper en mörkläggningsgardin som ni fäster med kardborreband mot fönstret så se till att RULLA ihop den dagtid. själv köpte jag för knappt ett år sedan en superdyr gardin som jag vikt ihop och lagt i klädskåpet under det gångna året. nu när solen ligger på så ser jag att beläggningen på baksidan har slitits i vikningarna. så nu lyser det in där. grrrr.

/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: hur mörklägger ni?

Inlägg av Bellan »

Hej!

Till fönstren har jag tagit ett gammalt svart lakan och vikt det dubbelt och sytt ihop kanterna. Storleken är anpassad efter storleken på de 3 fönster vi har i sovrummet, alltså de är nästan lika stora som fodret runt fönstret eller vad det nu kallas :oops: . Jag har sen häftat fast karborreband (2-3 cm per bit) med en häftpistol på 3 eller 4 ställen i överkant av fönstret (på fodret) och ett in varje hörn nertill. Och sytt fast andra delen av karborren i tyget på rätt ställe (jag häftade först dit karborren i tyget med en vanlig häftapparat men det funkade bara ett tag sen släppte häftorna så då sydde jag fast biterna). Det är ganska enkelt att ta ner och sätta upp gardinerna :) . En av gardinerna släpper in lite lite ljus men den hänger för ett fönster på en altandörr och alltså sitter gadinen på själva dörren. På dom gardiner som sitter för vanliga fönster har jag lite mer tyg till godo runt fönstret och då blir den minimalt med ljusinsläpp.

Sen har vi ett draperi runt vår tjejs säng. Det är två vanliga tjocka gamla blå gardiner som hänger i sådana där vita gardinslingor som jag satt fast i taket med skruvar. Sen har jag fodrar draperiet med ett extra tyg (stuvbit i bomull) för att minska ljusinsläppet ännu mer (ljusen kommer direkt in på vår tjej när vi öppnar dörren plus att vi kommer sova i samma rum som henne sen, därför har vi både gardiner i fönstret och draperi för hennes säng).

Så har vi löst det med mörkläggningen :D
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Katten77
Inlägg: 379
Blev medlem: tis 28 sep 2010, 22:10
Ort: Linköping

Re: hur mörklägger ni?

Inlägg av Katten77 »

Då är kassettrullgardinen uppmonterad och klar! Jag köpte den på http://www.persiennbutiken.se/contents/ ... n_UNI.html och modellen heter Uni 3. Jag valde ett tyg som är svart på insidan och vitt på utsidan, det ska tydligen göra så att värmen utifrån reflekteras bort från rummet. Totalt gick det på ca 1500 kr inkl moms.

Den kassett jag valde monteras utanpå fönsterfodret (ungefär som en vanlig rullgardin). Kassetten klistras fast upptill och sedan klistrar man fast spårskenor på sidorna som tyget löper i. Nertill på själva gardinen sitter en plastskena som håller tyget rakt, i nederkant på denna sitter det mjuka borst som ska sluta tätt mot fönsterbrädan. Tyget i rullgardinen är helt ljustätt.
En detaljbild ser ni här: http://forumbilder.se/show.aspx?iid=72201182921PM5ce8

Hur blev det?
Spårskenorna på sidorna är formade som ett U och tyget löper innanför. Eftersom plastskenan i tygets nederkant är tjockare än tyget så måste spårskenorna ha tillräckligt med plats för den. Detta innebär att ljus kan smyga förbi och runt tyget om ni förstår hur jag menar.

Vårt hus är gammalt och vint och snett. Tyvärr innebär det att det inte blev helt tätt upptill men så lär det inte bli i ett vanligt hus. Även vår fönsterbräda är sned och det blir därför en glipa mellan plastskena och fönsterbrädan, trots borsten. Jag funderar på att sätta fast en remsa mörkläggningstyg på plastskenan, då kan jag låta tyget ligga framför plastskenan så det blir tätt.
Man skulle även kunna beställa en extra spårskena och montera den på fönsterbrädan, men jag tänker att klåfingriga barnafingrar snart drar loss den...

Fördelar:
:arrow: Det går SNABBT och lätt att rulla upp och ner gardinen.
:arrow: Kassetten (och sidoskenorna) är vit och diskret och jag tycker den smälter in bra.
:arrow: Tyget är helt ljussäkert.
:arrow: Tygets vita utsida reflekterar bort solstrålarna så att inte värmen dras in i rummet på samma sätt som när tyget är mörkt även på utsidan.
:arrow: Bättre mörkläggning än en vanlig rullgardin pga sidoskenorna.
:arrow: Suveränt kundbemötande (min första kassett var skadad vid leveransen men jag upptäckte det inte förrän jag hade monterat den. Jag fick ändå en ny utan att behöva bråka om det.)

Nackdelar:
:arrow: Blev inte 100% mörkt
:arrow: Sidoskenorna kan kanske störa dagtid (men hos oss döljs de av de vanliga gardinerna)
:arrow: Dyr

Slutsats:
Resultatet hemma hos oss blev inte riktigt så bra som jag hade hoppats, men det beror som sagt inte bara på konstruktionen utan även på att vårt hus är så gammalt och snett.

Behöver man total mörkläggning så tror jag att MamMalins lösning träram med mörkläggningstyg är den allra bästa. Jag valde inte den lösningen då jag inte vet var jag skulle ställa ramen på dagarna. OM våra mornar börjar strula nu i sommar så kommer jag dock att snickra ihop en ram och använda mitt mörkläggningstyg som jag gjorde gardiner av...
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Erahsmamma
Inlägg: 245
Blev medlem: lör 04 feb 2012, 12:49

Re: hur mörklägger ni?

Inlägg av Erahsmamma »

Hej! Undrar om du som köpte mörkläggningsgardiner Från amazon, var dessa bra?
Någon annan som testat dessa, ?gro anywhere blackout blind"
Är ju super om man ska åka bort med..
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: hur mörklägger ni?

Inlägg av Alma »

Jag läste allt om mörkläggning i detta forum för ett par, tre år sedan. Himla bra. Mörka sovrum ger fantastisk hjälp.

Jag hade bråttom första gången, och det jag kunde hitta snabbt var ett slags sittunderlag som hade folie på ena sidan och tyg på den andra. Tejpade upp för fönstret med silvertejp, hängde en snyggare duk utanför. Sitter fortfarande, bara med lite ny tejp... I sovrummet är det därför alltid mörkt.

Sedan hade vi ingen dörr till sovrummet, en sådan fick inte plats. Köpte stuvbitar, alla svarta tyger som fanns att köpa snabbt, spikade upp och hängde ljusa vackra tyger utanpå. Ger lite ljusinsläpp men inte mycket när man släcker utanför. Trodde jag skulle behöva ordna detta bättre, men det har funkat.

Jag tror på 100% mörker men om det funkar med 95% och barnet sover som det ska får det duga.

Och prioriteterna blev så klara. Att alla får sova länge och gott blev och är fortfarande mycket viktigare än att vi har dagsljus och vackert i sovrummet!
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: hur mörklägger ni?

Inlägg av Alma »

Det jag menar för er som inte har bra mörkläggning och som funderar på vilken helg ni ska hinna till IKEA eller byggvaruhuset - ordna temporärt först med det som finns tillgängligt snabbt.

Varje natt barnet och man själv får sova är värt sin vikt i guld.
No time to waste!
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
susanne med O
Inlägg: 235
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 12:44

Re: hur mörklägger ni?

Inlägg av susanne med O »

Hej

Jag vill bara "varna" lite för att ha vanligt folie på fönstrena för länge. Om solen ligger på så blir det jätte fula märken på fönsterglaset som är jätte svårt att få bort. Till slut fick jag bort det med svinto men med enorm styrka.
Kan ju vara värt att tänka på om man bor i hyreshus eller dylikt. Men det funkar jätte bra på tillfällig resa :D
Hemma har jag valt att tejpa upp svart karborreband ruunt fönsterkarmen och sen en svart mörkläggningsgardin(rullgardin) från Jysk som jag klippt isär och bara har tyget kvar på. Den andra delen av karborrebandet har jag fäst på tyget. På dagtid viker jag bara upp tyget till halva fönstret.

Lycka till !

Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: hur mörklägger ni?

Inlägg av SaraMilana »

susanne med O skrev:Jag vill bara "varna" lite för att ha vanligt folie på fönstrena för länge. Om solen ligger på så blir det jätte fula märken på fönsterglaset som är jätte svårt att få bort. Till slut fick jag bort det med svinto men med enorm styrka
Ja fy 17, jag fick också stå och gnugga med svinto ett bra tag... På landet använder jag folie, men sätter upp nytt varje gång vi är där.
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: hur mörklägger ni?

Inlägg av Alma »

Det var bra att veta. Den folie som sitter på min utefilt sitter dock som berget - där den ska, på filten. Och tejpad i karmen, den når inte glaset.

Annars var ju detta med aluminiumfolie direkt på rutorna en intressant idé också - kanske ska prövas på båten. Hur lång tid tar det till dess fastklibbningseffekten startar?
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
susanne med O
Inlägg: 235
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 12:44

Re: hur mörklägger ni?

Inlägg av susanne med O »

Hej

Tyvärr tar det nog inte speciellt lång tid, men det blir liksom inte klibbigt utan det blir som en torr yta på fönstret, hm hur ska jag förklara....om du drar med nageln på ytan så ryser du hahaha, bra förklarat :lol: Det är väl nått med själva foliet som kanske oxiderar när vattnet torkar av solen (helt min egen teori)
Men du kan ju prova på båten, men byt kanske var tredje dag och låt fönstert torka där i mellan.

Susanne
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: hur mörklägger ni?

Inlägg av Irmasmamma »

[*]
susanne med O skrev: Det är väl nått med själva foliet som kanske oxiderar när vattnet torkar av solen (helt min egen teori)
Jag har inte varit med om det själv men tänkt i mitt stilla sinne att det handlar om kalk från vattnet och borde gå bort med nåt som löser kalk, men så kanske inte är fallet!?!

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: hur mörklägger ni?

Inlägg av SaraMilana »

Irmasmamma skrev:Jag har inte varit med om det själv men tänkt i mitt stilla sinne att det handlar om kalk från vattnet och borde gå bort med nåt som löser kalk, men så kanske inte är fallet!?!
Jag tänkte samma sak och provade badrumsspray som ska lösa kalk, men det fungerade inte... jag provade det mesta, men det enda som fungerade var svinto! :(
Anna R
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 17 apr 2012, 16:01

Re: hur mörklägger ni?

Inlägg av Anna R »

Hej!

Vill bara dela med mig hur vi gjort för att få det MÖRKT 8)

Jag köpte svart mörkläggningstyg på textilonnet:
http://www.textilonnet.se/products/240- ... svart.aspx
De färgade/mönstrade är inte liga "täta".

Vi snickrade sedan ramar som passade exakt i fönsteren, spände tyget på insidan av ramen (mot rutan) och häftade fast det på ramen. Totalt mörker! Det bästa tycker jag är att de är lätta att sätta dit och ta bort så vi inte behöver ha mörkt hela dagen (smaksak :) ).
Jag sydde sedan ett enkelt drapperi av samma tyg som jag hängde ovanför dörren på utsidan. Detta gör att jag kan ha dörren lite öppen utan att släppa in ljus samt att det blir som en "sluss" om jag måste gå in :)

Har även köpt dessa "Gro anywhere blind":
http://www.amazon.co.uk/The-Gro-Company ... B002B55BNI

Även dessa fungerar kanon! Vi har haft dem med när vi bott på hotell etc. Funkar ju även bra om man vill ha hemma men jag tycker det är lite för bökigt att sätta upp och ta ner varje dag. Dessa ger också totalt mörker 8)

Tips från mig :D

/Anna
Dotter född 031203 kurad vid 3 månaders ålder

Dotter född 120404
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"